Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 17:23
  #1345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
När pluggade du filosofi och i vilken stad?

Åh, det var på 1990-talet i Göteborg. Längesedan.
Citera
2023-01-29, 17:29
  #1346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Åh, det var på 1990-talet i Göteborg. Längesedan.

Oj då. Bor själv i Gbg och tänkte plugga teoretisk filosofi till hösten. Har haft det som intresse i nästan 20 år men först nu tänkt plugga det, främst för att jag vill slippa jobba. Då ser det garanterat annorlunda ut idag än på din tid. Själv mest intresserad av medvetandefilosofi och metafysik. Hoppas det inte blir för mycket språkfilosofi.
Citera
2023-01-29, 17:36
  #1347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Åh, det var på 1990-talet i Göteborg. Längesedan.

Hur långt läste du? Jobbar du filosofi-relaterat idag?
Citera
2023-01-29, 17:37
  #1348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hur långt läste du? Jobbar du filosofi-relaterat idag?

Just filosofi studerade jag bara en termin. Idag är jag som tur är sjukpensionär och slipper arbeta.
Citera
2023-01-29, 17:40
  #1349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Just filosofi studerade jag bara en termin. Idag är jag som tur är sjukpensionär och slipper arbeta.

I see. Svårt att få jobb inom, särskilt med mitt intressseområde inom det, om man inte vill bli lärare vilket jag inte vill. Men tänkte ge det en termin i alla fall så får vi se.
Citera
2023-01-29, 17:44
  #1350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det norska bokförlaget Pax Forlag A/S publicerade 2015 Zapffes Om det tragiske. Har den boken.

Har också missat honom. Värt att kolla upp.
Citera
2023-01-30, 14:36
  #1351
Medlem
Tänk om alla som vill se jorden gå under, organiserade sig i nätverk och arméer. Ett jättekrig skulle bryta ut i världen mellan dom som ville förintelse och dom som ville se skiten fortsätta. Vore en fin filmidé om inte annat.
Citera
2023-01-30, 17:30
  #1352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Tänk om alla som vill se jorden gå under, organiserade sig i nätverk och arméer. Ett jättekrig skulle bryta ut i världen mellan dom som ville förintelse och dom som ville se skiten fortsätta. Vore en fin filmidé om inte annat.

Det har varit några antinatalister på YouTube som har föreslagit att vi ska bilda ett eget land. Man kanske kunde skapa ett anarkoantinatalistiskt samhälle någonstans i Sydamerikas djungler.
Citera
2023-01-30, 17:48
  #1353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Det har varit några antinatalister på YouTube som har föreslagit att vi ska bilda ett eget land. Man kanske kunde skapa ett anarkoantinatalistiskt samhälle någonstans i Sydamerikas djungler.

Ja det vore fint att få leva sitt liv bland likasinnade. =) Ja vi lär väl dessvärre förbli i minoritet, men tanken är häftig att först i och med människan kunde evolutionen frambringat en fiende till sig själv, men det blir väl först med nästa steg.
Citera
2023-01-31, 19:03
  #1354
Medlem
Benedictines the Vegan är bra: No one should be forced to be here
Citera
2023-02-02, 15:45
  #1355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muriatsyra
"Friska" människor avhåller sig från att ta livet av sig genom att upprätthålla sina livslögner. Psykiatrin finns också till för att upprätthålla dessa. Psykiatrin finns inte till för att nå fram till något slags objektiva sanningar om tillvaron.

Optimism är bara en sekulär religion.
Jag tror de allra flesta vet innerst inne att livet är meningslöst. Särskilt eftersom vi alla kommer dö. Kritiserar man livets mening så får man bara "Tänk inte negativt" tillbaka.
Citera
2023-02-04, 09:31
  #1356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag tror de allra flesta vet innerst inne att livet är meningslöst. Särskilt eftersom vi alla kommer dö. Kritiserar man livets mening så får man bara "Tänk inte negativt" tillbaka.

Ja jag känner personligen att det bara blir svårare och svårare att leva med den tanken, den slår liksom all strävan till förlamning. Om man nu antar, vilket känns sannolikt, att döden är som en drömlös sömn, och du inte minns ett jota av det här livet när du är död, vad är det då för mening med all strävan och tävlan, allt man bygger upp under livet. Allt är bara ego då, fåfänglighet. Precis inget spelar någon roll. Kärleken och relationerna blir även de bara till aska. Fy fan, det förstör hela livet för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback