Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-26, 20:05
  #1
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med en fysikuppgift, vore hemskt tacksam om någon kunde hjälpa till!

Ett rymdskepp färdas rakt bort från jorden med hastigheten 0.5 c. Det sänder ut ljus med våglängden =600 nm mot jorden. Vilken våglängd uppmäter en observatör på jorden att ljuset har?


Gärna en förklaring på hur ni tänker också..
Tacksam för svar!
Citera
2012-08-26, 20:28
  #2
Medlem
adequates avatar
FMT -> Underforum

/Mod
Citera
2012-08-27, 16:46
  #3
Medlem
flipdotcoms avatar
Det var ett tag sedan men för att beräkna dopplereffekt så
f ' - observerad frekvens
f - utsänd frekvens
v - hastighet
v' - hastighetskomponent relativ observatörens (i detta fall samma som objektets)

f ' = f*(sqrt(1-(v^2/c^2)) / (1+(v'/c)))

== 600*(sqrt(0,75) / (1,5) ~ 346,41nm

Edit:
Skrev fel i formeln, om det är något oklart så säg till
__________________
Senast redigerad av flipdotcom 2012-08-27 kl. 16:49.
Citera
2012-08-27, 20:49
  #4
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipdotcom
Det var ett tag sedan men för att beräkna dopplereffekt så
f ' - observerad frekvens
f - utsänd frekvens
v - hastighet
v' - hastighetskomponent relativ observatörens (i detta fall samma som objektets)

f ' = f*(sqrt(1-(v^2/c^2)) / (1+(v'/c)))

== 600*(sqrt(0,75) / (1,5) ~ 346,41nm

Edit:
Skrev fel i formeln, om det är något oklart så säg till
Jag undrar hur ljusets våglängd blåförskjuts när källan rör sig ifrån Jorden. Den borde rimligtvis rödförskjutas.

Om den utsända våglängden är 600nm och med en relativ hastighet av +0.5c så blir den observerade våglängden ~ 1039nm.
λs/λo = ((c-v)/(c+v))^0.5

Edit.
Alternativt, din variant:
λs/λo = ((1+(v/c) / (1-(v'/c))^0.5

Jag antar att du glömde att frekvensen är omvänt proportionell mot våglängden så att λ=c/f.
__________________
Senast redigerad av PuffTheDragon 2012-08-27 kl. 21:24.
Citera
2012-08-28, 14:13
  #5
Medlem
flipdotcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag undrar hur ljusets våglängd blåförskjuts när källan rör sig ifrån Jorden. Den borde rimligtvis rödförskjutas.

Om den utsända våglängden är 600nm och med en relativ hastighet av +0.5c så blir den observerade våglängden ~ 1039nm.
λs/λo = ((c-v)/(c+v))^0.5

Edit.
Alternativt, din variant:
λs/λo = ((1+(v/c) / (1-(v'/c))^0.5

Jag antar att du glömde att frekvensen är omvänt proportionell mot våglängden så att λ=c/f.

Ja det är riktigt, skit också Självklart så blir det rödförskjutning och inte blåförskjutning!
Citera
2018-03-24, 16:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag undrar hur ljusets våglängd blåförskjuts när källan rör sig ifrån Jorden. Den borde rimligtvis rödförskjutas.

Om den utsända våglängden är 600nm och med en relativ hastighet av +0.5c så blir den observerade våglängden ~ 1039nm.
λs/λo = ((c-v)/(c+v))^0.5

Edit.
Alternativt, din variant:
λs/λo = ((1+(v/c) / (1-(v'/c))^0.5

Jag antar att du glömde att frekvensen är omvänt proportionell mot våglängden så att λ=c/f.

Citat:
Ursprungligen postat av flipdotcom
Ja det är riktigt, skit också Självklart så blir det rödförskjutning och inte blåförskjutning!

Hejsan jag har den uppgiften och undrar hur man löser ut det? Har provat formler för dopplereeffekt men ingen av de fungerar till denna uppgift. Har ni några förslag på hur man löser den?
Tack i förhand

Fråga 4

Ett rymdskepp färdas rakt bort från jorden med hastigheten 0,64 c. Det sänder ut ljus med våglängden λ = 580 nm mot jorden. Vilken våglängd uppmäter en observatör på jorden att ljuset har? Avrunda svaret till hela nanometer.
Citera
2018-04-05, 21:45
  #7
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomi15
Hejsan jag har den uppgiften och undrar hur man löser ut det? Har provat formler för dopplereeffekt men ingen av de fungerar till denna uppgift. Har ni några förslag på hur man löser den?
Tack i förhand

Fråga 4

Ett rymdskepp färdas rakt bort från jorden med hastigheten 0,64 c. Det sänder ut ljus med våglängden λ = 580 nm mot jorden. Vilken våglängd uppmäter en observatör på jorden att ljuset har? Avrunda svaret till hela nanometer.
λ_s / λ_o = √((c-v)/(c+v))
λ_s=580nm
v=0.64c

λ_o =λ_s /√((c-v)/(c+v))
λ_o =580nm /√((c-0.64c)/(c+0.64c))
λ_o =580nm /√((0.36c)/(1.64c))
λ_o =580nm /√(0.36/1.64)
λ_o =580nm /(0.6/√1.64)
λ_o =(√1.64 * 580nm)/0.6
λ_o ~1200nm

Dvs infrarött.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback