Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-05, 17:24
  #2149
Medlem
Jon.Holmss avatar
Någon här som har bott i C-hytt på Silja Symphony/Serenade?

Ska till Helsingfors och kan uppgradera till A-hytt med havsutsikt eller mot promenaden, men det kostar 500 kr extra och den här gången tänkte vi lägga dom pengarna på mat istället.

Kommer det kännas sunkigt med C-hytt om man är van vid minst A-hytt?
Citera
2018-10-05, 20:57
  #2150
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Åkte med Viking Cinderella för kanske tre år sedan en fredag.
Då röntgade de ALLA jackor och väskor i jakt på sprit på de som skulle åka med färjan.
Var sista gången jag åkte med den skitfärjan.

Taxfreen var dessutom stängd på utresan så man kunde inte ta sig en öl i hytten vilket jag tycker hör till.


De kanske hade koll på att en busslast kommunister ifrån Sundbyberg skulle komma?
Citera
2018-10-06, 03:03
  #2151
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Någon här som har bott i C-hytt på Silja Symphony/Serenade?

Ska till Helsingfors och kan uppgradera till A-hytt med havsutsikt eller mot promenaden, men det kostar 500 kr extra och den här gången tänkte vi lägga dom pengarna på mat istället.

Kommer det kännas sunkigt med C-hytt om man är van vid minst A-hytt?
C-hytt funkar vid lugnt väder. Är det däremot sjögång så blir det väldigt mycket oljud där nere då vågorna träffar fören. Jag åkte en gång i C-hytt på Symphony då det blåste 20 meter per sekund. Då var det ett rejält oväsen där nere och det blev inte mycket sömn kan jag säga.
Citera
2018-10-06, 03:04
  #2152
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
C-hytt funkar vid lugnt väder. Är det däremot sjögång så blir det väldigt mycket oljud där nere då vågorna träffar fören. Jag åkte en gång i C-hytt på Symphony då det blåste 20 meter per sekund. Då var det ett rejält oväsen där nere och det blev inte mycket sömn kan jag säga.
Det beror på hur mycket alkohol som konsumeras kvällen innan.
Citera
2018-10-06, 06:03
  #2153
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
C-hytt funkar vid lugnt väder. Är det däremot sjögång så blir det väldigt mycket oljud där nere då vågorna träffar fören. Jag åkte en gång i C-hytt på Symphony då det blåste 20 meter per sekund. Då var det ett rejält oväsen där nere och det blev inte mycket sömn kan jag säga.

Ok, tack! Kanske bäst att uppgradera till en A-hytt då.
Citera
2018-10-06, 16:45
  #2154
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacos
Vad fan yrar du om? Aldrig åkt på kryssning eller? Vad tror du taxfree är till för? Alla köper med sig hem för fan! Det är färjornas levebröd. E ju när man ska gå på man däremot inte får ha med sig alkohol på vissa färjor.
Tullen bryr sig om vad man för av, inte vad man tar på. Nu är nog risken att åka fast i tullen extremt låg men skulle man mot förmodan åka dit så riskerar man väl böter och liknande. Åker man fast vid rederiets egna kontroller så riskerar man ju inget juridiskt.
Citera
2018-10-07, 16:06
  #2155
Medlem
Smuggla med sprit på Cinderella. Någon som testat och vet nåt som funkar? Är de helt nitiska och kollar igenom hela väskan? Funderar på att fylla en schampoflaska med sprit och ha i necessären bland andra hygienartiklar. Blir man bara av med spriten om man blir tagen eller finns det risk att man blir nekad avresa?
Citera
2018-10-07, 16:27
  #2156
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av risaetarn
Smuggla med sprit på Cinderella. Någon som testat och vet nåt som funkar? Är de helt nitiska och kollar igenom hela väskan? Funderar på att fylla en schampoflaska med sprit och ha i necessären bland andra hygienartiklar. Blir man bara av med spriten om man blir tagen eller finns det risk att man blir nekad avresa?
Sist jag åkte så fick man skicka alla väskor genom samma sorts apparater som i säkerhetskontrollen på Arlanda och folk ombord berättade att dom fått lämna ifrån sig medhavt vin. Tveksamt dock om apparaterna skulle se att en schampooflaska innehåller annat än schampoo men skulle jag vilja ta med mig alkohol ombord så skulle jag välja en annan skuta än Cinderella.
Citera
2018-10-07, 16:58
  #2157
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Sist jag åkte så fick man skicka alla väskor genom samma sorts apparater som i säkerhetskontrollen på Arlanda och folk ombord berättade att dom fått lämna ifrån sig medhavt vin. Tveksamt dock om apparaterna skulle se att en schampooflaska innehåller annat än schampoo men skulle jag vilja ta med mig alkohol ombord så skulle jag välja en annan skuta än Cinderella.
Har aldrig varit med om något sånt och jag åker med Viking Line flera gånger om året. Föredrar förvisso att ta bilen, aldrig någon kontroll där och går att fylla upp den med mer alkohol.
Citera
2018-10-07, 17:15
  #2158
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Har aldrig varit med om något sånt och jag åker med Viking Line flera gånger om året. Föredrar förvisso att ta bilen, aldrig någon kontroll där och går att fylla upp den med mer alkohol.
Var ett par år sedan jag senast åkte Cinderella så det kan ju ha ändrats. Kan ju också skilja sig på dagar att man t ex har hårdare kontroll fredag och lördagskvällar.
Åker man med dom reguljära båtarna till Åbo resp Helsingfors är det nog inte samma kontroller som på Cinderella.
Citera
2018-10-07, 17:21
  #2159
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Var ett par år sedan jag senast åkte Cinderella så det kan ju ha ändrats. Kan ju också skilja sig på dagar att man t ex har hårdare kontroll fredag och lördagskvällar.
Åker man med dom reguljära båtarna till Åbo resp Helsingfors är det nog inte samma kontroller som på Cinderella.
Ja du har rätt, kan vara så att det är annorlunda fredag och lördagkvällar men även då går det enklast att ta sig på båten med bil.
Citera
2018-11-05, 15:05
  #2160
Medlem
Boka två på Viking Lines, gå ombord själv?

Jag har fått en kod för att åka på gratis kryssning med Viking Line. Koden gäller dock bara om man är två eller fler som åker.

Jag undrar vad som skulle hända om skriver att man är två pers som ska åka (lånar någon kompis uppgifter eller något) men försöker åka själv. Hur funkar det exakt när man går på?

Jag kommer ihåg att man tar ut sin biljett i någon automat men sen visar man väl ID innan man går in? Ser de att man ska vara två då och ifrågasätter om man är själv?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback