Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen
Hur kan döden ge livet mening? Förklara, utveckla. Ser inga samband. Hur kan icke-medvetenhet ge medvetenhet mening?
För diskussionens skull ska jag acceptera dina åsikter, Luftikorgen, och frågar dig: utan döden, skulle vi fortfarande vara människa/människor?
Jag tror inte det. Med "mänsklig"/''människa'' menar jag den känslomässiga aspekten och den omsorgsfulla varelsen.
Man kan hävda att vi är motiverade av mer än överlevnad, men jag tror att detta är bara sant när vi har lämnat barndomen. Upplevelsen av hjälplöshet som kräver snabb inlärning är väsentligt och huvudsakligen, känslomässigt. Ta bort överlevnadsinstinktet och då tar du bort överlevnadssvar/motivationen, vilket är oartikulerade rop på hjälp eller desperat grepp för sympatisk anslutning.
Med detta sagt hävdar jag att dödligheten är livmodern av vår mänsklighet, Vi lär oss att ta hand om andra från att vårdas när vi är hjälplösa, och om hjälplöshet förlorar sin bit eller brådskande då verkar djupet eller den hållbarheten för affektiva svar mindre trolig att utvecklas.
Allt vi vet om, inom biologiska och ekologiska system tyder på att tillväxt, utveckling, relationer, anpassningar, etc transporteras av systemiska faktorer som förhåller sig till klimat, överlevandsinsikter etc. Emotionellt lärande och kommunikation är en förutsättning för den komplexa, långtidsminnesformationen och andra kognitiva processer, att ha en dödlig kropp är det som gör oss till känslomässiga varelser och känslor verkar gör oss till ''människor'' för det mesta. Hur utvecklas spädbarn till mänskliga barn utan denna, dödliga rädslan i bakgrunden?
Döden kanske inte ger livet en mening - som är en mycket tvivelaktig gissning - men att vara människa (affektiva, sociala och moraliska varelser) verkar kräva det.
Och, den enda "odödlighet" som inte skulle vara en levande mardröm är en förlängd ungdom. Och unga män, min vän, som jag är säker på att du är medveten om, är det största hotet mot sig själva & sina kamrater. Vad tror du kommer att hända när "känslan av att vara odödlig" blir mer än en känsla, och för alla praktiska ändamål, en verklighet?