Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-03-26, 19:57
Medlem
Tjena!
Hur ohälsosamt är det att återvärma kebabkött i micron?

Viss mat ska man ju undvika att värma upp flera gånger , gäller det kebabkött tro?
Bättre att skyffla i sig kallt?
I vanliga fall brukar jag inte vara så kinkig , men jag vill helst inte åka på nån sorts matförgiftning just nu.

/K_T
Citera
2005-03-26, 20:15
Medlem
Evaristos avatar
Så länge du värmer det ordentligt så ska det inte vara nån fara för rännskita. Däremot så fixar ju inte värmen till smaken om den blivit dålig, men det märker du ju ändå.

Värm så pass att du inte kan äta utan det får svalna först.
Citera
2005-03-27, 01:08
Medlem
Offtopic, men fyfan va illamående jag blev av att läsa den här tråden... får lust att dra o lägga en spya i toan på direkten.
Citera
2005-03-27, 01:16
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumsbit
Offtopic, men fyfan va illamående jag blev av att läsa den här tråden... får lust att dra o lägga en spya i toan på direkten.
Efter att ha läst två inlägg? Det är till att vara känslig!

OT: Om du är orolig för att bli sjuk så är det väl lika bra att låta bli att chansa, och slänga kebaben, eller äta den kall. Det beror nog lite på hur "kebabkocken" hanterar maten innan du fick den..
Citera
2005-03-27, 01:16
Awaiting Email Confirmation
Kribils avatar
Mmmm kvarglömd kebabpizza i kylskåpet dagen efter.
Vilken underbar baksmälla mat det är (eller man behöver ju inte vara bakfull för att njuta av det )

Men som sagt åter till ämnet. Jag tror det är så som Evaristo säger.
Själv så får jag inte sådana problem, ibland så orkar jag inte ens värma det och äter det kallt. Det funkar utmärkt.
Citera
2005-03-27, 08:07
Medlem
Än så länge är jag inte risig i kistan.

Jag drog i mig kebaben kall som fyllekäk , fruktansvärt gott. Men pommesarna indränkta i kebabsås hade en underlig konsistens ,men annars ,toppen!

Jag kom på det efter jag postade tråden , men är det inte så att man kan värma och käka praktiskt taget vad som helst (mat),bara man värmer upp det till 70 grader eller mer?!
Finns det undantag?

mumsbit - Känslig?

På tal om känslig, jag tål tydligen inte rödvin!
Går och lägger mig igen.
/K_T
Citera
2005-03-27, 08:50
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle_Troy

Jag drog i mig kebaben kall som fyllekäk , fruktansvärt gott. Men pommesarna indränkta i kebabsås hade en underlig konsistens ,men annars ,toppen!

Jag kom på det efter jag postade tråden , men är det inte så att man kan värma och käka praktiskt taget vad som helst (mat),bara man värmer upp det till 70 grader eller mer?!
Finns det undantag?

mumsbit - Känslig?

Går och lägger mig igen.
/K_T

Det är inte så enkelt att det bara räcker att värma till 70 grader. Jag tror att för vissa elaka bakterier så är gränsen högre men även tiden spelar tiden roll, dvs hur länge du är över den magiska gränsen.
Citera
2005-03-27, 09:10
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle_Troy

Finns det undantag?

mumsbit - Känslig?

Går och lägger mig igen.
/K_T

Nää, t ex salmonella kan du inte ta död på om det redan brutit ut i käket oavsett hur länge du bränner på. Men det finns nog inget som blir sämre av att man värmer, så du borde nog slippa en dag på muggen..
Citera
2005-03-27, 09:17
Medlem
quakers avatar
Jävligt OT, sorry, men jag tänker bara på Magnus o Brasses "verkmästaren i magen" när jag läser tråden
Citera
2005-03-27, 09:24
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Nää, t ex salmonella kan du inte ta död på om det redan brutit ut i käket oavsett hur länge du bränner på. Men det finns nog inget som blir sämre av att man värmer, så du borde nog slippa en dag på muggen..

Salmonellabakterier är precis lika känsliga som andra bakterier. Man kan äta salmonellasmittad kyckling om den tillagas ordentligt.

Jag vet inte vad du menar med "brutit ut", men det uttrycket passar bäst på det fall när en hel organism drabbats av sjukdom som imunförsvaret inte kunnat avvärja. Sjukdom bryter inte ut i ensilda köttbitar, de är bara smittade.

Man kan gå ut och hämta vilket halvruttet roadkill som helst. Tillagas det under tillräcklig värme så är det ingen fara.
Citera
2005-03-27, 09:33
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Salmonellabakterier är precis lika känsliga som andra bakterier. Man kan äta salmonellasmittad kyckling om den tillagas ordentligt.

Där ser man. Var ganska säker på att det var kampylobakterna och annat snusk man brände bort men hade salmonellan slagit till var det kört.. Kanske skulle lagt till att jag inte är nån expert

Over and out!
Citera
2005-03-27, 10:00
Medlem
Hispers avatar
[quote=Evaristo]Salmonellabakterier är precis lika känsliga som andra bakterier. Man kan äta salmonellasmittad kyckling om den tillagas ordentligt.
[quote]

Exakt. Den lite mer "dolda" risken är ju här ev smittade redskap. Man tänker sig inte för utan använder en kniv till salladen tex utan att diska emellan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in