Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-29, 19:39
  #1
Medlem
discardeds avatar
I boken Markets not Capitalism (vilken jag rekommenderar förövrigt) har de ett kapitel där en författare argumenterar mot rasism. Han menar självklart att man själv får välja vilka man umgås med och handlar med osv, att rasism ska vara tillåtet (dvs det ska inte bekämpas med våld) men att det fortfarande är något som borde bekämpas (med icke-våldsamma metoder). Hans argument är att om man bygger sina libertarianska åsikter på att alla ska vara "equal in authority" (hela boken är vänsterlibertariansk förövrigt) och anser att även icke-våldsamma beteenden som leder till "auktoritet" borde förkastas. Andra saker de menar att man borde vara emot är att uppfostra kvinnor till att vara undergivna män (dvs att man ska vara för feminism, tex Roderick T Long har skrivit om det men jag orkar inte leta upp artikeln) och samma sak med religion.

Det jag tänkte på är hur stor spridningen är av åsikter folk stödjer här som de ser som en slags förlängning av "sin" libertarianism. Jacob Spinney tex anser att icke-aggressionsprincipen kan och borde förlängas till att även gälla djur (vilket jag håller med honom om).

Nu vet jag inte hur alla motiverar sina libertarianism, men man skulle ju kunna argumentera för att det är det mest produktiva ekonomiska systemet. Och därigenom att man bekämpar droganvändning, såpoperor, modebloggar osv (icke-våldsamt såklart) då det är ickeproduktivt.

Har ni några intressanta förläningningar att dela med er av?
Citera
2012-08-29, 19:49
  #2
Medlem
Intressant ämne. Har tyvärr inte tid att svara just nu men jag skulle gärna vilja veta vad du menar med följande:

"men man skulle ju kunna argumentera för att det är det mest produktiva ekonomiska systemet. Och därigenom att man bekämpar droganvändning, såpoperor, modebloggar osv (icke-våldsamt såklart) då det är ickeproduktivt."

Menar du att såpoperor och modebloggar skulle få det svårare att slå igenom i ett fritt samhälle?
Vet inte riktigt om jag tror det, även om det hade varit trevligt att slippa dom korkade små modebloggarna.
Citera
2012-08-29, 19:53
  #3
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Intressant ämne. Har tyvärr inte tid att svara just nu men jag skulle gärna vilja veta vad du menar med följande:

"men man skulle ju kunna argumentera för att det är det mest produktiva ekonomiska systemet. Och därigenom att man bekämpar droganvändning, såpoperor, modebloggar osv (icke-våldsamt såklart) då det är ickeproduktivt."

Menar du att såpoperor och modebloggar skulle få det svårare att slå igenom i ett fritt samhälle?
Vet inte riktigt om jag tror det, även om det hade varit trevligt att slippa dom korkade små modebloggarna.

Njae, jag menar att om man är libertarian för att det skulle öka produktiviteten i samhället så skulle man ju "förlänga" den här tanken till att vara emot (dvs bekämpa med bojkott osv) en massa idiotiska saker som får folk att slösa bort tid eller tom bli dummare (som att tokknarka hela dagarna, eller boxning mm).
Citera
2012-08-29, 20:22
  #4
Medlem
Jag ser min politiska inställning som en konsekvens av vad jag tycker är rätt moraliskt. Rent moraliskt så är jag väl en sorts blandning av en preferens och hedonistisk utilitarist samt eudaimonism, och en del objektivism - alltså, man bör sträva efter att göra sitt liv så vackert, underbart och fantastiskt som möjligt, och man bör även sträva efter att förgylla andras liv med. I det ingår det nödvändigtvis att man tänker rationellt, för man måste ha en bra förståelse av hur man själv är som person för att veta vad man verkligen måste göra för att leva ett gott liv. Om man satsade på något irrationellt är det möjligt att man slår in på en fel bana och inte kan värdera ifall man gör rätt eller fel. Alltså måste man sätta ett värde på rationellt tänkande, och gör man det blir det svårt att i längden sitta och hålla på de galna idéer som folk vanligtvis håller vid när de, exempelvis, står för rasism. (Ayn Rand kritiserade väl, vill jag minnas, den bakomliggande grunden för rasism, utifrån ett rationellt perspektiv.) Och om man står för rationellt tänkande verkar det även som om man måste stå för att tänka på egen hand, för att just kontrollera om något stämmer eller inte, man kan inte bara acceptera andra som en absolut sanning, och då ingår även en viss anti-auktoritet, eller pro-sanning i moralen.

Så, om man vill sträva efter det lyckligaste i livet borde man sträva efter att vara rationell (om inte fullständigt, såklart), och många irrationella positioner försvinner automatiskt då som rimliga. Som individ ser jag det även som att man borde hjälpa andra att uppnå det bästa, och då bör man bekämpa idéer som är skadliga för människors välfärd, hälsa och lycka.

Så det är ingen förlängning av libertarianismen; jag ser den som en slutprodukt, men att grunderna som den står på har förlängningar.
Citera
2012-08-29, 21:40
  #5
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Jag ser min politiska inställning som en konsekvens av vad jag tycker är rätt moraliskt. Rent moraliskt så är jag väl en sorts blandning av en preferens och hedonistisk utilitarist samt ....

Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
..., står för rasism.

Ack, rasismen ja... inte så illa att staten finansierar Centrum Mot Rasism ändå, trots allt.


Men du har skrivit ett bra inlägg. Det är representativt för det här forumet.
Citera
2012-08-29, 22:29
  #6
Medlem
Jrgens avatar
Personligen tycker jag det är lite svårt att separera min "politiska" "libertarianska" värderingar från mina övriga värderingar. Fast det är väl just för att de är en förlängning av något slags libertarianska "standardvärderingar" i de fall de inte är rena avvikelser.


Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Ack, rasismen ja... inte så illa att staten finansierar Centrum Mot Rasism ändå, trots allt.
Jag håller faktiskt med Anders Borg på den här punkten. Statens enda legitima uppgift är att bygga moskéer.
__________________
Senast redigerad av Jrgen 2012-08-29 kl. 22:35.
Citera
2012-08-30, 09:20
  #7
Medlem
blowns avatar
Jag är övertygad om att segregationen i ett liberalt samhälle skulle bli mer genomgående än idag. Folk med olika värderingar vill inte umgås. Allra helst vill de slippa träffas också. Lika barn leka bäst.

Kanske blir det inte så, utan alla lever tillsammans i en stor rosa tillvaro med rosa hästar och regnbågar utan några problem, men jag har mina tvivel. Jag tror själv att jag blev rasist när jag tittade på OS, förresten. Jag kunde ganska snabbt konstatera att de svarta var betydligt bättre på att springa, och då speciellt långa distanser, än övriga raser var.
Citera
2012-08-30, 10:32
  #8
Medlem
kaffies avatar
Jag är faktiskt själv lite av en rasist. Att det finns skillnad mellan raserna tycker jag inte att det är något tvivel om, och mycket pekar mot det kontroversiella påståendet att detta även gäller intelligens och beteendemönster. I övrigt har jag väl inte speciellt mycket idéer för mig som inte är traditionellt högerlibertarianska eller vad man ska kalla det. Hierarkier är inget jag har något emot, så länge de inte är påtvingade med fysiskt våld.
Citera
2012-08-30, 12:17
  #9
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffie
Jag är faktiskt själv lite av en rasist. Att det finns skillnad mellan raserna tycker jag inte att det är något tvivel om, och mycket pekar mot det kontroversiella påståendet att detta även gäller intelligens och beteendemönster. I övrigt har jag väl inte speciellt mycket idéer för mig som inte är traditionellt högerlibertarianska eller vad man ska kalla det. Hierarkier är inget jag har något emot, så länge de inte är påtvingade med fysiskt våld.
Jag gillar inte ordet rasism av just den här anledningen. Det finns så många definitioner av ordet. Jag ogillar rasism i bemärkelsen att ogilla eller hata en individ endast på grund av rastillhörighet. Men att det finns skillnader mellan raserna betvivlar jag inte, och det gäller även när det kommer till intelligens och andra egenskaper som sitter i ens huvud.
Citera
2012-08-30, 14:39
  #10
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag gillar inte ordet rasism av just den här anledningen. Det finns så många definitioner av ordet. Jag ogillar rasism i bemärkelsen att ogilla eller hata en individ endast på grund av rastillhörighet. Men att det finns skillnader mellan raserna betvivlar jag inte, och det gäller även när det kommer till intelligens och andra egenskaper som sitter i ens huvud.

Precis min poäng.

Brukar gör mig rolig över hela rasist-hysterin genom att just säga att jag är rasist, för att jag såg att afrikanerna är bättre på att springa än vita. I Sverige måste man tro att alla raser har exakt samma egenskaper för att inte bli klassad som rasist, vilket förstås är helt förkastligt.

Vill jag göra mig ännu mer rolig, så brukar jag när folk håller med om att de springer snabbare säga "Och det man inte har i huvudet får man ha i benen"
Citera
2012-08-30, 14:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Men att det finns skillnader mellan raserna betvivlar jag inte, och det gäller även när det kommer till intelligens och andra egenskaper som sitter i ens huvud.

Finns nog väldigt få som betvivlar skillnader, men de som jag skulle vilja kalla rasister på forumet, är de som tror på ras-diskriminering som något givande.
Citera
2012-08-30, 14:57
  #12
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Finns nog väldigt få som betvivlar skillnader, men de som jag skulle vilja kalla rasister på forumet, är de som tror på ras-diskriminering som något givande.

Är det verkligen så att få människor betvivlar skillnaderna? Det tror inte jag. Så fort man erkänner skillnaderna, så kommer också förutfattade meningar om personer utifrån deras ras som är statistiskt korrekta, men som inte kan tolkas som något annat än rasism.

Ser man en afrikan så har man generellt rätt om man tänker "där går en korkad jävel", men det är inget man får uttrycka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback