Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-29, 18:11
  #1537
Medlem
Lacerdas avatar
Du får väl besöka ambassaden i Prag och se vad dom kan göra. Ett provisoriskt pass kommer kosta runt en tusing. Egentligen borde ditt körkort räcka som leg, jag har själv rest runt i västra delar av EU med endast körkortet.
Citera
2018-03-29, 18:21
  #1538
Medlem
Jag tänkte på ambassaden också, men dom har stängt under hela min vistelse här, därav att min tur håller på att ta slut..
Jag har ju tagit mig hit med endast körkort, så än så länge har det ju fungerat.. men känns som att det kommer ta stopp snart
Citera
2018-03-29, 18:38
  #1539
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khryllz
Jag tänkte på ambassaden också, men dom har stängt under hela min vistelse här, därav att min tur håller på att ta slut..
Jag har ju tagit mig hit med endast körkort, så än så länge har det ju fungerat.. men känns som att det kommer ta stopp snart
Har du kvar biljetten Sverige-Slovakien? Tog du buss eller flyg från Slovakien till Prag? Med ursprungsbiljetten Sverige-Slovakien tillsammans med returbiljetten så borde dom gå med på det. Det är ju för fan EU, om inte så är det väl någon korrupt jävel som vill ha några tusenlappar innan han släpper i genom dig.
Citera
2018-03-29, 21:30
  #1540
Medlem
får testa med att visa föregående flyg!
Tack för hjälpen
Citera
2018-04-08, 11:08
  #1541
Medlem
Kan polisen vägra att ta emot kontanter när man vill betala för sitt nya pass?
Citera
2018-05-14, 09:51
  #1542
Medlem
kajolas avatar
Kom på en passfråga.
Skaffade nytt pass och EU-leg för drygt en månad sedan.
I helgen kom verkligheten med ett högre hårfäste än önskat ikapp och håret fick pensioneras.
Vad kan egentligen passkontrollen säga om man ändrat sitt utseende på detta sätt.....
Före och efter typ.....
https://photos.app.goo.gl/0mr9LNd2JaVOvWdi1
Citera
2018-05-14, 12:40
  #1543
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajola
Kom på en passfråga.
Skaffade nytt pass och EU-leg för drygt en månad sedan.
I helgen kom verkligheten med ett högre hårfäste än önskat ikapp och håret fick pensioneras.
Vad kan egentligen passkontrollen säga om man ändrat sitt utseende på detta sätt.....
Före och efter typ.....
https://photos.app.goo.gl/0mr9LNd2JaVOvWdi1
Varierar nog mellan olika länder och ytterst mellan olika tjänstemän. Du får trösta dig med att de kan kolla längd, kön, färg på ögon och hår, ålder och fingeravtryck istället.
Citera
2018-06-06, 18:15
  #1544
Medlem
Resa Sverige - Amsterdam utan pass är det möjligt?

Svenskt körkort finns att tillgå.
Citera
2018-06-06, 19:08
  #1545
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Resa Sverige - Amsterdam utan pass är det möjligt?

Svenskt körkort finns att tillgå.
Körkort är inte giltig eftersom saknar uppgift om nationalitet. Om det är flyg, så njae..
Nederländerna ingår i Schengenområdet vilket betyder att du kan resa dit med antingen ett pass eller ett nationellt ID-kort. Båda handlingarna är giltiga i fem år efter utfärdandet. Glöm inte att kontrollera om dina resehandlingar är giltiga i god tid innan resan. Ett körkort räknas inte som ett nationellt ID-kort eftersom det saknar uppgift om nationalitet.
http://amsterdam.se/infor-resan/
Citera
2018-06-06, 19:16
  #1546
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Resa Sverige - Amsterdam utan pass är det möjligt?

Svenskt körkort finns att tillgå.
Ja, det är möjligt. Helt enkelt eftersom ingen antagligen bryr dig om att kolla att du är du. Men du riskerar alltid att råka ut för en inre gränskontroll, även ute på stan i Amsterdam, och då förväntas du kunna visa att du får vara i landet. Om du ska flyga så bör du kolla på flygbolagets och flygplatsernas regler.
Citera
2018-06-06, 19:30
  #1547
Medlem
Ni har bra poänger båda två, fick just reda på att min semester börjar lite tidigare än planerat och då slog det mig ang passets giltighetstid.

Inte säkert man hinner fixa ett pass på den korta tiden så i värsta fall får det väl bli ett sk tillfälligt-pass? Alt ett nationellt ID-kort om det fungerar.
Citera
2018-06-06, 20:47
  #1548
Medlem
Första lediga tid för pass-ansökan 19 Juli

Det blev ingen semester i år.

Just nu sitter jag och F5'ar som en galning.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951587

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback