Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-08-02, 15:16
  #25
Medlem
cleovarnamnets avatar
Från Järna går bara pendel in till stan. Från Gnesta (typ 1 - 2 mil bort) går det utöver pendel även SJ regionaltåg. 35 min in till centralen. Jag har vänner både i Gnesta och Järna och skulle rekommendera Gnesta över Järna. Känns ”yngre” och roligare även om ingen av orterna är särskilt skojiga. Men skönt att komma ut på landet ibland, och Gnesta har flera sjöar och en badstrand mitt inne i byn. Ganska idylliskt. Tydligen flyttar många barnfamiljer dit och nya bostadsområden byggs.
Citera
2019-09-02, 23:13
  #26
Medlem
Karlekskrigares avatar
Hur är det i Järna egentligen? Någon skriver att det kryllar av pundare och afghaner, andra att det är flummare och antivaxxers, och andra att det mest är vänster folk. Lite mera input på gatubilden och hurvida det är lugnt och trevligt eller om otrygghet råder hade uppskattats.

Bor i skåne för tillfället men funderar på att flytta upp och Järna har kommit på tal
Citera
2019-09-05, 18:10
  #27
Medlem
Det är okej, har pluggat där för ganska länge sedan...

Mysko folk men dem flesta är relativt lugna och då menar jag inte buller/oljud. Om du gillar flummigt folk med lite Södermalm s vibbar så borde det funka. Typ lite estetvibbar, tiggarna på pendeltågen är/var dryga men du får avgöra själv...
Citera
2019-09-05, 18:25
  #28
Medlem
trevials avatar
Järna är perfekt att bo i om man vill bo nära vacker natur o friluftsområden med paddling o bad i pittoreska sjöar, men ändå ha kvar en relation till landets största stad på pendlingsavstånd. Har bott där själv men för ganska länge sen och då fanns inga sociala problem. Men har glömt om bilen gick snabbare in till stan jämfört med pendeln som var rätt krånglig med byten emellan.

Alternativmänniskorna i Ytterjärna stör knappast nån o den mysiga butiken vid Saltå Kvarn säljer dom bästa bröden i hela landet.

Kanske kan man säga att Järna är Storstockholms mesta periferi?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback