• 1
  • 2
2012-09-06, 18:58
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad banken tror är inte alltid det bästa. De kommer förmodligen rekommendera deras egna fonder i en kapitalförsäkring.

Jag gick på det när jag var ung och dum och gick på ett sådant möte. Som tur var gjorde jag bara en insättning på 3000 kr. Efter ca 10 år var i princip inget kvar och jag fick en slututbetalning på 40 kr av det som var kvar.

Fonder som backar plus dyra avgifter och kapitalförsäkring är ingen bra kombo. Det finns en anledning till att banken gärna bokar ett möte med dig.

Ja, att köpa en kapitalförsäkring för 3000 kronor och inte fortsätta spara i det var nog ingen bra idé. Får jag fråga vad du hade för fonder som nästan gick i konkurs?

Ibland låter det på folk som att banken vill att individerna ska förlora sina pengar.
Citera
2012-09-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Ibland låter det på folk som att banken vill att individerna ska förlora sina pengar.

är det inte så då?

för annars kan ju inte banken pracka på oss sina lån?

att spara i fonder kan jämföras med att samla vatten i en hink där det är hål i botten

ska nivån stiga, eller åtminstonde inte sjunka, så måste du hela tiden fylla på med mer vatten. och ju mer vatten det är i hinken, desto mer läcker det ut, helt logiskt eftersom avgiften är procentuell. slutar du fylla så blir hinken till slut tom och då är allt vatten, dvs alla pengar, borta...
Citera
2012-09-06, 19:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja, att köpa en kapitalförsäkring för 3000 kronor och inte fortsätta spara i det var nog ingen bra idé. Får jag fråga vad du hade för fonder som nästan gick i konkurs?

Om allt försvann gör jag bedömningen att det förmodligen inte varit bra att forsätta att pumpa in pengar där.

Jag kommer inte ihåg vad det det var för fonder, men de skulle vara mycket lukrativa sa bankrådgivaren.

Det jag vill belysa är hur värdelöst det kan vara med fonder, då värdet i princip helt kan ätas upp. Köper man istället aktier för pengarna kan ingen ta ifrån en dessa. Därför rekommenderar jag aktier framför fonder.
Citera
2012-09-06, 19:49
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
är det inte så då?

för annars kan ju inte banken pracka på oss sina lån?

att spara i fonder kan jämföras med att samla vatten i en hink där det är hål i botten

ska nivån stiga, eller åtminstonde inte sjunka, så måste du hela tiden fylla på med mer vatten. och ju mer vatten det är i hinken, desto mer läcker det ut, helt logiskt eftersom avgiften är procentuell. slutar du fylla så blir hinken till slut tom och då är allt vatten, dvs alla pengar, borta...

Är det likadant med aktier?
Citera
2012-09-06, 19:51
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Om allt försvann gör jag bedömningen att det förmodligen inte varit bra att forsätta att pumpa in pengar där.

Jag kommer inte ihåg vad det det var för fonder, men de skulle vara mycket lukrativa sa bankrådgivaren.

Det jag vill belysa är hur värdelöst det kan vara med fonder, då värdet i princip helt kan ätas upp. Köper man istället aktier för pengarna kan ingen ta ifrån en dessa. Därför rekommenderar jag aktier framför fonder.

I detta fallet var det nog snarare kapitalförsäkringen som åt upp pengarna. Jag tror din bankrådgivare hade planer på att du skulle månadspara/sätta in mer kapital i försäkringen, men det vet jag naturligtvis inte.

Risken med aktier är att du inte diversifierar tillräckligt och sprider riskerna för dåligt, då är det väldigt lätt att som vi såg 2008 förlora stora delar av sitt aktieinnehav.
Citera
2012-09-06, 20:06
Medlem
Citat:
Är det likadant med aktier?

är inte helt säker på vad du menar, du kanske kan förtydliga...
Citera
2012-09-06, 23:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I detta fallet var det nog snarare kapitalförsäkringen som åt upp pengarna. Jag tror din bankrådgivare hade planer på att du skulle månadspara/sätta in mer kapital i försäkringen, men det vet jag naturligtvis inte.

Risken med aktier är att du inte diversifierar tillräckligt och sprider riskerna för dåligt, då är det väldigt lätt att som vi såg 2008 förlora stora delar av sitt aktieinnehav.

Kapitalförsäkringen i kombination med höga avgifter och fonder med negativ avkastning förstörde nog det hela.

Numera diversifierar jag i bolag som historiskt tjänar pengar. Jag fyller på med aktier, när jag tycker att det är läge. Sedan låter jag dom bara vara oavsett hur börsen går. Utdelningen trillar in som den ska. Halveras börsen kommer jag att köpa ännu mer. Det är en klart bättre metod än att hålla på med fonder i en kapitalförsäkring.
Citera
2012-09-07, 00:58
Medlem
SuperSumos avatar
Banker har inga rådgivare. Dom har försäljare. Med det sagt så betyder det inte att ALLA är dåliga men jag har då aldrig träffat en av deras försäljare som gett mig eller någon jag känner något mervärde på något vis.

Ska du köpa fonder så kom ihåg att det enda du kan vara säker på om framtiden är dina avgifter. Inget annat. Kolla gärna upp hur ränta-på-ränta-effekten arbetar MOT dig i fondavgifterna så får du säkert en tankeställare. Nyttigt.

Passa dig för fond-i-fond-fonder. DYRT.

Själv puffar jag för att investera i investmentbolag istället. Billigt, diverserat och dessutom lättare att följa och förstå sig på.

Räntekonto är jättebra fram till dess att du läst på och kanske fått en klarare bild av vad som är rätt för just dig

Ps. Jag tror DanteAlighieri trollar.
Citera
2012-09-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
Ska du köpa fonder så kom ihåg att det enda du kan vara säker på om framtiden är dina avgifter. Inget annat. Kolla gärna upp hur ränta-på-ränta-effekten arbetar MOT dig i fondavgifterna så får du säkert en tankeställare. Nyttigt.

En fråga om avgifter. Vissa fonder har höga avgifter, 2,5% t.ex. Är det på årsbasis? Jag har fått bra avkastning på mina turkietfonder och tänkte casha ut dem lagom till restskatten ska betalas. Tänkte även amortera lite extra på bolånet, men 2,5% i fondavgift drar ju ner vinsten lite grann men om det är på årsbasis så är det trots allt en liten liten kostnad i förhållande till vad de har stigit hittills.

Jag är lat och orkar inte googla, och sen så är det så trevligt att läsa flashback så vore tacksam för svar.
Citera
2012-09-21, 11:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WePee
En fråga om avgifter. Vissa fonder har höga avgifter, 2,5% t.ex. Är det på årsbasis? Jag har fått bra avkastning på mina turkietfonder och tänkte casha ut dem lagom till restskatten ska betalas. Tänkte även amortera lite extra på bolånet, men 2,5% i fondavgift drar ju ner vinsten lite grann men om det är på årsbasis så är det trots allt en liten liten kostnad i förhållande till vad de har stigit hittills.

Jag är lat och orkar inte googla, och sen så är det så trevligt att läsa flashback så vore tacksam för svar.

Ja det är på årsbasis oavsett hur fonden går. Jag skulle sikta på att amortera på mitt bolån om jag hade en stor vinst från en sådan högriskare.
Citera
2012-09-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ja det är på årsbasis oavsett hur fonden går. Jag skulle sikta på att amortera på mitt bolån om jag hade en stor vinst från en sådan högriskare.

Tack för svaret. Ska nog sälja av snart då. En fråga till, man kan kvitta vinster mot förluster. Men om man gör mer förlust än vinst, går det att få avdrag på deklarationen mot vanlig skatt för arbete, eller är det bara från vinst från fonder/aktier?
Citera
2012-09-21, 22:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WePee
Tack för svaret. Ska nog sälja av snart då. En fråga till, man kan kvitta vinster mot förluster. Men om man gör mer förlust än vinst, går det att få avdrag på deklarationen mot vanlig skatt för arbete, eller är det bara från vinst från fonder/aktier?

Det kan du göra om du inte har din fond i en kapitalförsäkring. Då säljer man av innan årsskilftet så att det blir möjligt att kvitta i den kommande deklarationen. Hade jag varit du hade jag gått över till aktier istället för fonder för att slippa den rörliga avgiften. Välj förslagsvis ett investmentbolag så får du en automatisk spridning utan rörlig avgift. Lycka till! MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in