2012-08-26, 16:48
Medlem
Terrorism behöver bekämpas med mer demokrati, mer öppenhet och mer kärlek. Inte mindre. Och inte med svajiga sjukdomsdiagnoser.

http://s11.postimage.org/janvi7p69/janhelin.jpg
http://bloggar.aftonbladet.se/janhel...lig-terrorist/
Vad tycker ni om Jan Helins blogginlägg? Behöver vi mer demokrati för att bekämpa terrorism? Är det egentligen inte demokrati som skapar mer terrorism?
Senast redigerad av gammlfar 2012-08-26 kl. 16:54.
Citera
2012-08-26, 17:18
Medlem
Scubbles avatar
Synd att han inte är för olikas åsikter, han ska inte tala om demokrati.
Citera
2012-08-26, 21:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Helin har enligt min mening vänt på orsakssambanden. Demokrati är inget man kan ta och applicera, eller tvinga, på ett samhälle. Demokrati är ett bra resultat när man gjort en massa andra saker rätt. Demokrati är således inget redskap, utan en följd av andra redskap.
Citera
2012-08-26, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scubble
Synd att han inte är för olikas åsikter, han ska inte tala om demokrati.

Exakt. Sådana som Jan Helin är indirekt orsaken till det som hände. Men de har varken vett eller skam i kroppen utan fortsätter på samma sätt som förut.
Citera
2012-08-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Helin har enligt min mening vänt på orsakssambanden. Demokrati är inget man kan ta och applicera, eller tvinga, på ett samhälle. Demokrati är ett bra resultat när man gjort en massa andra saker rätt. Demokrati är således inget redskap, utan en följd av andra redskap.

Visst kan man det. "Väst" har ju påtvingat Afghanistan, Irak, Libyen m.fl. nationer "demokrati" och "frihet". Just nu stödjer Väst, och även den svenska regeringen, islamistiska fanatiker och terrorister som massavrättar civila och skär halsen av folk i Syrien i sin kamp för "demokrati" och "frihet".
Citera
2012-08-27, 18:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Visst kan man det. "Väst" har ju påtvingat Afghanistan, Irak, Libyen m.fl. nationer "demokrati" och "frihet". Just nu stödjer Väst, och även den svenska regeringen, islamistiska fanatiker och terrorister som massavrättar civila och skär halsen av folk i Syrien i sin kamp för "demokrati" och "frihet".

Det är min uppfattning att de demokratiska resultaten i de länder Du nämner är allt annat än upplyftande. Till och med vill jag påstå att man inte har skapat demokrati alls. Snarast vill jag påstå att dessa exempel stödjer mitt tidigare påstående.
Citera
2012-08-27, 23:26
Medlem
Om Europa inte hade tagit in en massa muslimer så hade vi inte behövt oroa oss för terrorister från nationalister eller muslimer på samma sätt. Det påstås att nationalister är högerextrema och farliga när vi egentligen bara vill slippa blattar, negrer, muslimer, mångkultur och den sörjan. Vi vill inte erövra världen eller förtrycka andra folk och länder utan snarare hjälpa andra så gott det går. Vi vill bara vara ifred och leva våra liv.

Det Jan Helin menar med att vi ska bekämpa terrorism med demokrati betyder i hans skalle att vi ska ta in ännu mer blattar och negrer till Sverige. Han vill inte ha mer demokrati utan bara mer mångkultur och mindre av allt svenskt.

Jan Helin: "Terrorism bekämpas med mer invandring"
Citera
2012-08-28, 05:50
Medlem
Inte helt oväntat vältrar sig Jan Helin i nonsensfloskler utan objektiv mätbarhet. "Terrorism" för den ene är frihetskamp för den andre. "Demokrati" innebär precis som Nils-Eric Hennix påpekar, bara att vissa typer av beslut fattas genom att en röstande majoritet anses bestämma över en röstande minoritet. Det som i allmänhet avses med "mer demokrati" är tvärtom att proffstyckare och mediamoguler skall sitta i förarstolen. Omskrivet skrives således meningen: "Frihetskamp bekämpas med ett hårdare åsiktsmonopol".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in