33 706 besökare online
856 079 medlemmar • 45 781 438 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Historia
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Arkiater
Medlem
Arkiaters avatar
Jag undrar om det finns några tyskar ,eller personer av tyskt ursprung, här på FB, som kan svara på hur ni ser på Adolf Hitler och hans livsgärning?

steveharrisffs
Medlem
steveharrisffss avatar
Är inte tysk men skulle nog tro att tyskar nu för tiden tycker precis som alla andra om honom.

challet
Medlem
Jag är Tysk och ser på honom som dom andra flesta Tyskar. Han gjorde vad han kunde för att rädda vårat land.

Feru
Medlem
Tror inte tyskar ser mer annorlunda på Hitler än svenskar, kanske lite. Rent logisk sett borde tyskarna tagit emot rätt mycket propaganda mot Hitler. Men jag tror ironiskt nog att svenskar har en sämre syn på Hitler än tyskarna själva. Svensk skola och massmedia är under all kritik. Jag minns min egen skolgång. Rätt bisarrt egentligen när man tänker tillbaka på det, hur mycket skit man fick höra, hur onda de var etc.

Dasein08
Medlem
Dasein08s avatar
De allra flesta tyskar avskyr Hitler.
Varför skulle de inte avsky honom?

Micke67
Medlem
Micke67s avatar
Detta är ju en intressant fråga.
Jag frågade något liknande, i denna tråden.
https://www.flashback.org/t1125083

Extrakt
Medlem
Extrakts avatar
Jag har spelat och snackat med en hel del tyskar genom mina dar. Och de jag pratat med har haft ett större hat mot honom än vad de flesta andra jag träffat har. De anser att han smutsat ner landet och gjort att Tyskland associeras med just honom.

Kan säga att de hade väldigt svårt för skämt som kunde kopplas till Hitler.

SeMeNoMore
Medlem
SeMeNoMores avatar
Jag är inte tysk men när man är i Tyskland så hör man väldigt mycket om honom, i t.ex. Tidningar och på nyheterna. De verkar ha en ganska skämtsam anda mot honom.

Feru
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Han fick trots allt Tyskland ut ur krisen, ökade sysselsättningen i landet. Han enade tyskarna. Omvärlden utövade även saftiga sanktioner mot landet i samband med att tyskarna ökade i antal och behövde mer resurser. Polackerna handlade väldigt illa mot den lilla tyska minoriteten i Polen och Tyskland gick in i landet och resten vet du själv. Såklart ville Hitler gå in i Polen oavsett, för att han ville inkludera de polska tyskarna i sitt rike.

Sedan blev Hitler galen under kriget, men det är en annan historia.

Arkiater
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Han fick trots allt Tyskland ut ur krisen, ökade sysselsättningen i landet. Han enade tyskarna. Omvärlden utövade även saftiga sanktioner mot landet i samband med att tyskarna ökade i antal och behövde mer resurser. Polackerna handlade väldigt illa mot den lilla tyska minoriteten i Polen och Tyskland gick in i landet och resten vet du själv. Såklart ville Hitler gå in i Polen oavsett, för att han ville inkludera de polska tyskarna i sitt rike.

Sedan blev Hitler galen under kriget, men det är en annan historia.
Faktum är att Hitler på sin tid var Tysklands mest älskade man, och han fick ju de facto upp Tyskland ur depression och ekonomisk kris. I många länder sågs Adolf Hitler som en stor stadsman, ända tills kriget börja vända, efter 1943.

sedan
Moderator
sedans avatar
Har diskuterat det här ett par gånger med diverse tyskar, och tysk-svenskar.

Ofta, om de har fått i sig lite att dricka och därmed är relativt ärliga, säger att trots allt han gjorde så var han en stor man. Ingen av dem jag pratat med har tyckt att något han gjorde var bra, men de respekterar honom och tycker att han är lite av en galjonsfigur för Tyskland utan att det han stod för representerar landet.

ojojro
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Om Hitler hade dött innan 1939 så hade han än idag ha varit den största ledaren våran värld har haft, och det är orden från min historia lärare som för övrigt kunde allt

Svara på ämne
Topp Dela »