Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-01, 13:39
  #1
Medlem
Crices avatar
Såg denna svenskbrittiska dokumentär på bio igår, och jag måste säga att den verkligen överträffade alla mina förväntningar. Den handlar alltså om 70-talsartisten Rodriguez, som sålde runt dussintalet plattor i USA och tvingades ge upp drömmen om en musikkarriär, men som under apartheideran i Sydafrika blev en ikon för ungdomsrevolten, helt utan att Rodriguez själv hade den minsta kännedom om detta faktum. Dokumentären beskriver sedan hur två sydafrikaner gör allt för att spåra upp sin ungdomshjälte, som de hört har begått ett dramatiskt självmord under sitt sista liveframträdande.

Mycket vacker film, visuellt och emotionellt. Ska du bara se en ny film i år hade jag röstat för denna, baserat på det jag sett av årets skörd hittills.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=QL5TffdOQ7g
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2125608/
Citera
2012-09-01, 14:05
  #2
Medlem
--j--s avatar
Jag håller med dig Crice, en helt fantastisk film. Älskar även hans musik.
Citera
2012-09-01, 16:42
  #3
Medlem
Crices avatar
Ja, att man fick två superba album att lyssna sönder nu efter att man sett filmen var en stor bonus!
Citera
2012-09-01, 19:19
  #4
Medlem
--j--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crice
Ja, att man fick två superba album att lyssna sönder nu efter att man sett filmen var en stor bonus!

Citera
2012-09-11, 18:03
  #5
Medlem
sakkwalds avatar
Lyssnade på Klingan på p2 och då spelades Crucify your mind. Fyfan vilken bra låt och nu ska jag försöka hitta en bra tid att se på Searching for sugar man. Lär vara en störtskön dokumentär med riktigt trevlig musik.

Rodriguez känns som en blandning utav Bob Dylan & Leonard Cohen. Fan va sugen jag blev på att se denna film nu!
__________________
Senast redigerad av sakkwald 2012-09-11 kl. 18:07.
Citera
2012-10-08, 20:42
  #6
Medlem
Facepalmx2s avatar
Galet bra film och ännu bättre musik!
Citera
2012-10-14, 23:35
  #7
Medlem
-charliesheens avatar
en underbar jävla historia! vilken fantastisk människa
Citera
2012-10-18, 13:54
  #8
Medlem
Rakiis avatar
Har bokat biljett till i morgon förmiddag på Rigoletto här i Stokholm, ser verkligen fram emot att se dokumentären nu då jag lyssnat in mig på hans musik!
Citera
2012-11-18, 05:12
  #9
Medlem
crapfaces avatar
Såg den i fredags och är fortfarande helt såld på snubben. Googlar och "youtubar" allt som har med honom att göra.

Ska man se en film i år, precis som TS skriver, så är det ju den här. Kan vara bland det bästa jag sett på en biograf.

"Crusify your mind"-låten är ju bara hela jävla underbart bra. Loopat den sen i fredags.
Citera
2012-11-18, 15:28
  #10
Medlem
Falcãos avatar
Inte sett filmen än men gillar hans musik sedan tidigare så är jäkligt sugen. Dock har jag hört att de är rätt förljugen. Trots att det är en dokumentär så är det kanske bäst med en spoiler.

Citera
2012-11-18, 16:54
  #11
Medlem
Rakiis avatar
Inte sett filmen hittills vilket är surt då jag gillar musiken, men om filmen fortfarande visas i Stockholm ska jag se den så fort som möjligt i nästa vecka!
Citera
2012-12-31, 02:29
  #12
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Inte sett filmen än men gillar hans musik sedan tidigare så är jäkligt sugen. Dock har jag hört att de är rätt förljugen. Trots att det är en dokumentär så är det kanske bäst med en spoiler.


Tråkigt att höra (inte för honom men för värdet av själva berättelsen), fortfarande en jävligt bra historia ändå. Har du någon källa som backar upp det du säger? Lägg i spoiler isf.

Jävlar vad den här var bra. Perfectly executed berättarmässigt, bjöd på en del riktigt bra moment och snygg var den dessutom. Tummen upp!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback