Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-29, 09:32
  #1
Medlem
Slaminas avatar
HEJSAN har en snabb fråga. fått jobb i norge via ett bemmaningsföretag. Fick idag skriva på massa rutinpapper samt svara på frågor om min bakgrund. Bla om jag är dömd (snodde sprit på en fest för 4 år sen på fyllan och torska). Klantigt som fan, ung och dum men men inte mkt att göra åt. Ljög iaf. men sen fick jag skriva på ett papper om att Semac AS ska göra en bakgrundscheck. Det finns inte en chans att dom kan kolla upp mitt svenska register va? Inte ens företag i sverige kan ju det. Dock har dom sammarbete med den norska polisen, vilket är lite oroande. Vet att jag förmodligen oroar mig i onödan men kan någon bara bekräfta mina teorier så skulle jag vara tacksam!
Citera
2012-08-29, 10:05
  #2
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slamina
HEJSAN har en snabb fråga. fått jobb i norge via ett bemmaningsföretag. Fick idag skriva på massa rutinpapper samt svara på frågor om min bakgrund. Bla om jag är dömd (snodde sprit på en fest för 4 år sen på fyllan och torska). Klantigt som fan, ung och dum men men inte mkt att göra åt. Ljög iaf. men sen fick jag skriva på ett papper om att Semac AS ska göra en bakgrundscheck. Det finns inte en chans att dom kan kolla upp mitt svenska register va? Inte ens företag i sverige kan ju det. Dock har dom sammarbete med den norska polisen, vilket är lite oroande. Vet att jag förmodligen oroar mig i onödan men kan någon bara bekräfta mina teorier så skulle jag vara tacksam!


Nej, de kan inte begära ut ett utdrag.
De kan be dig ta med ett utdrag men kan normalt inte kolla upp mer än så.

Vill de verkligen ta reda på om du har något i bagaget kan de så klart ringa alla sveriges tingsrätter och fråga om du är dömd. De kan även ringa alla sveriges åklagarkammare och fråga om något strafföreläggande meddelats mot dig.
De kan även ringa alla sveriges polismyndigheter och fråga om någon ordningsbot eller dylikt meddelats mot dig.
Sådana uppgifter utgör allmänna handlingar och omfattas normalt inte av sekretess.
Vill man bara kolla lite snabbt ringer man bara domstolen där du bor och frågar. Då hittar man nog din spritstöld där.

Men nej, något direkt utdrag kan de inte få tag på utan din hjälp.
Citera
2012-08-29, 15:48
  #3
Medlem
Slaminas avatar
Okej, och risken att dom kommer kolla alla tingsrätter finns inte på kartan antar jag. Även om dom kollar min hemstads tingsrätt så finns jag inte med där, för jag blev dömd i andra änden av sverige, samt detta var 4 år sen. Måste man inte ha ungefärligt datum då domen utdelades? Aja hur som helst så känns detta riktigt safe då jag redan fått jobbet. tacksam för svar
Citera
2012-08-29, 22:38
  #4
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slamina
Okej, och risken att dom kommer kolla alla tingsrätter finns inte på kartan antar jag. Även om dom kollar min hemstads tingsrätt så finns jag inte med där, för jag blev dömd i andra änden av sverige, samt detta var 4 år sen. Måste man inte ha ungefärligt datum då domen utdelades? Aja hur som helst så känns detta riktigt safe då jag redan fått jobbet. tacksam för svar

Gott, då är du nog ganska "safe", men nej om domen inte hunnit gallras kan man söka med endast ditt personnummer (eller namn om det inte är för vanligt). Man kan dock inte söka nationellt utan måste ringa till just den tingsrätten där du blev dömd.
Citera
2014-10-22, 18:12
  #5
Medlem
Jag har en liknande fråga när det gäller bakgrundscheck.
Jag var tidigare utbytesstudent i USA och Kanda. Jag kan skriva under vilken tid jag var där men är osäker på ifall jag har bevis på detta. Alternativet är att jag uppger att jag inte bott utomlands och gått i skolan under tiden? Kommer de få reda på hur läget är? eller vad tror ni?
Citera
2014-10-22, 18:49
  #6
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gostaff
Kommer de få reda på hur läget är? eller vad tror ni?

Vilket läge och vilka "de"??? Har du gjort något korkat under din utlandsvistelse? Att bevisa utlandsvistelsen är inte så svårt - passet eller ett intyg från de du bodde hos hjälper säkert.
Citera
2014-10-22, 18:54
  #7
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Jag vet inte exakt hur det fungerar i Norge, men ska du arbeta på en arbetsplats som är säkerhetsklassad (Tänk flygplats) så kan polisen eller motsvarande med ditt godkännande gå in och göra en registerkontroll på dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback