Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-02, 02:33
  #1
Medlem
Ska snart köpa nya högtalare, men jag är inte riktigt säker på vilka som jag ska välja.
Jag har kollat ut 3 stycken högtalare, men kan inte riktigt bestämma mig för vilka som passar mig bäst.
Dynavoice Dynamite 12 (v.2)
Dynavoice Definition DF8
Cerwin Vega Ve-12F

Jag kommer driva dessa högtalare med en Onkyo TX nr616 och min tanke var att bi-ampa.
Vilka av dessa högtalare passar bäst till en person som lyssnar på all sorts musik, det vill säga allt från house till opera?
Ge gärna råd om andra högtalare i samma prisklass

//toxihixe
Citera
2012-09-02, 02:56
  #2
Medlem
DrBums avatar
Jag skulle ha gått för Defenition, helt klart!
Citera
2012-09-02, 17:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Jag skulle ha gått för Defenition, helt klart!
Har läst på en del och det jag oroar mig för är att de inte har den djupa basen som jag vill ha vid t.ex. house musik. Har du någon erfarenhet av högtalarna själv?
Citera
2012-09-02, 17:49
  #4
Medlem
Maxipower1s avatar
Jag tycker du ska fundera på ett märke som heter KEF

Citera
2012-09-02, 18:45
  #5
Medlem
Eufomodes avatar
Cerwin Vega ni förslog går inte och bi-ampa. Om ni vill bi-ampa så välj t.e.x. Cerwin Vega XLS-12. Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Citera
2012-09-02, 20:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Jag tycker du ska fundera på ett märke som heter KEF

Kollade lite på dem, men i min prisklass fanns inget som tilltalade riktigt
Tack ändå!


Citat:
Ursprungligen postat av Eufomode
Cerwin Vega ni förslog går inte och bi-ampa. Om ni vill bi-ampa så välj t.e.x. Cerwin Vega XLS-12. Med vänliga hälsningar: Eufomode.
Kollade lite på xls-28 men gillar inte riktigt designen på dem
Citera
2012-09-03, 01:04
  #7
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxihixe
Ska snart köpa nya högtalare, men jag är inte riktigt säker på vilka som jag ska välja.
Jag har kollat ut 3 stycken högtalare, men kan inte riktigt bestämma mig för vilka som passar mig bäst.
Dynavoice Dynamite 12 (v.2)
Dynavoice Definition DF8
Cerwin Vega Ve-12F

Jag kommer driva dessa högtalare med en Onkyo TX nr616 och min tanke var att bi-ampa.
Vilka av dessa högtalare passar bäst till en person som lyssnar på all sorts musik, det vill säga allt från house till opera?
Ge gärna råd om andra högtalare i samma prisklass

//toxihixe

Att bi-ampa en vanlig hembioreciever brukar inte ge något, du får inte mer effekt ut till högtalarna. Samma trafo och kondensatorbanker som driver alla steg i recievern så det blir inte mer watt ut bara för att du koppar till fler kanaler.

Kör recievern i Stereoläge (2-kanals) och strunta i bi-amp och spar dom där pengarna du skulle behöva lägga ut på ett par till högtalarkablar.
__________________
Senast redigerad av HenkeEdge 2012-09-03 kl. 01:11.
Citera
2012-09-03, 10:48
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
Onkyo TX-NR616 är ju en surroundförstärkare, men, skit samma... min fråga... hur stort är rummet där du ska ha anläggningen?

Btw, Onkyo bygger generellt bra förstärkare. Så även Onkyo TX-NR616. Kör själv med en 2-kanals Onkyo.
Citera
2012-09-03, 11:17
  #9
Moderator
Fear2bes avatar
Det går inte att se eller att läsa sig till hur högtalare eller förstärkare "låter", eller vilken ljudbild de förmedlar. Ta med dig en eller fler skivor till butiken och provlyssna. Se till att inte köpa första bästa som ser fläskig ut, den kanske inte har någon bra ljudkvalitet, trots flashig design.

Mitt tips är att undvika märken såsom: pioneer, yamaha, det där vanliga, om det inte är det du vill ha? För vissa människor är det viktigt att märket är t.ex pioneer (som egentligen inte är så bra som man skulle kunna tro).

Bra märken: KEF, (JBL), Tannoy, JPW, Royd, Rotel, Rega, Linn...

Det finns riktiga hifibutiker som har kunniga säljare som kan guida dig rätt, så undvik OnOff, SIBA, Netonnet osv, där finns bara massproducerad plast. Eventuellt så kan Hifiklubben ha några bra produkter, fast det bästa är att hålla i slantarna och kika runt lite. Kvalitet kostar och då ska man kunna förvänta sig att anläggningen håller i många år.

Behöver anläggningen leverera tonvis med fet bas? Bor man i en vanlig lägenhet, så kanske man aldrig eller nästan aldrig kommer att kunna använda sig av den kapaciteten. Det kanske till och med blir en nackdel?
Citera
2012-09-03, 11:29
  #10
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det går inte att se eller att läsa sig till hur högtalare eller förstärkare "låter", eller vilken ljudbild de förmedlar. Ta med dig en eller fler skivor till butiken och provlyssna. Se till att inte köpa första bästa som ser fläskig ut, den kanske inte har någon bra ljudkvalitet, trots flashig design.

edit...
Även om man tar med sig ett gäng skivor till fina HiFi butiken o lyssnar i deras rum som oftast är specialbyggda för att just låta bra med musik så är det ju inte alls lika troligt att det låter lika bra när man får hem högtalarna till sin egen lägenhet. Det optimala vore i så fall att butiken "lånar" ut några olika högtalare så får köparen dessa hemlevererade under en helg o i lugn o ro kan lyssna igenom de olika högtalarna, olika högtalarplaceringar osv.

Har själv varit med om just detta att högtalare låtit super i butiken men när jag väl fått hem anläggningen så har den låtit helt annorlunda... dvs sämre.
Citera
2012-09-03, 12:29
  #11
Medlem
Helt klart Cerwin-vega!
Citera
2012-09-03, 12:29
  #12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det går inte att se eller att läsa sig till hur högtalare eller förstärkare "låter", eller vilken ljudbild de förmedlar. Ta med dig en eller fler skivor till butiken och provlyssna. Se till att inte köpa första bästa som ser fläskig ut, den kanske inte har någon bra ljudkvalitet, trots flashig design.


Bra råd och egentligen det enda råd man kan ge. Man måste också bestämma sig för vilken prisklass man befinner sig i. Dynavoice är bra budgethögtalare som inte kräver någon speciell typ av förstärkare utan klarar sig fint med en budgetförstärkare.

Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Även om man tar med sig ett gäng skivor till fina HiFi butiken o lyssnar i deras rum som oftast är specialbyggda för att just låta bra med musik så är det ju inte alls lika troligt att det låter lika bra när man får hem högtalarna till sin egen lägenhet. Det optimala vore i så fall att butiken "lånar" ut några olika högtalare så får köparen dessa hemlevererade under en helg o i lugn o ro kan lyssna igenom de olika högtalarna, olika högtalarplaceringar osv.

Har själv varit med om just detta att högtalare låtit super i butiken men när jag väl fått hem anläggningen så har den låtit helt annorlunda... dvs sämre.

Min erfarenhet är att många lyssningsrum inte är så bra anpassade till lyssning egentligen. Dessutom ser det ofta lite annorlunda ut än hemma hos kunden.

Har man möjlighet skall man låna hem utrustningen man funderar på. Det kan bli lite meckigt med transporter men brukar löna sig. Dessutom bör man läsa på lite när det gäller akustik och hur ljudet påverkas av lyssningsrummet.

Att lägga ner tid på lyssningsrummet och akustik påverkar den slutgiltiga ljudbilden 10 gånger mer än om du står och velar mellan två förstärkare som det skiljer 200:- mellan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback