• 1
  • 2
2012-08-30, 10:29
Medlem
Jag pratade härom dan med en kompis som sa att han vill leva för alltid, han sa att han hade tänkt igenom det. Han sa bland annat att om man har en oändlig livsspann så kommer ens tidsbegrepp att förändras och du kommer börjar räkna år som du idag räknar månader eller till och med veckor, du kommer att tappa dina behov att stressa dig igenom vardagen och lära dig att ta din tid. Då frågade jag honom vad han menade med att leva för alltid om det var som älvor i typ eragon eller sagan om ringen att man lever för evigt men kan fortfarande dö i strid eller av en obotlig sjukdom, eller om man var helt odödlig och inte kan dö ens om man ville? Han valde att inte kunna dö vilket i mina ögon är ett straff. Själva tanken på att leva för evigt är väldigt deprimerande enligt mig, och att vardagen skulle kännas meningslös om man visste att det inte fanns ett slut på det. Jag menar det är ju en del av naturen. Livet är bara meningsfullt på grund av döden!

Då kommer min fråga till slut
Är det jag eller han som är ovanlig? Vad tycker ni och varför?
Citera
2012-08-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habad
Jag pratade härom dan med en kompis som sa att han vill leva för alltid, han sa att han hade tänkt igenom det. Han sa bland annat att om man har en oändlig livsspann så kommer ens tidsbegrepp att förändras och du kommer börjar räkna år som du idag räknar månader eller till och med veckor, du kommer att tappa dina behov att stressa dig igenom vardagen och lära dig att ta din tid. Då frågade jag honom vad han menade med att leva för alltid om det var som älvor i typ eragon eller sagan om ringen att man lever för evigt men kan fortfarande dö i strid eller av en obotlig sjukdom, eller om man var helt odödlig och inte kan dö ens om man ville? Han valde att inte kunna dö vilket i mina ögon är ett straff. Själva tanken på att leva för evigt är väldigt deprimerande enligt mig, och att vardagen skulle kännas meningslös om man visste att det inte fanns ett slut på det. Jag menar det är ju en del av naturen. Livet är bara meningsfullt på grund av döden!

Då kommer min fråga till slut
Är det jag eller han som är ovanlig? Vad tycker ni och varför?

För mig verkar du vara i en djup deprission som vill dö.
Hoppas att du hittar rätt vägledning eller går till psykolog. Du verkar vara djup självmordsbenägen..
Citera
2012-08-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckliverpool
Hoppas att du hittar rätt vägledning eller går till psykolog. Du verkar vara djup självmordsbenägen..

Han menar inte att han vill dö på studs, utan att han vill dö efter att ha levt hela sitt liv >.<

Och nej, det skulle nog vara extremt tråkigt att leva för evigt. Tanken att överleva varenda människa man någonsin brytt sig om är inte roligt. Fast att vara odödlig men att fortfarande kunna dö av ålder är ingen dum idé tycker jag.
Citera
2012-08-30, 10:42
Medlem
Blaxmixs avatar
Så när jorden gått under ska han sväva runt i rymden för evigt? Skoj.
Citera
2012-08-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckliverpool

Haha nej jag är inte deprimerad eller går runt i självmordstankar utan bara känner att ett liv utan ett slut känns väldigt meningslöst, jag menar vad har man som motivation för att inte skjuta upp viktiga saker och bara göra saker som gör en glad för stunden? Är inte döden egentligen vad som ger livet betydelse?
Citera
2012-08-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElBarado
Han menar inte att han vill dö på studs, utan att han vill dö efter att ha levt hela sitt liv >.<

Och nej, det skulle nog vara extremt tråkigt att leva för evigt. Tanken att överleva varenda människa man någonsin brytt sig om är inte roligt. Fast att vara odödlig men att fortfarande kunna dö av ålder är ingen dum idé tycker jag.

Så du pratar inte om odödlighet utan om ett förlängt liv. Vilket om man kollar tillbaka bara ett 100 år så lever vi längre idag en vi gjorde då.
Citera
2012-08-30, 11:54
Medlem
Hur kan döden ge livet mening? Förklara, utveckla. Ser inga samband. Hur kan icke-medvetenhet ge medvetenhet mening?
Citera
2012-08-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen
Hur kan döden ge livet mening? Förklara, utveckla. Ser inga samband. Hur kan icke-medvetenhet ge medvetenhet mening?

Det är ju löftet om att du en dag kommer sluta att existera som får en att leva. Hade det inte tagit slut hade det ju inte varit någon mening!?
Det är så självklart för mig att jag inte vet hur jag ska förklara det bättre.
Citera
2012-08-30, 12:33
Medlem
Om livet ses om ett äventyr och man har ett riktigt liv med god hälsa och inte ser ut som en intorkad mumie så finns det all anledning att vilja leva för alltid. Tänk vilken skön känsla att få tid på sig att göra allt man vill göra. Att få extratid på ett par hundra år skulle också göra susen.
Det finns inget tråkigt i att leva.
Citera
2012-08-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habad
Det är ju löftet om att du en dag kommer sluta att existera som får en att leva. Hade det inte tagit slut hade det ju inte varit någon mening!?
Det är så självklart för mig att jag inte vet hur jag ska förklara det bättre.

Jag förstår inte. Jag ser det såhär.

I ett levande tillstånd är du medveten, som död är du det inte. Din existens är över, du finns inte, du upphör. Du kan varken observera eller relfektera. Värdelöst.

Varför skulle du inte vilja leva för evigt? Är du för dig själv? Att dina tankar vänds emot dig? Det verkar som du söker efter ett slut, ett slut på vad, lidandet? Du vill ha en garanti att det kommer sluta?

Varje sekund av medvetenhet är fantastisk, varför sluta vara medveten?
Citera
2012-08-30, 13:54
Medlem
Jag tror inte din kompis riktigt insett vidden av "för alltid". Redan efter några miljoner år lär det bli rätt trist. Och vad gör han när den sista stjärnan i universum dött? Det är så extremt lång tid tills det kommer hända att det är svårt att greppa tidsspannet, men ändå kommer han leva ännu mycket längre i tomheten efter att det skett.

En livstid på några hundratusen år är nog mer lagom.
Citera
2012-08-30, 23:14
Medlem
Det skulle finnas en hel del socialt betydande förändringar om människan blev i stort sett odödlig. Jag skulle tänka mig att med nuvarande födelsetalet, skulle världen fyllas upp ganska snabbt. Det medför konsekvenser med sig, inom den juridiska sfären. Det må bli högst olagligt för människan att reproducera sig; vilket låter som ett helvete (detta är bara en kort notis) - det finns ganska få individer som inte vill se sin spegelbild växa upp...

En annan intressant fråga som är mer betydelsefullt är huruvida det har någon större skillnad ifall man lever 200-400 år eller för evigt. Vilka betydelsefulla, konstruktiva aktiviteter kan den odödliga tillföra sig själv - eller socialt som en normal människa inte är kapabel till?
Senast redigerad av Rebax 2012-08-30 kl. 23:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in