Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-31, 13:07
  #1
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Solens rotationstid runt sin egen axel, vid 0°, motsvarar ganska exakt månens sideriska omloppstid runt jorden, dvs 27,3 dygn. Detta innebär att solen under sitt årliga kretslopp runt jorden roterar 13,4 varv runt sin egen axel, vilket är detsamma som de varv som månen kretsar runt jorden (och faktiskt samtidigt runt sin egen axel) under samma solår.

Solens och månens kretsande runt jorden är alltså anmärkningsvärt synkroniserat!


Kära vänner, rätta mig om jag har fel i ovanstående!
.
Citera
2012-08-31, 13:27
  #2
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Solens rotationstid runt sin egen axel, vid 0°, motsvarar ganska exakt månens sideriska omloppstid runt jorden, dvs 27,3 dygn.
Inte enligt Illustrerad Vetenskap:

Citat:
Rotationstiden vid ekvatorn är cirka 25 dygn, men den ökar till drygt 36 dygn nära polerna. Förklaringen är att gasmassorna vid solens yta lätt kan röra sig i förhållande till varandra.
Citera
2012-08-31, 13:28
  #3
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Jorden kretsar kring solen och det heter omlopp, inte kretslopp.
Citera
2012-08-31, 13:30
  #4
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Solens rotationstid runt sin egen axel, vid 0°, motsvarar ganska exakt månens sideriska omloppstid runt jorden, dvs 27,3 dygn. Detta innebär att solen under sitt årliga kretslopp runt jorden roterar 13,4 varv runt sin egen axel, vilket är detsamma som de varv som månen kretsar runt jorden (och faktiskt samtidigt runt sin egen axel) under samma solår.

Solens och månens kretsande runt jorden är alltså anmärkningsvärt synkroniserat!


Kära vänner, rätta mig om jag har fel i ovanstående!
.

Ja kollade upp månens sideriska omloppstid som är 29.5306 dagar, medan solens rotation kring sin egen axel vid 0° är runt 27,3 som du nämner. Sen har solen som du säkert vet differentiell rotation. 2 dagars skillnad tycker jag inte alls är exakt, och sen får du vara försiktig med att dra slutsatser endast utifrån att talen är "nästan" desamma.

Ett fel du har med i din text är "solen under sitt årliga kretslopp runt jorden", det är ganska fel. Väldigt fel.
Citera
2012-08-31, 13:33
  #5
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Inte enligt Illustrerad Vetenskap:

Jag tror faktiskt att DoÅ faktiskt har rätt på den punkten och att det Illustrerad vetenskap skriver är felaktigt.
Citera
2012-08-31, 13:34
  #6
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Jorden kretsar kring solen och det heter omlopp, inte kretslopp.

Kretslopp och omlopp är synonymer...
Citera
2012-08-31, 13:36
  #7
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Ja kollade upp månens sideriska omloppstid som är 29.5306 dagar, medan solens rotation kring sin egen axel vid 0° är runt 27,3 som du nämner. Sen har solen som du säkert vet differentiell rotation. 2 dagars skillnad tycker jag inte alls är exakt, och sen får du vara försiktig med att dra slutsatser endast utifrån att talen är "nästan" desamma.

Ett fel du har med i din text är "solen under sitt årliga kretslopp runt jorden", det är ganska fel. Väldigt fel.

29,5306 dagar är ju månens synodiska omloppstid, eller hur?
Citera
2012-08-31, 13:38
  #8
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
29,5306 dagar är ju månens synodiska omloppstid, eller hur?

Ja det har du rätt i, tycker du fortfarande att det är en bra slutsats att allt kretsar kring jorden?

edit:

Här är mer exakt:

Den sideriska omloppstiden för månen att kretsa kring jorden är 27,3217 dygn.
För solen att kretsa kring sin egen axel tar 27,2708333333333 dygn.

Så siffrorna stämmer ju fortfarande inte, de är bara relativt nära.
__________________
Senast redigerad av Offscreen 2012-08-31 kl. 13:48.
Citera
2012-08-31, 13:50
  #9
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Ja det har du rätt i, tycker du fortfarande att det är en bra slutsats att allt kretsar kring jorden?

edit:

Här är mer exakt:

Den sideriska omloppstiden för månen att kretsa kring jorden är 27,3217 dygn.
För solen att kretsa kring sin egen axel tar 27,2708333333333 dygn.

Så siffrorna stämmer ju fortfarande inte, de är bara relativt nära.

Kan ju fortfarande vara att de stämmer (troligast), men att människan brister i uträkningen...
Citera
2012-08-31, 13:53
  #10
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Kan ju fortfarande vara att de stämmer (troligast), men att människan brister i uträkningen...

Så alla astronomer har fel & du har rätt?
Citera
2012-08-31, 13:54
  #11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenklen
Så alla astronomer har fel & du har rätt?

Ja, de har ju exempelvis fel i att det skulle vara jorden som kretsar runt solen, att vi skulle hålla på och flänga omkring runt solen i över 107 000 km/h...
__________________
Senast redigerad av Död o återfödd 2012-08-31 kl. 14:03.
Citera
2012-08-31, 13:56
  #12
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, de har ju exempelvis fel i att det skulle vara jorden som kretsar runt solen...

Källa på det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback