Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-29, 19:13
  #1
Medlem
TKD_1337s avatar
Det här är den nya tråden om konflikten i Syrien. En konflikt som många karaktäriserar som ett inbördeskrig. Jag skapar den här tråden då det fram tills nu har funnits två stora trådar som fungerat som allmänna trådar, det räcker med en allmän tråd och det är detta den här tråden är till för.
  • Vill ni svara på något som skrevs i de äldre trådarna så går det bra att göra det här
  • Inlägg som (i stort sett) bara länkar till en artikel eller videoklipp är inte något vi vill ha

De två låsta trådarna om konflikten: https://www.flashback.org/t1777220 och https://www.flashback.org/t1487598. Wikipedia-länk om konflikten: http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_civil_war.

Eventuella frågor tas i PM - inte här! /MOD
__________________
Senast redigerad av TKD_1337 2012-08-30 kl. 16:46. Anledning: Satte in länkar till två trådar. /MOD
2012-08-29, 19:29
  #2
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att inte ens Assadregimen tror på teorin. De skulle knappast tveka att ge Israel skulden om de trodde att Israel låg bakom upproret. Men nu skyller de alltså i stället på USA, samt på Turkiet, Saudiarabien och Qatar.
Och det en syrisk utrikesminister säger till en västerländsk journalist gäller fundamentalt för hela regeringen och är en ovedersäglig sanning?

RexNemorensis förklarade pedagogiskt hur det ligger till:
Citat:
USA styrs av judar. Framförallt USA:s utrikespolitik domineras nästan totalt av judar sedan många år tillbaka. Kriget mot Irak liksom diverse andra påhitt iscensattes av judar i USA i syfte att gynna och skydda Israel. Judar i amerikanska media och politik hetsar för krig mot Iran och det är den judiska lobbyn i form av bl.a. AIPAC som amerikanska politiker vill vara till lags när de pratar om att bomba Iran och stödja "rebellerna" i Syrien.

Rex har även förklarat varför och vad som hände Serbien, nationalism är idag likställt med rasism och därmed förbjudet. Den internationella judenhetens tentakler är långa och styr och ställer inte bara i USA, deras relationer med Saudiarabien är mycket goda och familjen Saud lär ha judisk påbrå:

http://aangirfan.blogspot.it/2011/11...di-arabia.html
http://socioecohistory.wordpress.com...jewish-origin/

Jag har sagt det förut och säger det igen, det här är ”Israels” krig, liksom de andra i regionen. Allt i enlighet med The Zionist Plan for the Middle East som jag än en gång länkar till ifall någon missat:

http://www.informationclearinghouse....dle%20East.pdf

David Duke är påläst och hänvisar bland annat till den brittiske journalisten Jonathan Steel. Och du, lyssna på budskapet innan du skjuter budbäraren:

http://www.youtube.com/watch?v=6UXH8...ature=youtu.be
2012-08-29, 20:15
  #3
Medlem
Madagascars avatar
Imorgon kommer Turkiet inför FN:s säkerhetsråd lägga fram sin plan för en buffertzon i Syrien.

Det ska bli intressant att se hur ryssarna kommer svara. Jag har inte hittat någon reaktion från dem ännu. Men så här vågat spekulerar AP:
Citat:
If Russia cannot be persuaded, a group of allies, including the U.S., Turkey, France, Qatar and Saudi Arabia, could choose to proceed with a safe zone without the legitimacy of a U.N. resolution.
idag, http://www.google.com/hostednews/ap/...86a31602a850cd
2012-08-29, 20:15
  #4
Medlem
ZuparNs avatar
President Bashar al-Assad intervjuvas i syrisk TV just nu.
2012-08-29, 20:35
  #5
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Och det en syrisk utrikesminister säger till en västerländsk journalist gäller fundamentalt för hela regeringen och är en ovedersäglig sanning?

Jag hävdar inte att Assadregimens högste diplomatiske företrädare är något sanningsvittne. Absolut inte. Bara att han inte tycks tro på din teori att Israel ligger bakom upproret i Syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
RexNemorensis förklarade pedagogiskt hur det ligger till:

Rex har även förklarat varför och vad som hände Serbien, nationalism är idag likställt med rasism och därmed förbjudet. Den internationella judenhetens tentakler är långa och styr och ställer inte bara i USA, deras relationer med Saudiarabien är mycket goda och familjen Saud lär ha judisk påbrå:

Bin Laden var väl jude också, förmodar jag?
2012-08-29, 20:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
President Bashar al-Assad intervjuvas i syrisk TV just nu.


Vad säger han?
2012-08-29, 20:51
  #7
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Vad säger han?
Att de kommer besegra rebellerna samt att buffertzonen är orealistisk.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19407502
2012-08-29, 21:03
  #8
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Att de kommer besegra rebellerna samt att buffertzonen är orealistisk.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19407502

Om jag förstått rätt talade Assad i syrisk TV i går. The Independent skrev också om det i morse:

President Assad acknowledges struggle to win Syria civil war

Han verkar segerviss, men säger att det kommer att ta tid att besegra rebellerna:

”We are fighting a regional and global war, so time is needed to win it,” he told privately owned Dunya television, which is majority owned by Rami Makhlouf, a cousin of Assad and one of Syria's wealthiest men. ”I can sum up all this explanation in one sentence: We are moving forward. The situation is practically better but it has not been decided yet. That takes time.”

Assad responded with a hearty laugh when told by the interviewer that rumors about his whereabouts often made the rounds among Syrians.

Appearing confident and relaxed, Assad paid tribute to the Syrian people, saying they stood steadfastly behind him and his armed forces.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2012-08-29 kl. 21:07.
2012-08-29, 21:14
  #9
Medlem
ZuparNs avatar
Intervjuven är nu slut. En grej han talade om var premiärministern Riyad Hijab. Han sade att han kan acceptera att högt uppsatta lämnar landet, men att de gör det hederligt. Vill en människa inte stödja den Syriska staten är det bättre att ni hjälper de ut än att de stannar kvar i landet. Han sade även att Riyad lämnade landet p.g.a. att han erbjudits länder och tappat hoppet om Syrien. Bashar däremot säger att vi ska ha tålamod. Vi kommer vinna kriget sa han, men det kommer ta tid.
Han sade även att de europeiska staterna diskuterat Syrien frågan redan innan protesterna startat samt att den Turkiska regeringen inte har samma ställning som det Turkiska folket, som han menade är vänner av Syrien. (Har för mig att han sa det om Turkiet, vart lite otydligt då jag blev avbruten).
__________________
Senast redigerad av ZuparN 2012-08-29 kl. 21:16.
2012-08-29, 21:17
  #10
Medlem
Reguluss avatar
Robert Fisk om vad som egentligen hände vid massakern i Daraya:

Robert Fisk: Inside Daraya - how a failed prisoner swap turned into a massacre

The men and women to whom we could talk, two of whom had lost loved ones on Daraya's day of infamy four days ago, told a story different from the version that has been repeated around the world: theirs was a tale of hostage-taking by the Free Syria Army and desperate prisoner-exchange negotiations between the armed opponents of the regime and the Syrian army, before President Bashar al-Assad's government forces stormed into the town to seize it back from rebel control.

Fisk intervjuar flera civilpersoner i Daraya:

Yet we could talk to civilians out of earshot of Syrian officials – in two cases in the security of their own homes – and their narrative of last Saturday's mass killing of at least 245 men, women and children suggested that the atrocities were far more widespread than supposed.

Sanningen tycks vara mer komplicerad än den som rapporterats i västliga media:

If these stories are true, then the armed men – wearing hoods, according to another woman who described how they broke into her home and how she kissed them in a fearful attempt to prevent them shooting her own family – were armed insurgents rather than Syrian troops.
2012-08-29, 21:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Du grabben, vi gör som så att du får tro på vad fan dig behagar och vad mig anbelangar så [i][b]vet jag att lejonparten av rapporten du hänvisar till är förfalskningar, liksom de från AI och HRW. Punkt slut.
Underbart att du vet - kan du inte dela dina otadliga kunskaper kring sakfrågan? Sakfrågan handlade om kärnan i rapporten, dvs alla evidens de framförde på att följande händelse ägde rum.

Citat från mig: ''PHR är nära besläktat med nämnda grupper, de är ingen ny organisation utan har lagt ut fullständig rapport på allt m.h.a kriminaltekniska undersökningar, såsom obduktioner, liksom medicinska och psykolgiska utvärderingar. Rapporten är för övrigt acceptabel evidens och skiljer sig från de uppgjorda 'rapporterna' som existerade under kriget (de flesta var inte rapporter alls - utan 'ryktespridningar').''

Du väljer att blunda för kärnfrågan, istället snurrar du runt usel resonemang som inte kan likställas med frågeställningen kring undersökning, för att därefter lägga upp bloggar/länkar från allmänt anti-intellektuella individer. Vi kan följa reason ifall du vill fortsätta på dina konspirationer (omöjligt att se reason i dina konspiration - men ett försök skadar väl inte?):

1) Kan du framföra källor på att undersökningarna av HRW/AI/PHR (där de framför evidens dvs) är förfalskningar? I så fall, vad är de baserad på (motbevisen)? Vilka verktyg använder källan (från dig) för att få fram sina teser?
2) Tydliga hänvisningar till de falska rapporterna du talar om, och likställ den kriminaltekniska undersökningen från PHR med den. När du är klar, redovisa ifall du ser skillnader på detta och evidensen PHR framför.




Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
”citera mig inte i fortsättningen? Jag kanske ska använda samma fega taktik som du och citera selektivt? Jag ställde ett par frågor där som du alltså inte är karl nog att svara på? Varför är jag inte förvånad?
För att du tillämpar taktiken 'kvantitet före kvalitet' (lärt dig det från RT, antar jag?) - jag har aldrig varit förtjust i sådana vanföreställningar, således är det en naturlig reaktion med tanke på att jag besvarade flertals inlägg i den stilen innan dig.
__________________
Senast redigerad av Rebax 2012-08-29 kl. 21:28.
2012-08-29, 21:24
  #12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag förstått rätt talade Assad i syrisk TV i går.
Kanske intervun genomfördes igår, men visas idag...

Vad tror du om Turkiets möjligheter att driva igenom en buffertzon? Med tanke på att det är Turkarna som gör detta kanske det har hänt något bakom kulisserna. När Friends of Syria försökt driva igenom hårdare sanktioner i säkerhetsrådet tidigare så har jag tänkt att de har vetat att Ryssarna kommer lägga in sitt veto. De har då "tvingat" ryssarna lägga sitt veto på så vis försökt blotta ryssarna som bad guys och skapat världsopinion för att stötta rebellerna med utrustning. Turkarna är troligen mer konstruktiva - kanske de har kommit någonstans med ryssarna.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2012-08-29 kl. 21:33.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback