Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-02, 01:54
  #1
Medlem
maenskligs avatar
Jag hittade ingen tråd, så tänkte att jag gör en själv.

http://www.techradar.com/news/mobile...umours-1076821

Det har länge varit snack om att Apple ska gå ner i storleken på iPaden och släppa en mini-variant på 7". Tanken är att den då ska konkurrera med läsplattorna samt ge konsumenten ett mindre och billigare alternativ till iPad.

Fram tills nyligen har det mesta varit snack och det kanske det fortfarande är, men det har börjat spekuleras en del om att vi får se en Mini-variant redan i höst.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.4603...n-om-ipad-mini


Vad tror ni, blir det en iPad Mini inom en snar framtid? Om det blir lansering, kommer du att köpa den?

Enligt mig är den normalstora iPaden lite för stor för att ha med sig under dagliga resor och för mig skulle en mini-variant passa mig perfekt som spenderar många timmar i veckan på buss. Mindre storlek och lägre vikt borde också betyda att den kan användas någorlunda bra med en hand, till skillnad från den normalstora varianten där två händer oftast är ett tvång.
__________________
Senast redigerad av qrizze 2012-10-23 kl. 20:27.
Citera
2012-09-02, 02:05
  #2
Medlem
yedis avatar
Jag är rätt säker på att det kommer släppas en nu i höst. Jag kommer definitivt köpa en om den har minst 16gb minne. Läste nämligen något om att den kanske bara skulle komma i 8gb. Men det är ju bara rykten
Citera
2012-09-02, 02:14
  #3
Medlem
848s avatar
Jo, tror nog att vi kommer få sen en iPad mini lagom till jul. Dock kommer det nog vara med iPad 2-spec och inte någon retinaskärm. Om Apple släpper en iPad mini så tror jag absolut att den kommer ta över marknaden över de mindre surfplattorna. Kanske bli att man köper en själv, även fast man sitter och skriver på en 3a nu. Vore perfekt som GPS
Citera
2012-09-02, 02:27
  #4
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 848
Dock kommer det nog vara med iPad 2-spec och inte någon retinaskärm.
Hoppas på att den minst har samma upplösning som iPad 2 fast på en mindre skärm. Skulle bli awesome! Högre spec än 2an (som jag har nu) tycker jag inte behövs.
Citera
2012-09-02, 02:41
  #5
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Jag är rätt säker på att det kommer släppas en nu i höst. Jag kommer definitivt köpa en om den har minst 16gb minne. Läste nämligen något om att den kanske bara skulle komma i 8gb. Men det är ju bara rykten
Lägg till en nolla efter åttan så är jag mer än nöjd . Fast 64GB kanske är för mycket begärt av en så liten produkt som iPad Mini. Mitt främst användningsområde vore filmer och tv-serier, så ett stort lagringsutrymme är en förutsättning för att jag ens ska köpa.

Känner jag Apple rätt, blir det nog minst 8GB och högst 32GB.

Citat:
Ursprungligen postat av 848
Jo, tror nog att vi kommer få sen en iPad mini lagom till jul. Dock kommer det nog vara med iPad 2-spec och inte någon retinaskärm. Om Apple släpper en iPad mini så tror jag absolut att den kommer ta över marknaden över de mindre surfplattorna. Kanske bli att man köper en själv, även fast man sitter och skriver på en 3a nu. Vore perfekt som GPS
Möjligtvis att processorn byts ut till iPhone 5's nya, antagligen blir den både strömsnålare och snabbare. Fast en stor macka tvek på det, Apple kommer vilja matcha Minin med iPad 3's prestanda minus retinaupplösningen.
Citera
2012-09-02, 02:54
  #6
Medlem
848s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Möjligtvis att processorn byts ut till iPhone 5's nya, antagligen blir den både strömsnålare och snabbare. Fast en stor macka tvek på det, Apple kommer vilja matcha Minin med iPad 3's prestanda minus retinaupplösningen.

Nja, som jag förstått det som så ska iPad mini framförallt vara ett billigare alternativ till "riktiga ipaden" och med prestanda där efter. Fast man vet ju aldrig....
Citera
2012-09-02, 10:59
  #7
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Lägg till en nolla efter åttan så är jag mer än nöjd . Fast 64GB kanske är för mycket begärt av en så liten produkt som iPad Mini.
Fast å andrasidan så lyckades de klämma i 64gig flash i ipod touch, så tekniken är nog inte problemet.
Citera
2012-09-02, 21:59
  #8
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Fast å andrasidan så lyckades de klämma i 64gig flash i ipod touch, så tekniken är nog inte problemet.
Tänkte jag inte på. Men med tanke på att nuvarande surfplattor i 7"-storleken bara har runt 8GB, antar jag att det faller naturligt att släppa 3 olika storlekar med max 32GB. Fast Apple kanske väljer att hoppa över hela 8GB och gå direkt på 16GB -> 64GB, vilket jag personligen hoppas.
Citera
2012-09-02, 22:30
  #9
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
32GB eller mer så är jag mer än väl intresserad Annars så ska den ha någon helt otroligt funktion för att den ska bli aktuell för mig!
Citera
2012-09-02, 23:29
  #10
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Tänkte jag inte på. Men med tanke på att nuvarande surfplattor i 7"-storleken bara har runt 8GB, antar jag att det faller naturligt att släppa 3 olika storlekar med max 32GB. Fast Apple kanske väljer att hoppa över hela 8GB och gå direkt på 16GB -> 64GB, vilket jag personligen hoppas.
Jag hoppas också att de skulle släppa med 16gb och uppåt men ur en strategisk synvinkel så tror jag Apple vill göra en budget modell som kan konkurrera ut alla andra märken/modeller som har ett lågt pris. Sen vill de nog att det ska kännas att det inte är en "fullt ut iPad". Dvs, sämre spec och mindre minne. För att jämföra så tänk skillnaden på Macbook Air och Macbook Pro, där Air symboliserar "iPad mini" och Pro är vanliga iPad. Lite tyngre, större och dyrare men snabbare och med mer minne.

Så tror jag och även hade resonerat om jag var försäljningschef på Apple.
Citera
2012-10-10, 17:20
  #11
Moderator
Semesters avatar
Om ryktena stämmer så ska Apple om en timme ungefärr släppa inbjudningar till eventet där ipad mini presenteras. Jag tror produkten kommer bli en framgång om än inte i samma tal som iPhone eller original-iPad. Dagens iPad är för tung i ett antal situationer, likaså är iPhone för liten i samma situationer. Typexemplet är läsning i sängen, kan Apple få ner priset tillräckligt kan de ersätta pocketboken man har vid nattduksbordet.
Citera
2012-10-11, 19:23
  #12
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Om ryktena stämmer så ska Apple om en timme ungefärr släppa inbjudningar till eventet där ipad mini presenteras. Jag tror produkten kommer bli en framgång om än inte i samma tal som iPhone eller original-iPad. Dagens iPad är för tung i ett antal situationer, likaså är iPhone för liten i samma situationer. Typexemplet är läsning i sängen, kan Apple få ner priset tillräckligt kan de ersätta pocketboken man har vid nattduksbordet.
Ryktena var inte korrekta alltså, men WSJ har skrivit att den är i full produktion och de brukar inte ha fel när det kommer till Apple.

iPad mini ska vara ungefär lika tjock som nya iPhone, alltså över 20% tunnare. Vikten borde av naturliga skäl haka på. Det ryktas att de kan gå så lågt som under 300 gram, det är dock mest spekulationer. Vikten tror jag kommer vara väldigt avgörande för försäljningen, nästan lika viktigt som priset. En lättare iPad kommer vidga användningsområdena avsevärt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback