Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-30, 16:32
  #1
Medlem
Ritadess avatar
Har vitt kakel i hela badrummet och har nu sett att det finns bruna fläckar på vissa ställen. Även kakelfogen är väldigt mörka, och det beror ju på allt kalk som finns.

Nu är frågan, hur rengör jag kalken i kakelfogarna samt de bruna fläckarna? Jag har testat Cilit Bang, utan några större framsteg. Finns det någon beprövad, samt effektiv, teknik som ni själva prövat?
Citera
2012-08-30, 16:34
  #2
Medlem
kurt-sunes avatar
cilit bang med klor är bra, men den måste man använda regelbundet för att hålla fläckar borta. Annars är klorin och vatten mycket effektivt.

OBS: Man måste använda klorin ofta för att få bort fläckar. Att få bort fläckar helt kan ta flera månader beroende på hur djupt smutsen sitter.
Citera
2012-08-30, 17:06
  #3
Medlem
Ritadess avatar
Jag har provat med ättika men tycker inte att det händer så mycket, mer än att det luktar fruktansvärt.

Ingen som har något annat tips? De bruna fläckarna är viktigast att få bort, och de sitter på kaklet och det är i duschen.
Citera
2012-08-31, 09:30
  #4
Medlem
Snurrens avatar
Jag fick för mig att använda t-röd på kaklet i köket och resultatet blev gnistrande rent. Där handlade det dock mer om att få bort fettet, men det kan vara värt att prova på kaklet i badrummet. Riktigt rent blev det i alla fall.

Annars är ett tips att köpa oxalsyra till badrummet, det tar bort missfärgningar av metaller från vattnet. Det finns att köpa i välsorterade färgaffärer. Förmodligen är det en blandning av kalk och exv järn från vattnet som fläckat kaklet. På landet har vi det problemet och oxalsyran i princip "svepte bort" fläckarna i toan.
Citera
2012-08-31, 16:57
  #5
Medlem
NickLidstroms avatar
Har nu inte testat denna typ av penna själv, men ska göra det i framtiden.

Fogpenna kallas det och ger nytt liv åt kakelfogarna.

En bild för att visa vilken skillnad det blir.

http://www.styleroom.se/image/scaled...0-fogpenna.jpg
Citera
2017-02-12, 22:44
  #6
Medlem
VenomXs avatar
Osäker på om jag vågar posta direkt efter NickLidstrom utan en formell audiens, men jag smyger tyst på tå och hoppas att jag klarar mig.

Jag har också detta problem med bruna missfärgningar på kakel pga för mycket järn i vattnet (detta efter ett redan installerat stort järn/mangan-filter) och likt TS har jag märkt att de flesta normala hemrengöringsmedel är i princip verkningslösa. Det enda jag funnit som faktiskt fungerar är Svinto, men bortsett från att det blir ett sjuhelvetes gnuggande med Svintotussen så känns det kanske inte helt hälsosamt för kaklet/porslinet heller utslaget över kåkens livstid.

Har googlat och läst bl.a detta om oxalsyran, som nämns här, på andra ställen (någon använde tydligen Biltemas fälgrengöring, som ska innehålla oxalsyra, i duschen med framgång) och även en hel del om Kalkosan, och kommer väl antagligen att prova båda men tänkte bara skjuta in en fråga om någon råkar veta vilket som dels är effektivast mot järnmissfärgningar, och dels skonsammast mot kakel och porslin över en längre tid?

På sikt lär jag väl försöka se om det går att få ett ännu kraftigare vattenfilter men det har jag inte möjlighet att ta tag i än på ett tag.
Citera
2017-02-13, 10:24
  #7
Medlem
PaulPaljetts avatar
Det bästa jag har stött på är Cillit Bang smuts och kalk eller vad den heter. Alltså inte den med klorin.
Spreja på, låt verka minst tio min, skrubba med en svamp eller borste och skölj av. Fogarna blir som nya.

Jag blev förvånad när jag körde första behandlingen. Efter att ha testat det mesta är det här nu metoden som gäller. Sen kör jag klorin på vissa håll för att döda mögelsporer, men det efteråt.
Citera
2017-02-13, 12:40
  #8
Medlem
Chronicals avatar
Du ska givetvis använda en ångtvätt, finns i alla prisklasser.
Citera
2017-02-17, 04:09
  #9
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Det bästa jag har stött på är Cillit Bang smuts och kalk eller vad den heter. Alltså inte den med klorin.
Spreja på, låt verka minst tio min, skrubba med en svamp eller borste och skölj av. Fogarna blir som nya

Minst 10 min alltså? Trots att flaskan säger max 5?

Nu är det ju kaklet det gäller för min del snarare än fogarna (eller ja, fogarna också men de är det minsta problemet) och efter 3 vändor (3 olika dagar) med mycket skrubb och stånk och stön och skölj med detta medel på precis samma lilla grupp kakelplattor så kan jag hittills rapportera en verkningsgrad på absolut noll.

Det var faktiskt riktigt fascinerande just hur obefintlig effekten faktiskt var, hade väntat mig att det åtminstone skulle bleka de järnmissfärgade plattorna lite jämfört med de oskrubbade bredvid, men skillnaden blev verkligen absolut nada, njet, noll och intet.

Jag följde ju dock instruktionerna med max 5 min väntetid så jag ska prova köra en 10+omgång imorgon få se om det blir någon skillnad.
Citera
2017-02-18, 07:48
  #10
Medlem
tallulahs avatar
För fogarna: Köp en så kallad fläcksuddare för någon tia på Ica. Blöt med vatten och börja sudda. Klart!
Citera
2017-02-18, 19:07
  #11
Medlem
killawifes avatar
Fogarna är svåra att få rena. De pennor man kan köpa är inte nån vidare bra lösning. Kan man inte få det rent så och ska flytta eller sälja så kan man köpa en fogkrats och skrapa ur nån millimeter fog och sen foga om. Det blir som nytt men det är ju en del jobb.
Citera
2017-02-22, 16:27
  #12
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Minst 10 min alltså? Trots att flaskan säger max 5?

Nu är det ju kaklet det gäller för min del snarare än fogarna (eller ja, fogarna också men de är det minsta problemet) och efter 3 vändor (3 olika dagar) med mycket skrubb och stånk och stön och skölj med detta medel på precis samma lilla grupp kakelplattor så kan jag hittills rapportera en verkningsgrad på absolut noll.

Det var faktiskt riktigt fascinerande just hur obefintlig effekten faktiskt var, hade väntat mig att det åtminstone skulle bleka de järnmissfärgade plattorna lite jämfört med de oskrubbade bredvid, men skillnaden blev verkligen absolut nada, njet, noll och intet.

Jag följde ju dock instruktionerna med max 5 min väntetid så jag ska prova köra en 10+omgång imorgon få se om det blir någon skillnad.
Oj, jag körde på fogar i en dusch som inte blivit rengjorda på åtta år och som varit utsatta för halvtaskigt vatten med avlagringar. Innan hade jag testat citronsyra, yes, såpa, mekaniskt skrubbande till förbannelse, klorin m.m. utan effekt. Köpte en flaska cillit i ren desperation och på en omgång ändrade fogarna färg från mörkgrå till nära på vita. Det var så jag misstänkte att jag till och med passerat originalfärgen och blekt dem ytterligare på något magiskt vis för färgen är betydligt ljusare än fogarna som sitter uppe i taket och inte varit utsatta för så mycket skit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback