Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-17, 17:41
  #1549
Medlem
Hirvis avatar
Ryssland Visum Provisoriskt pass?

Jag ska åka till Ryssland om två veckor men hittar inte mitt pass.
På mitt visum står det mitt pass-nr, hur funkar det om jag fixar ett provisoriskt pass?
Citera
2018-07-17, 17:57
  #1550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jag ska åka till Ryssland om två veckor men hittar inte mitt pass.
På mitt visum står det mitt pass-nr, hur funkar det om jag fixar ett provisoriskt pass?

Ryssarna är oerhört petiga med sådant där så det finns en hög risk att du blir hemskickad vid passkontrollen. Du gör bäst i att kontakta ambassaden och fråga.
Citera
2018-07-17, 18:06
  #1551
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ryssarna är oerhört petiga med sådant där så det finns en hög risk att du blir hemskickad vid passkontrollen. Du gör bäst i att kontakta ambassaden och fråga.
Ringer dit imorgon, men oavsett vad så blir det ju problematiskt för att mitt nya pass kommer ha ett nytt nr.
Citera
2018-07-26, 11:27
  #1552
Medlem
Svensk visum från Turkiet (Krånglig process) genom inbjudan av släkt

Hur går det till egentligen? Står på https://www.migrationsverket.se/down..._240011_sv.pdf att det räcker med att ta med sig det pappret m.m. till ett svenskt konsulat. Vilket jag gjorde men de hänvisade oss till VFS global. Fick stanna en extra natt i Istanbul och boka ny tid hos VFS Global.

Nu säger dom att det saknas "Travel insurance" samt biljetter för resan.
Ska man köpa dessa innan man ens fått visumet? Någon får gärna hjälpa mig akut som vet mer om sånt här då några väntar i Istanbul.
Citera
2018-08-31, 20:37
  #1553
Medlem
Tjo

Polisen brukar ju va rätt petiga med att man måste ha minst en giltig legitimation för att legitimera sig vid ansökan om nytt pass/nat. Id-kort.

Men frågan är: om man t.ex bara ha pass som legitimation och man ska förnya den. Säg att passet är giltigt när man gör passansökan. Men 5 dagar senare när man ska hämta ut den så har passet gått ut. Kan man fortfarande få ut nya passet om polisen ser att passet gick ut efter ansökningsdagen? Eller måste passet vara giltigt när man hämtar ut passet? Man få ju ett kvitto med namn o personnummer
Citera
2018-09-05, 16:48
  #1554
Medlem
Jag fick min plånbok stulet och skaffade ett nytt id-kort idag. Hur lång tid tror ni det kan ta nu när det är lågsäsong att få sitt kort? Man vill ju kunna rösta nu på söndag.
Citera
2018-09-05, 18:17
  #1555
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadameMadame
Jag fick min plånbok stulet och skaffade ett nytt id-kort idag. Hur lång tid tror ni det kan ta nu när det är lågsäsong att få sitt kort? Man vill ju kunna rösta nu på söndag.
Kunde du skaffa nytt ID-kort så bör du kunna rösta. På någon sätt identifierades du ju när du skaffade det nya ID-kortet.
Citat:
Lämna sedan rösten till röstmottagarna
Därefter går du fram till röstmottagarna och lämnar fram valkuvertet eller valkuverten. När du överlämnar rösten måste du kunna visa att du är du. Det gör du genom att:
  • Visa en id-handling,
  • du är känd av röstmottagaren,
  • någon annan intygar din identitet. Den personen måste i så fall visa id-handling eller vara känd av röstmottagaren.
Samtidigt som röstmottagarna prickar av dig i röstlängden lägger de ner valkuverten i valurnorna. Det finns en valurna för varje val.
https://www.val.se/svenska-valsystem...-vallokal.html
Citera
2018-09-26, 05:35
  #1556
Medlem
Flaskhalsats avatar
Flyger imorgon, utgånget pass och inget nationellt id-kort.

Flyger imorgon till Holland och insåg nu med mindre än 23h till att flyget går att mitt pass gick ut för sex månader sen och jag har inget Nationellt ID-kort.

SAS skriver på sin hemsida:

SCHENGENLÄNDER
Det finns inga enskilda säkerhetskontroller vid gränserna mellan Schengenländerna. Du måste dock ta med dig det nationella ID-kortet eller ditt pass för att kunna styrka ditt medborgarskap om du blir ombedd.

Vad är risken att jag blir ombedd att visa pass eller ID? Jag tänker försöka åka men man vet ju inte om jag blir strandsatt i Stockholm.
Citera
2018-09-26, 05:36
  #1557
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Flyger imorgon till Holland och insåg nu med mindre än 23h till att flyget går att mitt pass gick ut för sex månader sen och jag har inget Nationellt ID-kort.

SAS skriver på sin hemsida:

SCHENGENLÄNDER
Det finns inga enskilda säkerhetskontroller vid gränserna mellan Schengenländerna. Du måste dock ta med dig det nationella ID-kortet eller ditt pass för att kunna styrka ditt medborgarskap om du blir ombedd.

Vad är risken att jag blir ombedd att visa pass eller ID? Jag tänker försöka åka men man vet ju inte om jag blir strandsatt i Stockholm.
Du lär ju inte komma igenom säkerhetsspärren utan id kort. Om du gör det är det något helt uppfuckat med vår säkerhet
Citera
2018-09-26, 05:38
  #1558
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Du lär ju inte komma igenom säkerhetsspärren utan id kort. Om du gör det är det något helt uppfuckat med vår säkerhet

Jag har såklart ett körkort men det är inget nationellt id-kort.
Citera
2018-09-26, 05:39
  #1559
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jag har såklart ett körkort men det är inget nationellt id-kort.

Man kan ju få ett provisoriskt pass när man reser. Testa att säga att du glömde passet hemma.

Eller åk till polisen som fixar pass där kanske de kan fixa ett provisorisk . Inte helt hundra hur det funkar men på ngt sätt så funkar det så


Edit https://polisen.se/tjanster-tillstan...isoriskt-pass/
Citera
2018-09-26, 05:42
  #1560
Medlem
Det är lugnt. Checka in online bara så löser det sig. Varifrån åker du?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback