Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-22, 23:09
  #805
Medlem
Uppskattar snabbt svar då resa bokas morgens! Vilken båt till Åbo är absolut bäst i partysynpunkt för två 20-åringa?
Citera
2010-06-23, 10:08
  #806
Medlem
Wunderbaum91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppmupp
Uppskattar snabbt svar då resa bokas morgens! Vilken båt till Åbo är absolut bäst i partysynpunkt för två 20-åringa?
Vad jag har hört så är Cinderella bäst, fast det är väll 20 gräns på vardagar tror jag
Annars skulle jag ta typ Galaxy elr nåt, bra drag på båten alla gånger jag har åkt med den
Citera
2010-06-24, 00:02
  #807
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Ta eckerölinjen
Citera
2010-07-03, 14:16
  #808
Medlem
Silja Line kryssning - Helsingfors vs Riga vs Tallin

Tjena. Jag och några polare ska bege oss ut på en kryssning. Våran första tanke var såklart helsingfors, men sen började vi fundera över alternativen Riga och Talling också. Vad vi söker är självklart så mycket party som möjligt med framförallt unga festsugna resenärer.
Vilket alternativ är då det bästa?

Tack på förhand.
Citera
2010-07-03, 16:48
  #809
Medlem
Andersdamaans avatar
Om inte div handel med sprit och tobak räknas in i ekvationen så skulle då jag föredraga Helsingforsturen.
Fräschare båtar och framförallt: Myyyycket bättre käk. Både Estlandsfärjan och Rigas dito har fruktansvärd mat och ganska dålig klass på klientelet (iaf de få ggr jag har åkt)
Citera
2010-07-04, 07:25
  #810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Om inte div handel med sprit och tobak räknas in i ekvationen så skulle då jag föredraga Helsingforsturen.
Fräschare båtar och framförallt: Myyyycket bättre käk. Både Estlandsfärjan och Rigas dito har fruktansvärd mat och ganska dålig klass på klientelet (iaf de få ggr jag har åkt)
Vi var lite sugna på att handla billig tobak och eventuellt en flaska vodka Men det är inte prio 1. Det viktigaste är båtresan. Personligen är jag riktigt sugen på att åka med någon av tvillingarna till Helsingfors Käket spelar ingen roll då vi fattiga studenter inte har råd med käk på båten ändå Brukar bli medhavda mackor och lite chips i taxfreen som fyller magarna

Men hur ser det ut bland resenärerna på de olika båtarna? Det tråkiga är att vi måste åka en vardag pga. 21 års regeln. Har för mig att det brukar vara en hel del barnfamiljer iaf på Helsingfors båtarna.
__________________
Senast redigerad av Logz 2010-07-04 kl. 07:29.
Citera
2010-07-04, 07:37
  #811
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Vi var lite sugna på att handla billig tobak och eventuellt en flaska vodka Men det är inte prio 1. Det viktigaste är båtresan. Personligen är jag riktigt sugen på att åka med någon av tvillingarna till Helsingfors Käket spelar ingen roll då vi fattiga studenter inte har råd med käk på båten ändå Brukar bli medhavda mackor och lite chips i taxfreen som fyller magarna

Men hur ser det ut bland resenärerna på de olika båtarna? Det tråkiga är att vi måste åka en vardag pga. 21 års regeln. Har för mig att det brukar vara en hel del barnfamiljer iaf på Helsingfors båtarna.
Har edan bokat en kryssning till Riga med Viking Line. Visst Riga lär vara skit men hur är kvaliten på mat och medpassagerare på den rutten? Blir både buffe och frukostar på dit och hemresan.
http://www.vikingline.se/Pages/riga/riga.asp
Citera
2010-07-04, 07:39
  #812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Har edan bokat en kryssning till Riga med Viking Line. Visst Riga lär vara skit men hur är kvaliten på mat och medpassagerare på den rutten? Blir både buffe och frukostar på dit och hemresan.
http://www.vikingline.se/Pages/riga/riga.asp
Har varit i Riga och det var ju inte direkt vackert Men det är alltid intressant att åka till länder som har det lite sämre och se hur dom har det. Och sen är det ju alltid trevligt att gå på någon lokal saluhall och kika lite
Citera
2010-07-04, 08:01
  #813
Medlem
Drapåtrissors avatar
Är det bara jag som haft otur med en massa ziggisar som lever rövare särskilt med Viking line till Åbo?
Citera
2010-07-04, 12:18
  #814
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Vi var lite sugna på att handla billig tobak och eventuellt en flaska vodka Men det är inte prio 1. Det viktigaste är båtresan. Personligen är jag riktigt sugen på att åka med någon av tvillingarna till Helsingfors Käket spelar ingen roll då vi fattiga studenter inte har råd med käk på båten ändå Brukar bli medhavda mackor och lite chips i taxfreen som fyller magarna

Men hur ser det ut bland resenärerna på de olika båtarna? Det tråkiga är att vi måste åka en vardag pga. 21 års regeln. Har för mig att det brukar vara en hel del barnfamiljer iaf på Helsingfors båtarna.
Helsingforsbåtarna är trevligare tycker jag. Den enda nackdelen är att man får flera timmar iland och Helsingfors är inte den roligaste av städer för en snabbvisit tyvärr. Där har Tallinn/Riga en fördel iom att de låga priserna iland gör att man kan passa på att inhandla billig tobak och ännu billigare vodka (om man håller sig till de inhemska märkena).

Om det är nu i sommar ni skall åka så spelar det inte så stor roll vilken veckodag ni väljer. Det brukar vara alltid vara rätt fullt på båtarna och publiken brukar vara rätt blandad. Var dock beredd på väldigt saftiga biljettpriser om ni inte råkar stöta på något specialerbjudande.
Tänk också på att vakterna vid terminalen kan vara rätt nitiska med att söka igenom väskor (Speciellt om ni är i 18-25 års åldern) och att medhavd mat inte är tillåten att ta ombord, så om ni blir påkomna med egna mackor så konfiskerar dem läckerbitarna tyvärr. Apparater som kan framföra högljudd musik brukar dem också ta i förvar så ev, bandare, högtalare till laptops osv. är det bäst ni lämnar hemma.

Ett tips ombord på silja/viking (EJ Tallink!!!) är att käka buffén. Den brukar kosta runt 200:- men då ingår obegränsat med öl/vin/läsk plus att möjligheten finns att stoppa på sig litet midnight snacks när ingen tittar (tag med påse). På den 1.5 timme som ni får sitta vid buffén så hinner ni lätt kompensera för priset via öl/vinpimplande då buffépriset ungefär motsvarar fem öl i någon av barerna.

Hoppas ni får en trevlig resa. Själv har jag haft mycket roligt på viking/Silja/Tallink båtarna genom åren
Citera
2010-07-04, 12:26
  #815
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Har edan bokat en kryssning till Riga med Viking Line. Visst Riga lär vara skit men hur är kvaliten på mat och medpassagerare på den rutten? Blir både buffe och frukostar på dit och hemresan.
http://www.vikingline.se/Pages/riga/riga.asp
Tyvärr så är maten på Tallinkbåtarna under all kritik. Dyr och dåligt tillagad (Akta er speciellt för hamburgaren i deras fastfoodavdelning)
Buffén är inget vidare den heller. Bättre då är att käka som ett sumo innan avfärd för att sedan äta något i Riga. Kvaliteten på käket i Riga är skiftande men Donken finns ju alltid om ni inte känner er allt för äventyrliga
Citera
2010-07-04, 12:27
  #816
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Är det bara jag som haft otur med en massa ziggisar som lever rövare särskilt med Viking line till Åbo?
Inte bara du! Tjyvtjockt av dem på Åboturen ibland
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback