Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-26, 19:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Om Hitler hade dött innan 1939 så hade han än idag ha varit den största ledaren våran värld har haft, och det är orden från min historia lärare som för övrigt kunde allt

så om han hade dött under ww1 så hade han varit den störste ledaren?
Hade väll i så fall varit ifall han dog just 38/39 ..
Citera
2012-08-26, 20:02
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Jag undrar om det finns några tyskar ,eller personer av tyskt ursprung, här på FB, som kan svara på hur ni ser på Adolf Hitler och hans livsgärning?
Oberoende av, hur enskilda personer, tyskar eller icke tyskar, ser på A. Hitler och hans livsgärning, så är det mycket bra skrivet om detta i boken "Samtal med Gud", band 2. Denna bok är en bästsäljare i ca. 40 länder och är mycket läsvärd överhuvudtaget. Band 2 handlar om globala problem, och just det här problemet är mycket intressant att läsa. Inte, hur enskilda ser det, utan hur detta fenomen skall ses.
__________________
Senast redigerad av irit 2012-08-26 kl. 20:05.
Citera
2012-08-26, 20:05
  #27
Medlem
.ANDERSs avatar
Tysk/Polsk ursprung. Hur kan man gilla honom om han drev ens släkt på flykt?
Citera
2012-08-26, 20:09
  #28
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Han fick trots allt Tyskland ut ur krisen, ökade sysselsättningen i landet. Han enade tyskarna. Omvärlden utövade även saftiga sanktioner mot landet i samband med att tyskarna ökade i antal och behövde mer resurser. Polackerna handlade väldigt illa mot den lilla tyska minoriteten i Polen och Tyskland gick in i landet och resten vet du själv. Såklart ville Hitler gå in i Polen oavsett, för att han ville inkludera de polska tyskarna i sitt rike.

Sedan blev Hitler galen under kriget, men det är en annan historia.

Man kan ju inte själv hjälpa att man blir galen, men din kommentar räcker inte som svar på frågan om varför tyskarna inte skulle avsky honom när han blev orsaken till miljontals människors död.
Citera
2012-08-26, 20:10
  #29
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasonsEveryWhere
Min farfar kom till Sverige under andra världskriget och han har berättat för min far hur amerikanerna gav dem cigaretter för att minska hungern och min far har sedan återberättat det som har hänt till mig.

Min far anser att man aldrig ska glömma det som hänt för att förhindra att det händer igen. Vi har mycket litteratur om andra världskriget hemma t.ex. Rudolf Höss och Mein kampf är böcker som står i bokhyllan.

Jag varken hatar eller älskar Hitler, jag bryr mig helt enkelt inte. Det han gjorde var förkastligt men samtidigt så har jag svårt att hata en människa som inte har gjort något mot mig personligen.

Snacka om brist på empati!
Citera
2012-08-26, 20:15
  #30
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Om Hitler hade dött innan 1939 så hade han än idag ha varit den största ledaren våran värld har haft, och det är orden från min historia lärare som för övrigt kunde allt

Vilken skola gick du i?
Citera
2012-08-26, 21:06
  #31
Medlem
Hastiiiifans avatar
Tror du kommer få lika många olika svar som om du skulle ställa samma fråga till svenskar
Citera
2012-08-26, 21:20
  #32
Medlem
Fittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deprimeradekillen
Gör det bättre du då? Du är ju uppenbarligen smartare än Hitler, således bättre på att leda ett land i krig osv. Du håller med Hitler i nästan allting, varför gör du inte något åt det då?

Jävla blockmongo
Grattis till årets mest idiotiska inlägg. Häng dig din bittra skithög.

OnT: Jag har varit i Tyskland några gånger, -genom jobb och semester. Den bild jag har fått är att det kanske finns provokatörer som öppet uppskattar vad Hitler gjorde, men den allmänna uppfattningen är att han var en galning.
Tror att tyskarna har ungefär samma uppfattning som vi har, sedan är det nog vanligare med folk som gillar Hitler i smyg där nere.
Citera
2012-08-26, 21:28
  #33
Medlem
Cabows avatar
Min morfar växte upp under andra världskriget i Würzburg. Hans pappa var en tandläkare som i hemlighet hjälpte judar och han farfar var med i Gestapo om jag minns rätt och har enligt min morfar träffat Hitler i person.
Jag är runt 10% tysk men har endå en stark koppling till Tyskland, har varit i Berlin och där trivdes jag. Jag tycker inte om Hitler, men samtidigt känner jag inget hat medans min morfar hatar honom.
Citera
2012-08-26, 21:42
  #34
Medlem
ganglere2s avatar
Tror att tyskar har samma propagandabild av honom som vad vi har. Minst. Tänk på att Tyskland har styrts av segrarna under lång tid och än idag är ett av de allra mest hunsade länderna. Ex.vis så är inte ens den milda Israelkritik som vi har i Sverige något som öppet förekommer bland folk i Tyskland. Inte ens en så mild Israelkritiker som Guillou skulle kunna verka där.

Jag tror att när det har gått tillräckligt lång tid så kommer man att se på Hitler på ungefär samma sätt som man ser på Stalin i Ryssland. Att han både gjorde för landet bra och dåliga saker. Man ska inte försöka sudda ut och ändra i historien. Ex.vis att en ledare gjorde något som var dåligt betyder inte automatiskt att allt den personen gjorde var negativt. Det synsättet kommer till stor del från kristendomen som har format vår kultur och den ser allt i antingen svart eller vitt. Inga mellanting. Jag ser det som helt rätt att ha statyer med forna kungar, Lenin och Stalin. De är en del av historien varken vi vill det eller inte. Oavsett om jag som enskild person gillar en person eller inte. Detta oavsett deras handlingar och hur man ser på dessa personer i vår tid. Sådant kan ändars och brukar också göra det genom historien. Det är inte alls säkert att framtida människor kommer att se på som ex. en viss person på samma sätt som vad vi gör idag. Därför anser jag och tror också att Hitler en dag kommer att stå staty på en väl synlig plats i Tyskland. Inte nödvändigtvis som en hyllning till honom utan just för att han på samma sätt som Lenin, Mao, Gustav II Adolf, Martin Luther och andra är en del av historien.

Tror som Feru att Hitler blev tokig under krigets gång. Därav vissa felaktiga beslut.
Citera
2012-08-26, 21:54
  #35
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tror att tyskar har samma propagandabild av honom som vad vi har. Minst. Tänk på att Tyskland har styrts av segrarna under lång tid och än idag är ett av de allra mest hunsade länderna. Ex.vis så är inte ens den milda Israelkritik som vi har i Sverige något som öppet förekommer bland folk i Tyskland. Inte ens en så mild Israelkritiker som Guillou skulle kunna verka där.

Jag tror att när det har gått tillräckligt lång tid så kommer man att se på Hitler på ungefär samma sätt som man ser på Stalin i Ryssland. Att han både gjorde för landet bra och dåliga saker. Man ska inte försöka sudda ut och ändra i historien. Ex.vis att en ledare gjorde något som var dåligt betyder inte automatiskt att allt den personen gjorde var negativt. Det synsättet kommer till stor del från kristendomen som har format vår kultur och den ser allt i antingen svart eller vitt. Inga mellanting. Jag ser det som helt rätt att ha statyer med forna kungar, Lenin och Stalin. De är en del av historien varken vi vill det eller inte. Oavsett om jag som enskild person gillar en person eller inte. Detta oavsett deras handlingar och hur man ser på dessa personer i vår tid. Sådant kan ändars och brukar också göra det genom historien. Det är inte alls säkert att framtida människor kommer att se på som ex. en viss person på samma sätt som vad vi gör idag. Därför anser jag och tror också att Hitler en dag kommer att stå staty på en väl synlig plats i Tyskland. Inte nödvändigtvis som en hyllning till honom utan just för att han på samma sätt som Lenin, Mao, Gustav II Adolf, Martin Luther och andra är en del av historien.

Tror som Feru att Hitler blev tokig under krigets gång. Därav vissa felaktiga beslut.
Första posten jag ser av dig som innehåller något spår av vett.
Citera
2012-08-26, 22:09
  #36
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Tror inte tyskar ser mer annorlunda på Hitler än svenskar, kanske lite. Rent logisk sett borde tyskarna tagit emot rätt mycket propaganda mot Hitler. Men jag tror ironiskt nog att svenskar har en sämre syn på Hitler än tyskarna själva. Svensk skola och massmedia är under all kritik. Jag minns min egen skolgång. Rätt bisarrt egentligen när man tänker tillbaka på det, hur mycket skit man fick höra, hur onda de var etc.

Det är skillnad på skola och skola, jag fick även höra hans positiva sidor. Bra talare, smart osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback