Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-26, 12:30
  #73
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Toccen
Tillåter islam andra religioner? Självklart går det inte att utvisa alla men det är hög tid att vara restriktiva mot den sk religionen. Sharia-zoner och muslimska helgdagar är inte långt borta i Sverige. Var så inte så jävla naiv.

Tror du på allvar att vanligt folk skulle tillåta sharia och muslimska helgdagar?
Citera
2012-08-26, 12:33
  #74
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelion
Till saken hör ju att Sverigedemokraterna hävdar sig vara ett värdekonservativt parti och konservativa brukar ju betona vikten av gemensamma värderingar som en nationellt sammanhållande kraft. Kristendomen har ju historiskt varit en enande sådan kraft i det västerländska samhället, även om den knappast kan sägas vara det längre i Sverige och större delen av nordvästra Europa.

Sedan säger ju sig partiet värna om det sekulära samhället, bland annat var det ju några kristna irakier som hoppade av partiet då de tyckte att SD inte värnade tillräckligt om kristendomen.

Du har nog rätt. Vi som inte håller oss till den konservativa skaran får leta upp ett annat patri.
Citera
2012-08-26, 12:42
  #75
Medlem
miss-darknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karrojake
Tror du på allvar att vanligt folk skulle tillåta sharia och muslimska helgdagar?

Brukar vanligt folk ha så mycket att säga till om? Det genomförs antagligen bara precis som vår nya grundlag och högertrafiken gjordes en gång.

Jag tycker att denna sorts uttalande förlöjligar SD och deras trovärdighet. Dom borde vara medvetna om att varje mening granskas och media bara väntar på något litet misstag dom kan förstora upp.
Citera
2012-08-26, 12:48
  #76
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karrojake
Du har nog rätt. Vi som inte håller oss till den konservativa skaran får leta upp ett annat patri.

Nja, egentligen tycks det vara mer ord än handling från Sverigedemokraternas sida, hur konservativa de egentligen är går att diskutera, även om de tveklöst är det mest värdekonservativa riksdagspartiet (vilket inte säger mycket).

Att man betonar "kristna västerländska värderingar" är ju delvis rotat i partiets kritik mot mångkulturell splittringspolitik, där människor med djupt olika värderingar lever i parallellsamhällen utan någon samhörighet. Man vill alltså som alternativ framhålla en gemenskap baserat på "västerländska värderingar", vilka i viss mån anses vara rotade i kristendomen.

Det går alldeles utmärkt att vara ateist och Sverigedemokrat, de flesta i partiet är inte särskilt troende. Sedan finns det ju egentligen inget annat alternativ om man är kritisk till invandringspolitiken, annat än nazistorganisationer (de brukar ju avsky religion - men det betyder ju knappast att nazistpacket är mer rationella än kulturkonservativa)
__________________
Senast redigerad av Evangelion 2012-08-26 kl. 13:47.
Citera
2012-08-26, 13:06
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karrojake
Har politikern gjort bort sig? Är detta SD:s officiella ståndpunkt i frågan?

Var skriver SD att man vill utvisa alla muslimer?

Självklart har han gjort bort sig. Det kan vara extrema skillnader mellan muslim och muslim och det vet nog han och alla andra innerst inne väl till.

Vilket jävla pucko i ärlighetens namn. Om han nu måste spela rasistkortet varför då inte "bara" säga "utvisa alla dumma muslimer"?
Citera
2012-08-26, 13:12
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jo. Befria väst från muslimskt inflytande. Bort med Platon och Aristoteles från biblioteken och återinför romerska siffror.

Ja du har nog rätt. Inget införande av romerska siffror betyder att västvärlden har i den muslimska världen att göra. In med amerikanska trupper bara och kräv att dom skall leva som vi tycker
Idiot
Citera
2012-08-26, 13:17
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karrojake
Varför är SD:are snabba på att försvara kristendomen? Är den helig för er?

När ska ni förstå att människor inte vill ha Jehovas Vittnen knackandes på dörren, eller religiösa friskolor som indoktrinerar våra barn?

Vad har mitt inlägg med kristendomen och jehovas vittnen att göra.
För övrigt är jag inte snabb på att försvara kristendomen.

Dock finns en paradox jag gärna lyfter fram när religion kritiseras.

Kritiserar man islam för attentat i religionens namn kontras det gärna med "Jaha och vad gjorde kristna för 2000 år sedan?"

Ingen skulle säga "jaha och hur gammal var flickan som muhammed gifte sig med" när det framkommer att övergrepp på minderåriga sker av kristna
Citera
2012-08-26, 13:57
  #80
Avstängd
Toccens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karrojake
Tror du på allvar att vanligt folk skulle tillåta sharia och muslimska helgdagar?

När mussarna blir tillräckligt många sä är det svårt att neka dem deras "rättigheter". I England finns tex shariadomstolar. Du menar att svenska politiker sätter ner foten och bestämt säger nej till detta? Med tanke på utvecklingen i Sverige så känns det som att mussarna får göra vad de vill. Säga emot dem är ju rasistiskt.

I Storbritannien finns shariadomstolar dit tusentals muslimer går varje år för att lösa civilrättsliga mål angående affärstvister, familjetvister och äktenskapstvister. Dessa informella tribunaler har ingen laglig makt att genomdriva sina beslut och deras skiljedomar följs på frivillig basis av parterna.[4] Vissa grupper såsom Iranian and Kurdish Women's Rights Organisation (IKWRO) hävdar att dessa tribunaler diskriminerar mot kvinnor eftersom de domineras av män och ofta dömer till mäns fördel.[4] Enligt en rapport från år 2009 skriver tankesmedjan Civitas att det finns upp till 85 shariadomstolar i Storbritannien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia
Citera
2012-08-26, 14:44
  #81
Medlem
Vireks avatar
En god idé, fast det bör gälla alla religioner. Det borde ju t o m vänsterfolk hålla med om. Kom ihåg vad Marx sa om religion!
Citera
2012-08-26, 14:47
  #82
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Varför anser du att det är oanständigt att ogilla Islam?
Det är väl normalt att folk inte har samma åsikter?
Det oanständiga är enligt mig inte att man ogillar islam utan att man förordar tvångsdeportering och åsiktsförbud.
Jag är ingen vän av vidskepelser som islam men Norlings åsikter luktar 1933 lång väg.
Citera
2012-08-26, 14:56
  #83
Medlem
Vore kul om Pär Norling gör fler huvudlösa uttalanden - gärna närmare valet - så att partiledningen tvingas utesluta honom. Sanslösa extremister är en gudagåva. För motståndarlägret. Vi, som inte gillar SD bör därför vårda Pär Norlinhg ömt.
Vem vet, vi kanske redan gör det?
Citera
2012-08-26, 14:57
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det oanständiga är enligt mig inte att man ogillar islam utan att man förordar tvångsdeportering och åsiktsförbud.
Jag är ingen vän av vidskepelser som islam men Norlings åsikter luktar 1933 lång väg.

Javisst! SD håller på att finna sitt sanna jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback