35 053 besökare online
858 111 medlemmar • 45 866 520 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Liberalism och anarkokapitalism
Svara på ämne
Ämnesverktyg
ManManne
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Ser man en afrikan så har man generellt rätt om man tänker "där går en korkad jävel", men det är inget man får uttrycka.

Tja, även om någon är korkad så säger man det givetvis inte, om man inte själv också är det.

Visf
Medlem
Visfs avatar
Diskussion utbruten till https://www.flashback.org/t1955612 / mod

BRT
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
I boken Markets not Capitalism (vilken jag rekommenderar förövrigt)

Jupp, mycket läsvärd bok!

Citat:
Har ni några intressanta förläningningar att dela med er av?

Jag tycker att det är självklart att som frihetlig ta avstånd från auktoritet och hierarkier på alla nivåer. Såväl rasism som sexism och religiös intolerans är exempel på ett auktoritärt och hierarkiskt sätt att förhålla sig till omvärlden (dvs jag står över X, som därför måste anpassa sig efter mig). Givetvis är det företeelser som försvårar ett genomslag för genuint frihetliga tankegångar, på samma sätt som de skulle begränsa människors möjligheter i ett hypotetiskt frihetligt samhälle; att en individ inte skulle kunna göra X i ett fritt samhälle, bara för att hon är kvinna, svart, vit, muslim eller kristen framstår inte som ett tillstånd att eftersträva utan snarare som ett problem att försöka övervinna för ett ännu friare samhälle.

Samma åsikt har jag om kapitalismen - liksom många av medförfattarna i boken du hänvisar till. Det hierarkiska och exploativa förhållande som skapas i lönearbetet är något som begränsar hellre än utvecklar den jämlika friheten; ett problem hellre än något att eftersträva. Ekonomiska förhållanden där varje individ är mer fri att påverka sin egen situation är att föredra. Antikapitalismen är däremot en så pass vital och integrerad del av den klassiska anarkismen att jag inte riktigt skulle kalla det en "förlängning" (speciellt inte i mitt fall, där jag var antikapitalist innan jag blev libertariansk sådan); men på detta delforum får det nog anses som en sådan

Jag skulle nog säga att min vegetarianism och mitt förespråkande av respekt för andra djur än enbart människor också, åtminstone till viss del, kommer från en slags tanke om att undvika hierarki och auktoritet i den mån detta är möjligt på alla nivåer.

Allt detta bottnar nog i slutändan i att friheten är ganska värdelös om den inte är reellt tillgänglig för alla; om frihet är att i fred och utan protester kunna utnyttja och exploatera andra så är diktatur den ultimata friheten, och det är inte riktigt min bild av ett fritt samhälle. Så medan människor förstås får tycka vad de vill om vilka andra grupperingar de vill, och ingå i precis hur exploativa och auktoritära relationer de vill, så ser jag det som självklart att frihetliga människor försöker få dem på andra tankar - såväl för vår egen som för andras skull.
Senast redigerad av BRT 2012-09-06 kl. 01:17.

daemon3.14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Jag ser min politiska inställning som en konsekvens av vad jag tycker är rätt moraliskt. Rent moraliskt så är jag väl en sorts blandning av en preferens och hedonistisk utilitarist samt eudaimonism, och en del objektivism - alltså, man bör sträva efter att göra sitt liv så vackert, underbart och fantastiskt som möjligt, och man bör även sträva efter att förgylla andras liv med. I det ingår det nödvändigtvis att man tänker rationellt, för man måste ha en bra förståelse av hur man själv är som person för att veta vad man verkligen måste göra för att leva ett gott liv. Om man satsade på något irrationellt är det möjligt att man slår in på en fel bana och inte kan värdera ifall man gör rätt eller fel. Alltså måste man sätta ett värde på rationellt tänkande...

Utvecklade det här resonemanget lite: http://ordningochanarki.blogspot.com...ga-varden.html

Fri
Medlem
Fris avatar
TS tar ju inte alls upp någon "förlängning av", utan snarare "hela meningen med" libertarianistiska värderingar. Alltså att varje individ ska tillåtas välja sin livsstil själv. Sen nämner han några livststilsinriktningar som de flesta är väldigt kroppsliga. Hur man ska ha sex, hur en människa med en kvinnlig kropp bör behandlas, hur människor av olika ras bör behandlas, vad man ska få stoppa in i sin kropp o.s.v. Man kan tro att TS är läkare.

Jag ser inte hur frågan om livsstil har med libertarianism att göra, mer än att libertarianism innebär att varje individ ska slippa tvingas till en livsstil som denne inte själv väljer.
Capital is a product of reasoning and its place is in the human mind. It is a mode of looking at the problems of acting, a method of appraising them from the point of view of a definite plan, of human action Mises
You are inferior and all improvements in your conditions which you simply take for granted you owe to the effort of men who are better than you /Mises
blog.mises.org/20957/withholding-consent/

daemon3.14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
TS tar ju inte alls upp någon "förlängning av", utan snarare "hela meningen med" libertarianistiska värderingar. Alltså att varje individ ska tillåtas välja sin livsstil själv. Sen nämner han några livststilsinriktningar som de flesta är väldigt kroppsliga. Hur man ska ha sex, hur en människa med en kvinnlig kropp bör behandlas, hur människor av olika ras bör behandlas, vad man ska få stoppa in i sin kropp o.s.v. Man kan tro att TS är läkare.

Det är en förlängning i det att det är ett påstående om att det är fel att behandla kvinnor som undergivna eller att behandla en ras som överlägsen en annan, för att auktoritet är dåligt (eller för att man skall vara "lika i auktoritet"). Det är inte bara att man skall ha rätt att tycka illa om rasister utan att rasism inte är en förhöjande livsstil; det är en negativ attityd som man borde ändra på.

Liksom förespråkare av objektivism menar förespråkare av "bred libertarianism" att det finns fler värden än att inte kränka andras rättigheter, och att man bör propagera för dessa. Sanning, exempelvis, men också att man behandlar andra vänligt och trevligt, eller kämpar för att hålla miljön ren.

Fri
Medlem
Fris avatar
Ja, det kan man ju tycka att andra borde tycka nånting annat än vad de tycker. Men vad vore rätt att göra åt det, som på något sätt förändrade idén om att de får tycka vad faen de vill? Det är ju bara tillämpning av libertarianism att låta var och en tycka va den tycker. Inte nån förändring eller "förlängning" av den. Utan just precis kärnan i vad libertarianism handlar om. Du får väl prata med de vars livsstil du vill påverka, och hoppas att de vill lyssna på dig.

Själv anser jag att de flesta honor bör behandlas som "undergivna" för att de själva vill ha det så.
Capital is a product of reasoning and its place is in the human mind. It is a mode of looking at the problems of acting, a method of appraising them from the point of view of a definite plan, of human action Mises
You are inferior and all improvements in your conditions which you simply take for granted you owe to the effort of men who are better than you /Mises

daemon3.14
Medlem
Orkar inte diskutera med en stenvägg. Ta och skärp dig!

Fri
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Njae, jag menar att om man är libertarian för att det skulle öka produktiviteten i samhället
"Om man är libertarian för att man är anti-libertarian och tvärtom utilitiarist", jaha ojdå...
Där har vi hittat en Pucko med lakritssmak.

Och HUUUR definierar du då "produktivitet"?
Libertarianism är ju att definiera värde som det som varje individ i varje ögonblick subjektivt väljer att göra. Libertarianism är alltså per definition maximal "produktivitet" av värden.

Försöket till resonemang i den här tråden är helt urspårat och vilse.
Senast redigerad av Fri 2012-09-26 kl. 22:16.

skalbagge
Medlem
Citat:
Själv anser jag att de flesta honor bör behandlas som "undergivna" för att de själva vill ha det så.
Ja, men eller hur! Precis som de flesta medborgare bör behandlas som boskap eftersom de själva vill det. Att dessa "liberaler" hade fräckheten att ens ifrågasätta det harmoniska och välfärdsskapande slaveriet! Om de ändå hade haft vett att förstå hur fel det är att lägga sig i andra människors subjektiva värderingar!!!111!!!

Mer frihet: barn ber ju om indoktrinering, låt oss då indoktrinera dem så mycket vi kan. Har du sett nån unge opponera sig mot en offentlig förnedring? Nä just det. Om det inte passar, kan ju ungen demonstrera sin frihet genom att fly och kanske starta ett frmgngsrkt frtg!!111!! Hur som helst, i den nya friheten har pactum subjectionis företräde framför gamla fjolliga ideér om oavytterliga friheter och sånt sosse-snack!!!1!

PS du har aldrig varit med en kvinna va?
Ernest Becker (1924-1974)

lucas2.0
Medlem
Citat:
Libertarianism är ju att definiera värde som det som varje individ i varje ögonblick subjektivt väljer att göra. Libertarianism är alltså per definition maximal "produktivitet" av värden.
Med en så fantastisk definition är ju även kommunism maximalt produktiv, det är lite svårt att se hur ett system skulle kunna vara något annat än maximalt produktivt enligt denna definition.

Roi
Moderator
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucas2.0
Med en så fantastisk definition är ju även kommunism maximalt produktiv, det är lite svårt att se hur ett system skulle kunna vara något annat än maximalt produktivt enligt denna definition.
Ja staten är ju gud, och gud är ju allvetande, så staten måste har perfekt information för vad varje individ efterfrågar.

Sekunden man förstår den djupare innebörden av "Gud är död", är samma sekund som man slutar tro på staten.

Svara på ämne
Topp Dela »