Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-25, 14:14
  #1
Medlem
Det inte bara fenomenet svenskar med utländska favoritlag som man kan förundras över (finns redan tråd om detta för övrigt..) utan jag tänkte att vi kunde diskutera det här med att ha ett favoritlag allmänt. För att avgränsa diskussionen så håller vi oss till klubblag.

Någon gång måste ni ha gjort ett aktivt val.
Vad grundade sig det valet på ?
Gäller de förutsättningarna fortfarande ?
Skulle något kunna få dig att sluta hålla på klubben ?
Eller blev du kanske uppfostrad in i en klubbtillhörighet av en förälder ? Har du då ifrågasatt din förälders val av klubb någon gång, eller går du i samma spår oavsett ?

Eller finns det kanske någon annan där ute som liksom jag själv vuxit ifrån allt detta för länge sedan, men ändå kan njuta av en välspelad match ?
Citera
2012-08-25, 14:20
  #2
Medlem
jannesvansloss avatar
Håller på Djurgårn.
Det var när jag gick i "nollan" och var 6 år, som jag bestämde mig för att börja hålla på dem.

Finns ingenting som kan få mig att sluta hålla på Djurgårn, kommer alltid finnas där.

Min pappa håller på IFK Gbg då han är uppväxt där, och morsan håller inte på något lag alls.
Citera
2012-08-25, 14:46
  #3
Medlem
okok1s avatar
Enskilda spelare, i alla fall de senaste åren. Först var det Manchester United, främst för att Ronaldo spelade där. Sedan blev det Barca för att Ronaldhinio spelade där. Sedan blev det Milan för att Ronaldhinio böt klubb. Efter det blev det Barca igen för Zlatan kom till dem.. Just nu håller jag inte direkt på något lag. Har inte tittat mycket alls på fotboll den senaste tiden.

Jag kan njuta av en match där jag inte håller på något lag, men då måste det vara antingen ett "stort" lag som spelar eller en viktig match.
Citera
2012-08-25, 15:11
  #4
Medlem
Jag håller på det laget jag spelar på

Men annars håller jag inte på något lag, tycker bara det är kul att kolla på matcher.
Citera
2012-08-25, 16:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Enskilda spelare, i alla fall de senaste åren. Först var det Manchester United, främst för att Ronaldo spelade där. Sedan blev det Barca för att Ronaldhinio spelade där. Sedan blev det Milan för att Ronaldhinio böt klubb. Efter det blev det Barca igen för Zlatan kom till dem.. Just nu håller jag inte direkt på något lag. Har inte tittat mycket alls på fotboll den senaste tiden.

Jag kan njuta av en match där jag inte håller på något lag, men då måste det vara antingen ett "stort" lag som spelar eller en viktig match.

Så du identifierar dig inte alls med klubben i övrigt och deras supportrar ?
Citera
2012-08-25, 16:40
  #6
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Så du identifierar dig inte alls med klubben i övrigt och deras supportrar ?

Nepp. Har aldrig varit en stor fotbollstittare. Har alltid tyckt att det är roligare att spela själv.
Citera
2012-08-25, 16:45
  #7
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Någon gång måste ni ha gjort ett aktivt val.
Va? Eller ja, om det valet är Mjällby eller Mjällby så har jag gjort ett val. Vad är poängen med att hålla på ett lag som man inte har nån koppling till? Och det är en retorisk fråga, den diskussionen har vi hört till leda..
Mjällby är mitt lag för att det var elitlaget som fanns hemmavid, finns inget alternativ, alltså finns det inget val.
Citera
2012-08-25, 17:08
  #8
Medlem
bagarn29s avatar
Jag (8 år gammal) var med fassan och såg MFF- IFK Göteborg 0-3 i april 1961, efter det är jag himmelsblå.

Har träffat många gamla MFF-are som arbetsplatsombud och gjorde lumpen med Janne Möller. Repmånad med Janne, Harry Jönsson och BOSSE LARSSON Sveriges i särklass bäste och mest komplette fotbollsspelare.

Valet var, som ni ser, inte särskilt svårt.
Citera
2012-08-25, 18:05
  #9
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Någon gång måste ni ha gjort ett aktivt val.
Vad grundade sig det valet på ?
Gäller de förutsättningarna fortfarande ?
Skulle något kunna få dig att sluta hålla på klubben ?
Eller blev du kanske uppfostrad in i en klubbtillhörighet av en förälder ? Har du då ifrågasatt din förälders val av klubb någon gång, eller går du i samma spår oavsett ?
Jag växte som så många andra upp med Tipsextra (för mig på slutet av 80-talet och framåt). Man kände väl ett behov av att "heja" på något av lagen. Min styvfar tittade varje lördag och hade valt lag efter ytligt bekanta i England på 60-talet och jag bara hakade på. Det fanns ju ändå redan tröjor, halsdukar och vimplar hemma. Skulle inte kalla mig supporter, men ändå sitter man även 20+ år senare i soffan nervös när favoritlaget spelar. Begriper inte varför det är på det viset, men nån psykolog kan säkert svara. Men som sagt, supporter skulle jag inte kunna med att kalla mig.

Sen är det klart att jag tycker om att se bra matcher i allmänhet och kan definitivt uppskatta en välspelad match.
__________________
Senast redigerad av JacquesCartier 2012-08-25 kl. 18:23.
Citera
2012-08-25, 18:18
  #10
Medlem
Jag började med jag blev intresserad av en spelare, och på så sätt blev det ju så att man började följa klubben han spelade i. Håller dock fortfarande på samma lag, även ifall just den spelaren bytte både liga och klubb.
Citera
2012-08-25, 21:00
  #11
Medlem
Dmizors avatar
Fått bra uppfostran av farsan, så klart att man blev DIF, inte särskilt mycket "aktivt val" över den saken. Att sluta hålla på dem skulle fan inte kunna hända, kanske om de typ sålde ut sig och blev "Red Bull Djurgården" eller något, skulle man väl börja stödja ett supporterlag istället.
Citera
2012-08-25, 21:46
  #12
Medlem
Frågan är extremt utmärkt..jag har inget svar att ge.
Jag håller på Östers IF och Wolverhampton Wanderers,av olika skäl och ungefär lika mycket.
Varför?
Den frågan är lätt att besvara,däremot..vad är det egentligen jag håller på?
Då blir det i stort omöjligt att svara.
Vad är ett supporterskap i dess kärna egentligen?
Nostalgi,minnen..ett sätt att höra någonting till förmodar jag.
Jag håller på en fotbollsklubb,men det är f-n i mig mycket större i sig,de klubbar jag håller på och de saker jag därtill tyr mig till.
Det är som att förklara kärlek,det låter sig icke göras.
Men frågan var bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback