Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-26, 06:12
  #1561
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanonkurtan
Det är lugnt. Checka in online bara så löser det sig. Varifrån åker du?

Vilket jäkla säkerhetshål! Köp biljett som Ali Baba, checka in online med handbagage enbart, använd ditt 'Boarding Card' för resten.

Går det verkligen? Folk langar ju fram pass, m.m., frivilligt när de stiger på planen så jag vet inte.

Ett provisoriskt pass är däremot säkert. Var ute i god tid bara.

https://polisen.se/tjanster-tillstan...isoriskt-pass/
Citera
2018-09-26, 06:38
  #1562
Moderator
Neksnors avatar
Checka in online eller i maskin och undvik incheckat bagage så bör det gå bra på flygplatsen.
Citera
2018-09-26, 06:49
  #1563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Checka in online eller i maskin och undvik incheckat bagage så bör det gå bra på flygplatsen.

Komma iväg är inte svåra, visar bara pass ut om jag ska till London / Israel eller USA i princip. Däremot att komma in nere på Schipol kommer bli värre. Skaffa provisoriskt pass - kostar 1000:-
Citera
2018-09-26, 08:26
  #1564
Medlem
Rubriken borde ändras till "Skulle ha flugit imorgon men nu får jag ta bilen"
Antingen skaffar du ett tillfälligt pass eller så får du som sagt ta bilen ner till Nederländerna.
Eller ska du specifikt till regionen Holland i Nederländerna?
Citera
2018-09-26, 09:04
  #1565
Medlem
Sooks avatar
Jag har åkt till både Kreta och Teneriffa i år utan att visa nån sorts id alls. Det borde kunna gå bra. Speciellt om du har körkort så du kan identifiera dig vid tex incheckning.
Citera
2018-09-26, 10:38
  #1566
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shank967
Komma iväg är inte svåra, visar bara pass ut om jag ska till London / Israel eller USA i princip. Däremot att komma in nere på Schipol kommer bli värre. Skaffa provisoriskt pass - kostar 1000:-
Givetvis är provisoriskt pass ett helt korrekt svar, men frågan om det behövs. Jag har aldrig checkat in på Schipol, men jag har, med undantaget Wizz, aldrig behövt visa ID inom Schengen vid onlineincheckning med endast handbagage.
Citera
2018-09-26, 12:05
  #1567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Givetvis är provisoriskt pass ett helt korrekt svar, men frågan om det behövs. Jag har aldrig checkat in på Schipol, men jag har, med undantaget Wizz, aldrig behövt visa ID inom Schengen vid onlineincheckning med endast handbagage.


Håller med. Reser mycket i jobbet och sålänge automat används det är inom schengen så används ingen form av id. Däremot vad som händer om dom mot förmodan vill se ett id vet jag inte, fast på flyktingförläggning och utvisad till Syrien?
Citera
2018-11-25, 17:22
  #1568
Medlem
Bbobis avatar
Nytt pass ändrar inte giltighet på det befintliga va?

Om jag köper ett nytt pass i Thailand och ber om att få det skickat till Kambodja så kan jag ändå oavsett fullfölja min resa tur och retur till Sverige och hämta ut det nya först när jag är tillbaks?
Citera
2018-11-25, 17:44
  #1569
Medlem
svengörans avatar
kryssning till talinn utan pass

ska på kryssning med talinnk till tallinn om ett par dagar och hittar inte passet, hinner inte få fram ett nytt innan jag åker. kollar dom pass när man går ombord på faryget eller räcker det med om jag skulle visa min biljett och körkort för att komma ombord om jag vill göra en fuling?
Verkar ju vara hårdare gränskontroller nu och jag vet att körkortet inte är giltig id handling vid resor men är det bara biljetten ordninsgvakterna vill se vid ombordstigningen?
Citera
2018-11-25, 17:51
  #1570
Medlem
Chollens avatar
Du hinner inte göra ett temporärt pass då?
Citera
2018-11-25, 17:59
  #1571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
ska på kryssning med talinnk till tallinn om ett par dagar och hittar inte passet, hinner inte få fram ett nytt innan jag åker. kollar dom pass när man går ombord på faryget eller räcker det med om jag skulle visa min biljett och körkort för att komma ombord om jag vill göra en fuling?
Verkar ju vara hårdare gränskontroller nu och jag vet att körkortet inte är giltig id handling vid resor men är det bara biljetten ordninsgvakterna vill se vid ombordstigningen?

Har du ett NID?
Citera
2018-11-25, 18:03
  #1572
Medlem
De kräver pass för att gå ombord. Så kollar de är det nog kört för dig. Jag åkte i somras och då kollade de inte så jag skulle chansa att de inte kollar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback