Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-28, 17:38
  #1
Medlem
mices avatar
Ska om ca en vecka gå en tvådagars utbildning och, om allt går som det ska, ta truckkort (A+B.) Har fått lite information att läsa på om säkerhet, ansvar m.m men inte så mycket om själva utbildningen. Nu till saken..Skulle bli väldigt glad om någon vänlig kunde ge lite tips och så som kan hjälpa mig, då jag aldrig har rört en truck innan, än mindre suttit i en.
Hur brukar en utbildning gå till, och hur ser själva "provet" ut? Ser framför mig hur man kör på en bana medan de andra i gruppen står och tittar på..vilket skulle vara en mardröm. Blir fruktansvärt nervös och dålig när jag ska prestera något framför en större grupp människor.
Ni som aldrig hade kört truck innan, var det väldigt svårt att köra första gången?
Går det ge en liten hint om hur svårt/lätt det är att bli godkänd?

Ledsen för lite osammanhängande inlägg...

Väldigt tacksam för svar, är jättenervös redan nu och vill vara så förberedd som möjligt
Citera
2012-08-28, 17:53
  #2
Medlem
Nus avatar
Mycket teori varvat med truckkörning i motviktstruck. Köra mellan koner, framåt och baklänges. Lyfta pallar och sätta upp dom. Gjorde detta för flera år sedan i och med mitt första riktiga sommarjobb när jag var 18 år. Inga problem alls inte ens för folk med oerhört låg intelligens.

Truckkörningen gick inte att misslyckas men teorin kunde man falla på. Relativt höga krav med antal fel på frågorna eftersom det mest handlade om säkerhet. 65 frågor max 6 fel tror jag det var ungefär. Men det var inte svårt. Klarade man inte det fick man sitta och gå igenom frågorna med läraren tills man klarade det.

Första gången man kör truck är det självklart ovant speciellt om man inte innehar körkort. Men efter man kört 10-15 minuter kommer man in i det mer och mer. Backa rakt är det som är svårast i början när man inte har kontroll över var hjulen befinner sig. Men som sagt, oroa dig inte. Det är lite svårt i början men släpper väldigt snabbt.

Lycka till!
Citera
2012-08-29, 12:23
  #3
Medlem
mices avatar
Har körkort för bil, men antar att det inte är det minsta likt? Förutom just att sitta och köra ett fordon..
Får helt enkelt försöka vara så lugn och samlad som möjligt, och inte stressa upp mig om/när det inte går helt bra!
Tack för svaret
Citera
2012-08-29, 13:36
  #4
Medlem
SkaruHarus avatar
Blev ivägskickad på truckkurs för många år sen av min första arbetsgivare. Kravet var att man redan skulle ha körkort vilket min chef trodde att jag hade. Visste knappt var gasen/bromsen satt. Jag var utan tvekan den sämsta i gruppen och klarade mig galant.
Man får vara på snudden till förståndshandikappad ifall man inte reder ut det.
Teoriprovet gjorde vi i grupp så alla klarade sig. Det viktiga är väl att tänka på säkerheten. Kolla noga i backspegeln när du backar (precis som med bil) och tänk på höjden mellan marken och gafflarna. Man brukar säga att 15cm över marken är godkänt, mest för att du inte ska kapa smalbenen på folk omkring.
Lycka till!
Citera
2012-08-29, 14:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mice
Ska om ca en vecka gå en tvådagars utbildning och, om allt går som det ska, ta truckkort (A+B.) Har fått lite information att läsa på om säkerhet, ansvar m.m men inte så mycket om själva utbildningen. Nu till saken..Skulle bli väldigt glad om någon vänlig kunde ge lite tips och så som kan hjälpa mig, då jag aldrig har rört en truck innan, än mindre suttit i en.
Hur brukar en utbildning gå till, och hur ser själva "provet" ut? Ser framför mig hur man kör på en bana medan de andra i gruppen står och tittar på..vilket skulle vara en mardröm. Blir fruktansvärt nervös och dålig när jag ska prestera något framför en större grupp människor.
Ni som aldrig hade kört truck innan, var det väldigt svårt att köra första gången?
Går det ge en liten hint om hur svårt/lätt det är att bli godkänd?

Ledsen för lite osammanhängande inlägg...

Väldigt tacksam för svar, är jättenervös redan nu och vill vara så förberedd som möjligt



Du ahr inget att oroa dig för. Gick truckkurs för ..ja ett par år sedan. Iof betalade jag lite extra å slapp då göra teori-provet..
Men det är absolut inget svårt.
Det är som du säger, du kör på en bana , medan de andra tittar på. Banan är uppbyggd av tompallar som står på högkant, och sen ska man ta sig igenom banan utan att ha ner allt för många pallar. Slutligen ska man backa igenom banan. Mest för att dem ska se att du kan backa å kolla bakåt. Spelar ingen roll hur många pallar man välter, det är mest för att dem ska se att du prövat på det.
Sedan, när jag gjorde den här truckkursen, så fick man endast köra motviktstruck, men sen när man kommer ut på en arbetsplats så kan det vara en skjutstativ truck, Alltså, man brukar få upplärning på arbetsplatsen om man bara säger "jag har aldrig kört just den här typen innan", och på de flesta företag har dem överseende de första veckan eller två

Truck är fan nått av de lättaste å köra.. Efter "lite" träning är man rena proffset
Dessutom skoj, såå.. Dont worry , be happy


(när det kommer till teorin är det som någon sa, du kan faila men får ba gö om de..)
Citera
2012-09-03, 17:29
  #6
Medlem
Nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mice
Har körkort för bil, men antar att det inte är det minsta likt? Förutom just att sitta och köra ett fordon..
Får helt enkelt försöka vara så lugn och samlad som möjligt, och inte stressa upp mig om/när det inte går helt bra!
Tack för svaret

Nej precis som du säger så den enda fördelen man har är att man är van att sitta och köra ett större fordon. Samt gaspedalen må kännas mer naturlig i början.

Vi hade gamla instruktionsvideos från 60-70 talet, det var mer en pina att sätta där. Det roliga var att köra. Vår lärare satt och spelade mobilspel och sa "nästa", så engagerad var han.
Citera
2012-09-06, 07:42
  #7
Medlem
mices avatar
Var flera gånger nära på att dra mig ur p.g.a att jag verkligen inte klarar att prestera bra när andra granskar mig. Gick i flera dagar och hade ont i magen för att jag var så nervös. Men åkte dit och gjorde skiten ändå, bröt ner mig själv mer och mer under dagens gång, blev sämre och sämre och kom ut därifrån utan truckkort. Måste vara en av de verkligt förståndshandikappade någon skrev tidigare..
Hade varit så mycket lättare om man fick vara ensam, alternativt en väldigt liten grupp. Klarade helt enkelt inte av att ha 20 pers som tittade på mig.

Tack iallafall för hjälpen ni som svarade
Citera
2012-11-21, 15:09
  #8
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mice
Var flera gånger nära på att dra mig ur p.g.a att jag verkligen inte klarar att prestera bra när andra granskar mig. Gick i flera dagar och hade ont i magen för att jag var så nervös. Men åkte dit och gjorde skiten ändå, bröt ner mig själv mer och mer under dagens gång, blev sämre och sämre och kom ut därifrån utan truckkort. Måste vara en av de verkligt förståndshandikappade någon skrev tidigare..
Hade varit så mycket lättare om man fick vara ensam, alternativt en väldigt liten grupp. Klarade helt enkelt inte av att ha 20 pers som tittade på mig.

Tack iallafall för hjälpen ni som svarade

Må inte dåligt. Gå till TYA! (Obs Moderator. TYA Ej ett företag. Bara så TS kan förstå detta är lag krav).
Bor du i Stockholm klicka på Sthlm på deras hemsida. Dom kommer hjälpa dig. Välj dom som är närmast
Citera
2012-11-21, 22:21
  #9
Medlem
provocative77s avatar
Du behöver inte oroa dig om utbildningen.
Jag har visserligen kört truck i 20 år utan truckkort. När jag väl fick gå så blev det genom Samhall.
Teorin var enkel. Bara att lyssna o sedan göra proven.
Som jag sa så var det genom Samhall o jag kan ärligt säga att vissa av dem som gick på den lursen hade nog inte alla besticken i brödrosten. Men alla blev godkännda.
Se till att vara nykter så går det nog bra.
Citera
2012-11-21, 22:31
  #10
Medlem
Motviktstruck - som att köra bil, fast "svängningen" sitter på bakhjulen. Lätt att köra.

Ledstaplare - Småklurigt innan man kommer in i det, men så pass liten att det inte är några problem.

Skjutstativtruck - Svårt! Konstigt att ingen annan kommenterat detta. En skjutstativtruck är ju väldigt speciell innan man fattar hur den funkar.


Dock tvivelaktigt om du ens kommer få köra skjutstativtruck. Beror helt och hållet på utbildningen. Men enligt min uppfattning är det omöjligt att faila ett sånt här test. Så länge du tänker "säkerhet" så kommer ingen faila dig.
Citera
2012-11-21, 22:40
  #11
Medlem
Nu skriver ju TS att han redan har misslyckats. Tråkigt. Kan du få en ny chans eller hur funkar det?

Ja, skjutstativ är svårt
Citera
2012-11-21, 22:56
  #12
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Nu skriver ju TS att han redan har misslyckats. Tråkigt. Kan du få en ny chans eller hur funkar det?

Ja, skjutstativ är svårt


Svårt och svårt, klurigt till en början. Hoppas jag någon gång kan få köra en nyare modell än 1830 års modell, som inte tar ett skutt när man trycker på gasen. =)

Hur som haver, nu har ju TS failat, men det är inget att hänga läpp över. Du kommer klara det galant nästa gång. Dock kanske du behöver lära dig att det är fullt okej att göra fel ibland. Gör du fel så skiter andra högaktningsfullt i det.

btw, tycker ledstaplare är väldigt mycket lättare och smidigare än motviktstrucken. Åtminstone om man ska lasta en långtradare med pall osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback