Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-29, 11:45
  #1
Medlem
Vet inte om jag har hamnat rätt men jag har en fråga.jag har under det senaste halvåret varit med om två nära döden upplevelser som fått min hjärna att fungera på ett helt annat sätt.Jag lever med ständig dödsångest,kan inte sova utan mardrömmar och drömmer att jag dör flertalet ggr jag har varit och pratat med psykolog vid ett tillfälle och har bokat en ny tid.Så som det känns nu klarar jag inte ens av att arbeta,vilket är oerhört komplicerat då jag är helt beroende av inkomst.
Så nu till frågan, finns det någon slags sjukpenning alt sjukersättning man kan få om en psykolog anser att man inte är tillräckligt psykiskt stabil för att arbete?
Tack på förhand
Citera
2012-08-29, 13:00
  #2
Medlem
0ldMans avatar
Ja du kan bli sjukskriven. Men det är inte psykologer som gör det utan läkare.
Citera
2012-08-31, 04:20
  #3
Medlem
Du kan bli sjukskriven och får då pengar relaterat till tidigare inkomst, sjukpenning. Om du har ngn form av inkomstförsäkring eller annan försäkring kan den täcka inkomstbortfallet.

Om det inte är möjligt för dig med ovanstående finns försörjningsstöd ("socialbidrag") eller sjukersättning (kallas aktivitetsersättning om du är under 30).

Det är förståeligt att situationen måste vara mycket tärande på dig. För det första mår du inte bra och får inte den hjälp du ska ha. Om jag förstår saken rätt vet du inte själv vad som händer inom dig och är förstås oroad. För det andra har du nu bekymret med ekonomin vilket pressar dig än mer.

Utan att veta detaljer är det svårt att säga mer än så. Talk to us! Om du inte vill ta det i tråden kan du PM:a. Kanske kan jag hjälpa dig.
Citera
2012-08-31, 08:09
  #4
Medlem
Tack för respons! har varit och pratat med en psykolog som föreslog ett 10 veckorsprogram,terapi.Typ som anger management men för depression/ångest.Men detta innebär att jag kommer missa en halvdag från jobbet i veckan samt måste betala för behandlingen,tror ni detta är något jag skulle kunna bli ersatt för?
Trevlig helg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback