Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-31, 18:12
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissie.blogg.se
Lånar tråden. Om man vill ha tag på kvävgas, hur gör jag då? Jag behöver bara svinlite, typ till en ballong.
AGA har förstås det med men i alldeles för stora tuber för dig. Jag hade för mig att det fanns kvävgas på såna här minituber som man har till läsksifoner http://www.partykungen.se/patroner-t...FSHicgodPRsA5g men det är visst lustgas N2O. Funkar det?

Annars lär det ligga en liten kvävgaspatron och skramla i burkar med Guinness men det är väl svårt att få ut gasen utan att få en massa öl där den inte ska vara.

Kanske utarma lite luft på syrgas genom förbränning och lösa koldioxiden i lut? Bilavgaser från en varmkörd bensinare med katalysator borde vara i stort sett bara N2, CO2 och H2O, det borde du kunna separera och få ut hyfsat ren kvävgas.
Citera
2014-01-31, 19:44
  #14
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Ska reducerat ett ämne med NaCNBH4 som är luftkänsligt. Vet inte om N20 också förstör mitt reagens.

Tror ni jag kan göra följande annars: I en tät behållare förbränner jag vad fan som helst tills syret är slut. Bubbla den kvarvarande gasen genom vatten, kvar blir bara kväve ? Tänker jag rätt
__________________
Senast redigerad av kissie.blogg.se 2014-01-31 kl. 19:55.
Citera
2014-01-31, 23:42
  #15
Medlem
GalFisks avatar
Bubbla ev. genom kalkvatten istället, så binder du CO2 kemiskt och permanent. Eller NaOH borde funka, kalkvatten är väl mest bara för att man vill ha en synlig reaktion? Trött, nån annan får verifiera.
Edit: sen är väl frågan om du faktiskt blir av med allt syret vid förbränning, eller bara en del.
__________________
Senast redigerad av GalFisk 2014-01-31 kl. 23:44.
Citera
2014-02-01, 12:39
  #16
Medlem
N2O kanske kan funka, den är ganska inert vid rumstemperatur. Vid vilken temperatur ska du köra reaktionen?

Edit: Annars borde du kunna köpa kvävgastuber från en paintballbutik.
__________________
Senast redigerad av Joms 2014-02-01 kl. 12:50.
Citera
2014-02-01, 13:42
  #17
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joms
N2O kanske kan funka, den är ganska inert vid rumstemperatur. Vid vilken temperatur ska du köra reaktionen?

Edit: Annars borde du kunna köpa kvävgastuber från en paintballbutik.
vid rumstemperatur.

Tack för tipet, ska kolla upp de!
Citera
2014-02-01, 19:01
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Om man bara tar exempelvis en burk med ett stearinljus i och låter det brinna tills det kvävs så får man nog kvar en del oförbrukad syrgas ändå, vet inte hur mycket det kan röra sig om. Bilavgaser däremot, från varmkörd bensinmotor med katalysator innehåller ofta under 1 % syrgas då insprutningen styrs av lambdasonden för att få så gott som stökiometrisk förbränning.

Annars kom jag på att en del däckverkstäder/bensinmackar erbjuder däckfyllning med kvävgas (många av dem kallar det nitrogen för de tycker de är så coola då). Där borde man kunna få valfri liten mängd i en påse eller vad fan som helst till en billig penning och de är nog rätt lätta att hitta med.
Citera
2016-09-06, 20:55
  #19
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissie.blogg.se
Ska reducerat ett ämne med NaCNBH4 som är luftkänsligt. Vet inte om N20 också förstör mitt reagens.

Tror ni jag kan göra följande annars: I en tät behållare förbränner jag vad fan som helst tills syret är slut. Bubbla den kvarvarande gasen genom vatten, kvar blir bara kväve ? Tänker jag rätt

Vet att när man kör anaerobiska bakterier i inkubatorer för odling så använder man sig av co2. Nu vet jag inte vad det är i luften som ämnet du beskriver är känsligt för, men i vilket fall som helst så är ju syret väldigt hårt bundet i kolsyra. Tillräckligt för att bakterier som dör av syre klarar sig i den miljön. I övrigt har jag inte en aning.
Citera
2016-09-06, 21:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissie.blogg.se
Ska reducerat ett ämne med NaCNBH4 som är luftkänsligt. Vet inte om N20 också förstör mitt reagens.

Tror ni jag kan göra följande annars: I en tät behållare förbränner jag vad fan som helst tills syret är slut. Bubbla den kvarvarande gasen genom vatten, kvar blir bara kväve ? Tänker jag rätt

Jag har använt butan (refilltub för tändare) som inertgas vid Grignardreaktioner. För att undvika missöden hade jag en utloppsslang som jag hängde ut genom fönstret.
Citera
2016-09-06, 21:36
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissie.blogg.se
Ska reducerat ett ämne med NaCNBH4 som är luftkänsligt. Vet inte om N20 också förstör mitt reagens.

Tror ni jag kan göra följande annars: I en tät behållare förbränner jag vad fan som helst tills syret är slut. Bubbla den kvarvarande gasen genom vatten, kvar blir bara kväve ? Tänker jag rätt

Cyanoborhydriden är inte luftkänslig utan fuktkänslig och inte en särskilt fuktkänslig. Enklast är att bara fästa ett rör med CaCl2 på uppställningen men skulle nästan kunna garantera att den funkar i det närmsta lika bra utan fuktfri atmosfär. Personligen skulle jag använda NaBH(OAc)3 (triacetoxyborhydrid) istället då det är mycket mindre giftigt (ingen risk att man råkar bilda HCN t.ex.) och enkelt att framställa.
Citera
2016-09-12, 20:32
  #22
Medlem
lazystars avatar
[quote=Air0x|39067416]Nu är jag sugen på att experimentera med flytande kväve. Har tittat runt för att försöka hitta någon bra ställe att köpa ifrån men inte hittat något direkt.

PM:a mig.
Citera
2018-03-12, 16:38
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Air0x
Redan kollat på de, såg varken om de var nära Nrk eller om man kunde köpa några liter bara..
Har du någonsin funderat över att göra det själv?

EDIT: Läste ej hela tråden innan svaret, men det verkar bara några inlägg över mitt redan varit påtänkt, så. PM:a om du vill ha hjälp i norrköpingsområdet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback