Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 15:40
  #2473
Medlem
https://www.vikingline.se/ombord/tax...g/helsingfors/

Citat:
Öppettider taxfree Gabriella och Viking Cinderella
Sthlm–Helsingfors: Kl 16.30–22.00 och 08.30–10.10.
Helsingfors–Sthlm: Kl 17.15–23.00 och 08.00–10.00.
Obs! Lokala tider. Tidsavvikelser kan förekomma – aktuella öppettider hittar du alltid ombord eller i vår app.
Citera
2024-04-04, 18:27
  #2474
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Försöker planera in en tur till Finland någon gång kring månadsskiftet April/Maj. Tänker Finlandsfärja dit och tillbaka, en hotellnatt i Helsingfors. Möjligtvis två nätter om någon kan övertyga mig om att det finns enormt mycket superintressant att se.

Men så är det det här med veckodagar. Man har ju hört om fylleslag och party hela natten på Finlandsfärjorna, och det är jag inte intresserad av (tror jag?). Så det bästa hade varit resa från Stockholm 1 maj (ons) och resa från Helsingfors 3 maj (fre). Då undgår man både 1 maj (helgdag, en del grejer kanske stängt?) och helgen. Men 3 maj på Vikingline verkar vara slutsålt, så får bli antingen före eller efter.

Men så började jag fundera på om det kanske finns fördelar med att vara i Helsingfors på helgen - mer saker öppet då? Eller bara mer folk och köer och skit?

Så vad rekommenderas? Helgen i Helsingfors eller veckodagar i Helsingfors? Och hur hemska är lördag eller söndag på Finlandsfärjorna? Är fylleslagen så galna som man hört?
Jag har åkte en hel del med Finlandsbåtarna och min erfarenhet är att båtarna till Helsingfors inte brukar vara fylleslag. Är framför allt kortkryssningarna till Mariehamn som det finns risk för fylleslag vissa dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Enkelt, ja. Hur ska de som åker enkel väg kunna handla annars?
När jag har åkt och det har varit restriktioner på utresan så har de kollat boardingcardet i kassan så att den som skall av på morgon kunnat handla medan dom som kryssar och är på utresan har fått vänta tills dagen efter.
Nu har jag aldrig upplevt detta på Helsingfors utan dessa regler har tillämpats främst på kortkryssarna eftersom det är där det är risk för fylleslag.
Citera
2024-04-21, 20:30
  #2475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Vad är det som skiljer dem åt egentligen? Har själv kollat på både Viking Line och Silja Line, verkar väl vara ungefär likvärdigt? Menar du att deras enskilda båtar dessutom skiljer sig åt mycket?
Mellan Vikingline och Silja är det milsvida avstånd.
Siljas färjor har så mycket högre standard och bättre passagerare.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
https://www.vikingline.se/ombord/tax...g/helsingfors/
Fast att taxfreebutiken är öppen är inte samna sak som att du alltid får handla. I alla fall inte alkohol.
Ibland stänger de alkoholdelen för visa passagerargrupper tillfälligt.
__________________
Senast redigerad av dazzy 2024-04-21 kl. 20:34.
Citera
Idag, 08:12
  #2476
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Mellan Vikingline och Silja är det milsvida avstånd.
Siljas färjor har så mycket högre standard och bättre passagerare.


Fast att taxfreebutiken är öppen är inte samna sak som att du alltid får handla. I alla fall inte alkohol.
Ibland stänger de alkoholdelen för visa passagerargrupper tillfälligt.


Jaha, och vad innebär det enligt dig då?

Åker du typ några gånger i månaden med båda och jämför då eller?
Citera
Idag, 13:05
  #2477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jaha, och vad innebär det enligt dig då?

Åker du typ några gånger i månaden med båda och jämför då eller?
Har åkt tillräckligt många gånger för att se skillnaden mellan Viking och Silja passagerare.
Men jag dömer dig inte för att du åker Viking. Viktigast är att du trivs med dina likasinnade.
Citera
Idag, 13:10
  #2478
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Har åkt tillräckligt många gånger för att se skillnaden mellan Viking och Silja passagerare.
Men jag dömer dig inte för att du åker Viking. Viktigast är att du trivs med dina likasinnade.


Har väl också åkt båda och jag ser då inte någon större skillnad, wt som wt liksom.

Där det dock kunde vara lite mer puts på människor var väl på Birka skulle jag vilja säga. Den har väl börjat gå igen om jag inte förstått det hela fel, Viking som köpte tror jag.
Citera
Idag, 13:15
  #2479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har väl också åkt båda och jag ser då inte någon större skillnad, wt som wt liksom.

Där det dock kunde vara lite mer puts på människor var väl på Birka skulle jag vilja säga. Den har väl börjat gå igen om jag inte förstått det hela fel, Viking som köpte tror jag.
När Birka körde i egen regi så var det absolut bättre folk på Birka.
Men nu ska ju Birka gå på gamla Cinderella rutten så troligen kommer de gamla Cinderellapassagerarna börja att åka med Birka istället med avsaknad av puts.
Citera
Idag, 13:24
  #2480
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
När Birka körde i egen regi så var det absolut bättre folk på Birka.
Men nu ska ju Birka gå på gamla Cinderella rutten så troligen kommer de gamla Cinderellapassagerarna börja att åka med Birka istället med avsaknad av puts.


Ska faktiskt åka med grabbarna med Birka om ca. en månad till M-hamn.

Ska försöka komma ihåg och recensera till dig.
Citera
Idag, 13:27
  #2481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Ska faktiskt åka med grabbarna med Birka om ca. en månad till M-hamn.

Ska försöka komma ihåg och recensera till dig.
Absolut.
Men jag tror att inlägget frågade om färjorna mellan Stockholm och Helsingfors.
Silja saknar ju färjor mellan Stockholm - Åbo och partykryssningar som Stockholm - Mariehamn.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback