Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-27, 17:20
  #1
Medlem
attackhamsters avatar
För över ett år sen gjorde jag en "tjänst" för 2000kr...åt en släktings vän ( vill inte gå in på detaljer men inte något olagligt eller dyligt ) vi kan leka med ideen att jag bar 20ton koskit i en kärra

men personen har inte betalat på över 1år och jag har tjatat/sms/facebook pratat med persones föräldrar etc etc och har INTE fått betalt än

förra månaden skickade ifrån vårat familjeföretag en faktura till personen som skulle ha varit betald för
1 dag sen.. ( kan jag göra så?? )
istället för jag som privat person driver in så flyttar jag skulden till firman... och betalar dom inte
så kan jag kontakta kf?
Citera
2012-08-27, 17:33
  #2
Medlem
Du kan inte kontakta KF direkt, utan de måste gå via Inkasso sen har dom 8 dagar på sig, därefter blir de KF, dock tillkommer de 160kr inkasso avgift, skulle de gå till KF är de + 640...
Citera
2012-08-27, 19:04
  #3
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woppwopp
Du kan inte kontakta KF direkt, utan de måste gå via Inkasso sen har dom 8 dagar på sig, därefter blir de KF, dock tillkommer de 160kr inkasso avgift, skulle de gå till KF är de + 640...

"Du kan inte kontakta KF direkt, utan de måste gå via Inkasso" Kan du förklara detta? Det borde vara enkelt för dig, eftersom du i en annan tråd ger sken av att du arbetar på Kronofogden.
Citera
2012-08-27, 21:52
  #4
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackhamster
För över ett år sen gjorde jag en "tjänst" för 2000kr...åt en släktings vän ( vill inte gå in på detaljer men inte något olagligt eller dyligt ) vi kan leka med ideen att jag bar 20ton koskit i en kärra

men personen har inte betalat på över 1år och jag har tjatat/sms/facebook pratat med persones föräldrar etc etc och har INTE fått betalt än

förra månaden skickade ifrån vårat familjeföretag en faktura till personen som skulle ha varit betald för
1 dag sen.. ( kan jag göra så?? )
istället för jag som privat person driver in så flyttar jag skulden till firman... och betalar dom inte
så kan jag kontakta kf?

Nej.
Citera
2012-08-27, 22:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej.

?

Det går väll alldeles utmärkt att sälja vidare en skuld. Största problemet är väll snarare att bevisa att skulden finns ifall det saknas kontrakt.
Citera
2012-08-29, 06:41
  #6
Medlem
attackhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
?

Det går väll alldeles utmärkt att sälja vidare en skuld. Största problemet är väll snarare att bevisa att skulden finns ifall det saknas kontrakt.
Nu skulden betald iaf
men det blev ett jävla liv att skulden hade flyttas ifrån mig som privat person tilll ett företag
Citera
2012-08-31, 19:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woppwopp
Du kan inte kontakta KF direkt, utan de måste gå via Inkasso sen har dom 8 dagar på sig, därefter blir de KF, dock tillkommer de 160kr inkasso avgift, skulle de gå till KF är de + 640...

Det går visst att gå direkt till kf, har gjort det flera grr. Vet dock inte hur det är som privatperson, men som företagare går det utmärkt
Citera
2012-08-31, 20:54
  #8
Medlem
Velovices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexixs
Det går visst att gå direkt till kf, har gjort det flera grr. Vet dock inte hur det är som privatperson, men som företagare går det utmärkt

Har gjort det ett antal ggr som privatperson och det går utmärkt att driva in sin skuld direkt via fogden. Man får bara lägga ut lite pengar sålänge som sedan läggs på skulden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback