Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-28, 01:35
  #121
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Med tanke på de plankade märkena är designen tveklöst mönsterskyddad. Frågan är snarast i vilken utsträckning kopiorna just kommer ses som kopior. Spontant känns det ju som att det är rätt högt i tak, eller hur man nu ska uttrycka det, i modevärlden, när det kommer till "inspiration". De fåtal exempel som postats i tråden ser ju dock ut som rena plankningar, så där är väl fallet rätt enkelt.

Tullen och Skatteverket kanske borde tipsas om denna tråd?


Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Har kört några bildsökningar på hennes skit, och det verkar mycket riktigt vara replikor. Kan dock sätta en peng på att det är lika olagligt som kopior då dom i princip är identiska med originalen. Sedan spelar det väl ingen roll om hon marknadsför dom som äkta eller ej, då införelse av replikor är ett lagbrott i sig? Vad är skillnaden egentligen förutom att replikorna saknar logotyper?

Jo så klart måste det vara så, tänkte att skyddet för designen inte var så hårt tilltaget. Självklart skall Tullverket informeras om detta och undersöka saken vidare. Kommer bli tuffa veckor framöver för hennes del.
Citera
2012-08-28, 04:35
  #122
Medlem
Nekro.s avatar
Har läst alla 12 sidor, mycket intressant hoppas detta uppmärksammas i media nu när flashback fått en susning om vad som pågår.
Citera
2012-08-28, 07:18
  #123
Medlem
drlinkps avatar
Det låter ju nästan som att hon medger i Webshopen att varorna är plagiat/plagiataktiga. "Här hittar du design-inspirerade plagg och skor som passar alla plånböcker."

Vet förresten att det är väldigt vanligt, men satan vad jag stör mig på hur alla inom företagsvärlden alltid kör något sorts spel för galleriet oavsett hur oseriöst företag man är. Exempel på det är hur hon (som verkar arbeta helt själv) skriver "om oss" och "vår lagerrensning" etc... För det första är det inget "oss", "vi" eller "vår", det är "jag". För det andra, det här med "på lager" och "lagerrensning"... Hon har ju inget lager!

Sen att det inte är olagligt och görs av många är en annan sak. Men den här Amanda verkar inte sky några medel för att lura till sig pengar. Att kläder dessutom dröjer så jävla länge att få är ju knappast ok heller. Vad fan ska man ha på sig istället om man köper kläder för speciella tillfällen? Vad händer om modet hunnit ändras under tiden man väntar eller att man inte alls är först med de nya skorna? "Hitta drömklänningen du letar efter och var först med de senate pumpsen!"


Även om hennes intentioner kanske inte var att begå brott har hon uppenbarligen gjort sig skyldig till ett och annat och borde straffas därefter. Hoppas att offren kompenseras och att hon får vad hon förtjänar.
Citera
2012-08-28, 07:31
  #124
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Har kört några bildsökningar på hennes skit, och det verkar mycket riktigt vara replikor. Kan dock sätta en peng på att det är lika olagligt som kopior då dom i princip är identiska med originalen. Sedan spelar det väl ingen roll om hon marknadsför dom som äkta eller ej, då införelse av replikor är ett lagbrott i sig? Vad är skillnaden egentligen förutom att replikorna saknar logotyper?

Som tur är har klädindustrin inte någon Apple eller MPAA/RIAA, utan så länge man inte kopierar logotyper rakt av så är det helt okej att sy likadana kläder som någon annan.
Citera
2012-08-28, 07:40
  #125
Medlem
Kan det inte vara så att hon inte är någon bedragare utan att allt tar lång tid för att hon driver det ensam?
Citera
2012-08-28, 08:19
  #126
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Kan det inte vara så att hon inte är någon bedragare utan att allt tar lång tid för att hon driver det ensam?


Eller för att hon inte lyckas få tag i de varor hon utlovat?

Gissar på att hon inte ens har 15-20st beställningar per dag i snitt (det kanske rent av handlar om max 5st per dag), och det är fan en timmes arbete.
Citera
2012-08-28, 08:25
  #127
Avstängd
ucantstopmes avatar
Pga av arbetsdator kan jag inte klicka mig in på henne sida eller många lænkar hær i tråden men undrar om hon verkligen sæljer "riktiga" kopior och utger dessa från att vara ækta vara?

Alltså om det ær CL eller annat så undarr jag om dessa produkter har plagierade logotyper osv.

Eller om allt egentligen som sæljs ær saker som ær vældigt lika originalet...

Det ær sækert svårt att få mig fælld om jag tillverkar en Nike jacka fast utan logotyp eller dær det faktiskt står "nike" som ær ett varumærksskyddat.
Citera
2012-08-28, 08:30
  #128
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ucantstopme
Pga av arbetsdator kan jag inte klicka mig in på henne sida eller många lænkar hær i tråden men undrar om hon verkligen sæljer "riktiga" kopior och utger dessa från att vara ækta vara?

Alltså om det ær CL eller annat så undarr jag om dessa produkter har plagierade logotyper osv.

Eller om allt egentligen som sæljs ær saker som ær vældigt lika originalet...

Det ær sækert svårt att få mig fælld om jag tillverkar en Nike jacka fast utan logotyp eller dær det faktiskt står "nike" som ær ett varumærksskyddat.

Det är troligen inte ens olagligt: http://www.ted.com/talks/johanna_bla...e_culture.html
Citera
2012-08-28, 08:38
  #129
Medlem
Precis läst igenom denna tråd, och då jag själv har hyfsad bra koll på kinesiska tillverkare etc så ser det mesta ut att vara billiga kopior som hon säljer rätt dyrt. Kan dock ha fel, är ingen expert.

En annan rolig grej är att, då hon är från Gävle så har jag nog sett henne någon gång, känner igen henne. Plus att efter jag kollat igenom hennes blogg lite snabbt så har hon väldigt mycket bilder på sig där hon umgås med massa folk jag "känner" i Gävle. Gått på samma skola etc som dom flesta på hennes bilder.


Bidrog väl inte så mycket till detta, men tänkte dela med mig :P
Citera
2012-08-28, 09:17
  #130
Medlem
BackNINEs avatar
"Design by me" finns på shoppen. Hur mycket har hon att göra med designen?
Citera
2012-08-28, 09:25
  #131
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Kan det inte vara så att hon inte är någon bedragare utan att allt tar lång tid för att hon driver det ensam?
Hon är inte ensam, Leigh Dottemar, 23 år från Västerås är "kundserviceansvarig".
Citera
2012-08-28, 09:27
  #132
Medlem
Porryhatters avatar
Ska ni ska granska inlägg, texter, hennes hemsidor och andra ställen där bedragerskan Amanda Sjöström eller annaamanda hållit hus. Tänk då på att också gå igenom cache för att se om någon information har ändrats eller försökts undanröjas.

Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Glöm nu inte att skriva Amanda Sjöström och annaamanda i inläggen så vår vän Google hittar tråden och ger den den plats den förtjänar i rampljuset.

Varning bedragaren Amanda Sjöström annaamanda scam
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback