Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-08-30, 09:45
Medlem
Rick.-.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av examind
Det brukar nästan uteslutande var halvbegåvade knappt 2 sigma-personer som har denna typ av upplevelse av att vara "för smarta" detta beror sannolikt på att de per definition inte är särdeles intelligenta per se då de enbart ligger på en iq runt 130 SD 15, ändock är detta fullt tillräckligt långt ifrån antagligen de flesta av dina vänner som låt oss säga har runt 115 i iq för att du ska känna dig så överlägsen, -vilket dock är en falsk känsla.

Själv är jag substantiellt mer intelligent än den stereotyp jag försöker beskriva vilken du dock eller t.om eljest passar in på genom den beskrivning du lämnar som är så typisk för densamma. Jag ligger åtminstonde över 3 sigma och ditt sätt att tänka är för mig enbart något småaktigt simpelt och faktiskt korkat och för mig därmed oförståeligt sätt att uppleva saker och ting. Att byta växlar då och då är enbart nyttigt för sinnet.

Om jag förstått dig rätt ligger du på åtminstone 145 i IQ? Har själv som bäst fått 140 . Du borde dock ha listat ut man inte för över sina åsikter effektivt genom att vara nedlåtande. Även om det ibland är svårt att förmedla sig till obekanta i text och att ha tålamod med dem.
Citera
2012-08-30, 09:51
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jag har ett ganska konstigt "problem", jag är jävligt smart(eller uppfattar mig iaf som det). Jag har glidit mig igenom hela Sveriges skolväsende inkl ingenjörsstudier utan att ha jobbat särskilt hårt och har ändå lyckats prestera över medel.
Citat:
Ingenting är en utmaning för mig, vill jag lära mig något så gör jag det enkelt.
Citat:
Jag känner mig helt enkelt trött på att aldrig misslyckas.
Citat:
Vad gör man åt detta, hur ska jag hantera att jag känner mig intellektuellt överlägsen i princip alla människor jag känner? Det kan väl inte vara hållbart?
Sök en doktorandtjänst i t.ex matematik, teoretisk fysik, eller något annat ungefär lika intellektuellt krävande. Får du den inte så har du ett misslyckande redan där. Får du den, ja då borde du få intellektuell utmaning samt träffa intelligenta människor.
Citera
2012-08-30, 09:57
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonPie
Sök en doktorandtjänst i t.ex matematik, teoretisk fysik, eller något annat ungefär lika intellektuellt krävande. Får du den inte så har du ett misslyckande redan där. Får du den, ja då borde du få intellektuell utmaning samt träffa intelligenta människor.

Har funderat på att läsa vidare och sen doktorera och forska, men jag är så sanslöst trött på studentlivet just nu. Håller på och söker ingenjörsjobb och kommer iaf jobba några år innan jag sätter mig i skolbänken igen, om alls.
Citera
2012-08-30, 14:44
Medlem
highstakess avatar
Citat:

Om jag går till psykvården och de kommer fram till att jag har något, vad händer då? Antar att jag knappast blir tvångsintagen men kan man få hjälp på något sätt?

Ja det beror väl lite på vad det visar sig att du har. Om du inte lider av det så är det ju inga problem, men inte sagt att du kanske kommer lida av det kanske rent av åker på en depression osv.
Citera
2012-08-30, 15:11
Medlem
Liveforfuns avatar
Lika barn leka alltid bäst vet du, gå med i mensa.
Senast redigerad av Liveforfun 2012-08-30 kl. 15:27.
Citera
2012-08-30, 21:12
Medlem
dr.Valiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Får man fråga vart du har läst det? Aldrig hört att asperger och adhd skulle gå hand i hand, men as och add verkar ju likna varandra.

Det jag menar är att har man diagnos AD/HD så tenderar man även att ha symptom som liknar andra NPF-sjukdomar, exempelvis AS, Tourettes, HFA.

Mig veterligen så har jag aldrig känt någon kamrat som under en längre tid i vuxen ålder, (då menar jag flera år), som enbart ha gått med diagnos AD/HD - utan att neurodoktorerna med tiden har börjat misstänka ytterligare "störningar" och sen börjat utreda ev. Asperger, Tourettes, osv. hos dessa.

En person med AD/HD kan ha väldigt milda drag av AS, som knappt är märkbara för de som inte känner personen väldigt väl.

(Med AD/HD så menar jag både ADHD och ADD, med eller utan hyperaktivitet)

Nu ska ju visserligen diagnosen "Asperger Syndrom" försvinna nästa år, och ersättas med begreppet AST, "Autismspektrumtillstånd" - då väldigt få som har diagnos AS uppfyller alla kriterier för just AS.

En "renodlad" Aspergare har jag faktiskt aldrig träffat, om man ska gå enligt dagens diagnoskriterier.

(De människor med AS jag känner sitter t.ex inte och vaggar fram och tillbaks eller klappar händerna för öronen och skriker när de blir upprörda typ a la "I Rymden Finns Inga Känslor".)

Mycket av det jag skriver här har jag fått förklarat för mig av Bengt Persson, en av de ledande forskarna och psykologerna inom NPF här i Nordeuropa.
Citera
2012-08-30, 23:01
Medlem
Det finns personer som du.

http://lesswrong.com/

Där lovar jag dig att du kan komma att utmanas intellektuellt. Känner dock igen mig i det att man tröttnar på personer, men för mig handlar det om att alla är mer eller mindre kopior av varandra med samma "problem".

Har du intresse av att diskutera djupare ämnen? Hitta kretsar som intresserar sig för sådant som filosofi och att rationalitet diskutera allmänna ämnen.

Annars finns alltid LSD, då lovar jag dig att du skulle utmanas intellektuellt, av dig själv.
Citera
2012-08-30, 23:48
Medlem
Vireks avatar
Börja i en kampsport eller en sport där det krävs att man övervinner naturen(typ bergsklättring). Då har du spännande mål att kämpa för som blir svåra att uppnå.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in