Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-05, 01:42
  #1405
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Åbo tar ju 23h fram och tillbaka. Orsaken till att det tar 22 timmar på en Mariehamnskryssning är ju att man avsikt kör extremt lågsamt + att man ligger längre tid vid kaj i Mariehamn än vad man gör i Åbo. Åbobåtarna ligger bara vid kaj typ 1 timme i Åbo och 1 timme i Stockholm. Skulle man avgå från Stockholm 18:00 och köra lika snabbt med Cinderella som man gör med Åbobåtarna så skulle man vara tillbaka i Stockholm runt halv 6 på morgon och det skulle nog ingen nöjeskryssare uppskatta, Då skulle ju rederiet också få sälja mindre ombord då man säljer i barerna samt i taxfree även på dagen. Dessutom går det åt mindre bränsle när dom kör långsamt.

Jovisst, det vet jag om. Det går i snigelfart till Åland. Men jag fattade det som att användaren vill veta vad det tog att åka enkel resa till Mariehamn för att besöka nån eller whatever, inte t/r. Kanske har jag missuppfattat allt.
Citera
2012-12-05, 12:26
  #1406
Medlem
Tänkte åka på kryssning idag med Silja Galaxy (Åbo)
Såg att det blåste rätt friskt. Upp till 16 m/s.
Hur påverkar detta? Kommer det gunga mycket?
Vore tacksam för svar, är lite rädd för havet
Citera
2012-12-05, 12:49
  #1407
Medlem
Napis avatar
Ja det kommer gunga en del, dock så är det en flytande stad du ska ut på, så du behöver inte oroa dig speciellt mycket
Citera
2012-12-05, 18:39
  #1408
Medlem
jbswebecks avatar
Bara nyfiken men är Birka försenad idag och i sånna fall är det någon som har koll på varför ?
Citera
2012-12-11, 15:28
  #1409
Medlem
Om man drar en fredag, vilken är det bäst drag på?
Birka, Galaxy eller Cinderella?


Eller ja överlag, vilken fredag/lördagskryssning är att rekommendera?
Åland/Finland/Baltikum?
__________________
Senast redigerad av mistahh 2012-12-11 kl. 15:47.
Citera
2012-12-11, 17:04
  #1410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Om man drar en fredag, vilken är det bäst drag på?
Birka, Galaxy eller Cinderella?


Eller ja överlag, vilken fredag/lördagskryssning är att rekommendera?
Åland/Finland/Baltikum?

Av min erfarenhet och vad jag hört så skulle jag nog ha åkt Galaxy. Funderar själv att åka på fredag
Cinderella har ju som sagt inte Tax-Free öppet på utvägen Fredag & Lördag.
På Galaxy finns det dessutom några shyssta pubar, och discot stänger 05.
Citera
2012-12-12, 07:49
  #1411
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Om man drar en fredag, vilken är det bäst drag på?
Birka, Galaxy eller Cinderella?


Eller ja överlag, vilken fredag/lördagskryssning är att rekommendera?
Åland/Finland/Baltikum?

Åk till Helsingfors, mycket roligare och trevligare kryssning på alla sätt och vis än att åka till Åbo eller Mariehamn. Då får man dessutom två partykvällar ombord.
Citera
2012-12-15, 16:49
  #1412
Medlem
Har också funderat på detta...själv bokar jag alltid kryssning till Åbo kliver av och sedan kör jag reguljär biljett på hemresan.

Ännu har de inte hänt att jag blivit stoppad vid avstigning...men ponera att någon vakt gör ett stickprov och upptäcker att jag har en kryssningsbiljett. Har han rätt att stoppa mig från att gå i land? Om inte, hur ska jag agera om vakten vägrar mig ändå?
Citera
2012-12-17, 12:40
  #1413
Medlem
swed42s avatar
Jag var på Tallinkryssning i helgen, det var en mindre rolig kryssning, båten full med ryska män i 30-årsåldern som gick omkring och var fulla och otrevliga, vi blev attackerade av 4 stycken ryssar som skulle sälja klockor och andra smycken, när jag sa till dom att jag inte ville köpa något av dom blev dom hotfulla, detta hände när vi satt och åt buffèn, jag tog kontakt med personal på båten men dom fick man ingen hjälp av, en vaktman sa bara att vi ska nonchalera dom, detta fortsatte under kvällen, vi stötte på dessa ryssar ett flertal gånger och det var en hotfull stämning över hela båten, dom var på folk och trakasserade på olika sätt, våran kväll slutade i hytten vid 23.00 eftersom det inte gick att vara i allmänna utrymmen. Flera i personalen kan varken svenska eller engelska så där fick man ingen hjälp. Hemresan flöt på utan problem!!
Citera
2012-12-18, 14:28
  #1414
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Åk till Helsingfors, mycket roligare och trevligare kryssning på alla sätt och vis än att åka till Åbo eller Mariehamn. Då får man dessutom två partykvällar ombord.

Samma här. Varför inte en hel partyhelg i stället för bara en natt?
Citera
2012-12-19, 20:25
  #1415
Medlem
Hoeglunds avatar
Någon som skulle rekommendera att fira nyår på Galaxy?
Citera
2012-12-20, 14:03
  #1416
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneUnser
Tänkte åka på kryssning idag med Silja Galaxy (Åbo)
Såg att det blåste rätt friskt. Upp till 16 m/s.
Hur påverkar detta? Kommer det gunga mycket?
Vore tacksam för svar, är lite rädd för havet

Har upplevt 16 m/s på Silja Symphony och då gungade det en hel. Helsingforsbåtarna går ju dock betydligt mer på öppet vatten än vad Åbobåtarna gör så på Galaxy borde det inte alls märkas särskilt mycket mer än dom korta stunder båten går på öppet hav t ex över Ålands hav.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback