Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-01, 17:19
  #1
Medlem
Ceilingcats avatar
Ja, som titeln lyder. Jag har länge varit attraherad av idén att börja på antingen Parkour eller capoeira, och vid något tillfälle satte jag mig ner och funderade på varför. Jag kom fram till att det var sättet att röra sig på - att fortsätta röra sig, att använda sitt momentum något som till slut blir en enda sammanhängande rörelse som inte bryts. Till skillnad från dans är de användbara i vardagen, och till skillnad från kampsporter (enligt min erfarenhet i alla fall) tycks fokuset ligga i att ha kul snarare än att avancera och bli 'bra' på något. Det blir nästan en lek, utan bälten eller grader där du förväntas att avancera för att bli tagen på allvar. Skillnaden hamnar i att själva rörelsen ligger i fokus, snarare än att få in en boll i en korg eller 'besegra' en motståndare.

Jag är lite nyfiken på sporter med liknande filosofier. Jag har inte hittat många, men jag är säker på att de finns - självklar har jag inte heller provat på alla sporter som finns tillgängliga, så jag har säkert missat något uppenbart. Hur är det med kampsorter? (Har provat både Aikido och Kyudo, och även om Kyudo (bågskytte) hade liknande element, så är det inte riktigt det jag letar efter.)
Citera
2014-04-11, 06:26
  #2
Medlem
Chiropandras avatar
Det finns vissa kung fu stilar (bla shaolin) som inte har något rankingsystem, utan man dedikerar sig till konsten. Kanske nåt för dig? Annars kan du kolla på skytte?
Citera
2014-04-11, 06:27
  #3
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Det finns vissa kung fu stilar (bla shaolin) som inte har något rankingsystem, utan man dedikerar sig till konsten. Kanske nåt för dig? Annars kan du kolla på skytte?
Edit: Såg nyss att tråden är 4 år gammal. Ni får ursäkta
Citera
2014-04-11, 06:43
  #4
Medlem
HomoNovuss avatar
När ämnet ändå är bumpat så passar jag på att lämna en liten länk till en man som heter Ido Portal här. Kan inspirera fler tror jag om man söker på ämnet;

http://www.youtube.com/watch?v=6_eTg6gMTE0
Citera
2014-04-12, 01:13
  #5
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoNovus
När ämnet ändå är bumpat så passar jag på att lämna en liten länk till en man som heter Ido Portal här. Kan inspirera fler tror jag om man söker på ämnet;

http://www.youtube.com/watch?v=6_eTg6gMTE0
Ett bra exempel på capoeira som man kan arbeta med självständigt och som du säger tävl med sig själv. Det finns även en jävla gemenskap bland capoeristas generellt har jag märkt.
Citera
2014-04-12, 09:45
  #6
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Varför inte börja leka med lego istället? Finns ingenting som ärfunktionellt med capoeira elller parköööör. Man förleds att tro att prakör-snubbarna gör en massa moves efter varandra men om du tänker efter så är alla hoppen och rullningarna ihopklippta. Ja och capoeira är snyggt men ja värdelöst. När tänkte du använda att stå på händaerna och flänga runt med benen utöver när du ska impa på kvinnor som inte kommer bli impade?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback