Jobbar idag på ett litet företag som bilmekaniker. Där arbetsgivaren behandlar en på ett sådant sätt som jag inte kan tänka mig är tillåtet. Under min tid där på ca 3 år har jag jobbat med ca 24 st på ett ställe som vi idag jobbar 5 pers på.
Lite saker som hänt.
Hade ej tid att jobba över en fredag för hade tid att passa efter. (jobbar 07-16) Chefen skäller ut en totalt i någon min med ord som " Detta ska jag tänka på nästa gång du får din jävla lön" Så vad har man för val? Behöver lönen och jobbar över en halvtimma utan betalt. Sen på måndagen får man höra att det var för jävla dåligt att man inte kunde tänka sig jobba över.
En kollega som sa upp sig, jobbade som plåtslagare. Hade en bil som var på lack. Men tog längre tid att få tillbaka den från lacken än vad som var tänkt. Så han , han börja på sitt andra jobb. Men eftersom han inte satte ihop bilen fick han en räkning från företaget på ca 10.000kr för ej utfört arbete. För den tiden det tog för en annan person att sätta ihop gånger ca 750kr eller var det var fick han betala för. Är detta lagligt att göra så?
Har själv ett annat jobb på G nu men eftersom jag har ett jobb som vi väntar delar på och som inte kommer vara klart innan jag ev slutar. Är jag rädd att jag kommer få en liknande räkning. Vilket gör att jag kommer inte ha råd att sluta förens detta jobbet är klart. Så kan väl det inte fungera?
Detta var allt jag orkade skriva nu. Hoppas ni förstår något