• 34 419 online
  • 1 128 219 medlemmar
  • 58 545 023 inlägg
  • 1
  • 2
2005-03-25, 12:17
Medlem
Är det något man klarar utan massor av verktyg? och vad ska man tänka på? (om dom är superbalanserade skiter jag i) eller ska man lämna in däcken och fälgarna? skulle helst göra det själv då jag inte vill lägga ut pengar på den bilen då den knappast är värd någon förmögenhet.
Citera
2005-03-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym1912
Är det något man klarar utan massor av verktyg? och vad ska man tänka på? (om dom är superbalanserade skiter jag i) eller ska man lämna in däcken och fälgarna? skulle helst göra det själv då jag inte vill lägga ut pengar på den bilen då den knappast är värd någon förmögenhet.

Det är i princip omöjligt att lyckas montera däck på fälg utan verktyg ( maskin). Cykeldäck går, men ej bildäck ( kanske att Hulken har nån minimal chans att lyckas...)
Citera
2005-03-25, 12:57
Medlem
Hunk Goldens avatar
jodå det går, massor med tvålvatten, Yes eller annan, kofot eller flera, å gummiklubba - det viktigaste verktyget.. är dom inte för hårda så gård et med svett å tårar..krängde på 4 st 265 x 15 till nivan på det sättet..
Citera
2005-03-25, 13:24
Medlem
badtabs avatar
ett tips är att gå till nån lite mindre däckverkstad med en platta öl eller så, så lär dom göra det efter stängningsdags åt dig... Har man dom rätta verktygen så är det tillochmed enklare än att göra det på en cykel!
Citera
2005-03-25, 14:46
Medlem
det finns däcks järn på bil tema för en hundring men det är ett jävla jobb att göra själv men balansera det kan man inte utan rätt utrustning
Citera
2005-03-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
jodå det går, massor med tvålvatten, Yes eller annan, kofot eller flera, å gummiklubba - det viktigaste verktyget.. är dom inte för hårda så gård et med svett å tårar..krängde på 4 st 265 x 15 till nivan på det sättet..

Jag lyfter på hatten för den bedriften.... :smart:
( Hur länge höll du på innan du fick på alla fyra ??? )
Citera
2005-03-25, 15:48
Medlem
Hunk Goldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Jag lyfter på hatten för den bedriften.... :smart:
( Hur länge höll du på innan du fick på alla fyra ??? )

hehe.. det tog en BRA stund å ett sexpack.. var mest intresserad att se om jag kunde.. ifall man skulle vara tvungen i ett skarpt läge.. höll på med lite jeepning då...

haha. . fyllde däcken faktiskt med en sån där 12 volts kompressor för 99:- det tog ett sexpack till. å faen vad man ryckte till när det sköt till
det svåraste var att få det tätt så att däcket skjuter på fälgkanten..behövde inte ens balansera efteråt, Nivan kom aldrig upp i hastigheter där det kändes.

vågade inte prova islänningarnas trick med startgas å tändare..
Citera
2005-03-25, 16:16
Medlem
flygers avatar
Hunk Golden jag måste också hylla dig för din bedrift. Respekt kallar jag det...

Har man maskiner som gör arbetet är det riktigt enkelt, jag lärde mig efter fyra hjul. Balansering med maskin är lite knepigare det lär man sig också ganska fort men att få det perfekt kräver en hel del erfarenhet.

Ska du ändå kränga av och på däck så se till att byta ventilen särskilt om du ska kränga för hand. Tror inte det är kul när man väl fått på däcket och när man pumpar i luft igen så är ventilen paj... Ventilen kostar bara några kronor.

Se till att ha vaselin eller något annat bra medel så däcket blir lite lättare att få över fälgkanten.

Men lägger du upp tvåhundra riksdaler hos en däckfirma så gör dem jobbet åt dig. När du försökt ett tag tror jag du tycker det är värt pengarna.

Lärde mig detta på en prao för länge sedan, men största behållningen från den veckan var ändå porrtidningarna man kunde gratisläsa i fikarummet.
Citera
2005-03-26, 00:03
Medlem
Erk Swedes avatar
montera däck

eftersom det tar under fem minuter att slå på ett däck och balansera det på en gummiverkstad,så är det knappast värt jobbet.
men om man måste ,så skaffa ett vågbrott,alltså en lång stång som du kan ankra under en arbetsbänk eller dyl. Sedan tar du en kort bräd stump som du sätter på däckkanten invid fälgen,och pressar med stången.
Det funkar aldeles utmärkt,smörjer man går det ännu lättare.
Citera
2005-03-28, 10:27
Medlem
blir till att åka till en däckverkstad..
Citera
2005-03-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym1912
blir till att åka till en däckverkstad..

He-he, jag har också försökt litegrann en gång, många svordomar blev det men inga däck monterade
Citera
2005-03-28, 23:11
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badtab
ett tips är att gå till nån lite mindre däckverkstad med en platta öl eller så, så lär dom göra det efter stängningsdags åt dig... Har man dom rätta verktygen så är det tillochmed enklare än att göra det på en cykel!

En platta öl låter dyrt för ett sånt skitjobb som väl inte tar många minuter.
Citera
  • 1
  • 2