• 1
  • 2
2012-08-25, 19:37
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Skal du ha bra torkad skinka till priser som inte existerar i Sverige, och skall samtidigt på Semester i Spanien eller Canaria.
Då skall du besöka varuhus som heter:
El corte ingles, mycket exklusivt varuhus med högsta kvalitet på allt.
Alcampo, stor sortering på skinkor speciellt runt jule tid.
Mercadona, också en bra affärs kedja med stort sortiment.
Hiperdino, främst på Canaria men suveränt sortiment. ( köper du torkad get-skinka där så är jag säker på var den kommer i från utan att jag gör reklam )

Dessa butiker finner du inte på turist områden, men alla städer för lokal befolkningen är något av dessa representerade.

Ju mörkare skinkan är desto bättre, och det skall vara lite volym på den så den är från bakdelen och inte något fusk från framdelen. Är dom för små så är priset lågt men du blir besviken för dom är sega.
Minst två års lagring, ja helst mer. Och köp gärna en hållare också, kostar inte så mycket men under lättar när du skär upp tunna bitar. Häng sedan skinkan relativt svalt men definitivt inte i minusgrader. Detta är grejor det!

Rullkragen
Citera
2012-08-28, 22:13
Medlem
Ifall du befinner dig i Barcelona eller en av städerna där Enrique Tomas har butik, så är de värda ett besök.

http://www.enriquetomas.com

Köp deras Jamon Iberico Bellota.
Annars så finns fin skinka lite överallt i Spaniens alla marknader
Citera
2014-07-18, 20:56
Medlem
murder_us avatar
Jag kan inte göra annat än att instämma med föregående talare och rekommendera ett besök till en av Enrique Tomas filialer.

Handskuren skinka från Ibericogrisar av kvalitetsgraden bellotta är det godaste jag har ätit i skinkväg och möjligen mat överhuvudtaget. Jag har ätit både spansk och italiensk skinka men har alltid föredragit en lokal svensk variant framför de utrikiska skinkorna.

Men det här är som något ur en helt annan värld, tänk dig att bacon och kokain bestämde sig för att ligga med varandra och fick ett barn. Barnet heter Jamon. Helt obeskrivligt gott med kall pils.
Citera
2014-07-19, 13:56
Medlem
Själv så tog jag en vända på la Boqueria förra lördagen. Jag jämförde Jamón Ibérico de Bellota Gran Reserva från Joselito, 5J (Cinco Jotas) och Maldonado. Sedan köpte jag ungefär ½kg av Joselitos.
Citera
2014-07-19, 14:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kayaker
Själv så tog jag en vända på la Boqueria förra lördagen. Jag jämförde Jamón Ibérico de Bellota Gran Reserva från Joselito, 5J (Cinco Jotas) och Maldonado. Sedan köpte jag ungefär ½kg av Joselitos.

Du pratar antagligen om Barcelona?
Citera
2014-07-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du pratar antagligen om Barcelona?
Nja, jag pratar mest om skinka men la Boqueria ligger förstås i Barcelona.
Citera
2014-07-20, 00:46
Medlem
murder_us avatar
I morgon lämnar jag motvilligt det vackra Madrid med alla dess jamonerias med ett par kilo skinka i väskan. 1.2 kg paleta (framben) bellota och en bok med olika regioners urval av skinkor.
Jag tycker verkligen att frambenen är härligt möra. Tre år sedan den här åt sitt sista ekollon.

Jag ser verkligen fram emot att skiva den tunt med min finaste filékniv som jag knappt fått användning för då jag finlirar alltför sällan.

I övrigt ligger det runt ett halvkilo färdigskivat plus sju hekto olika korvar av samma svin.
Ett halvkilo vällagrad manchego och två hekto svarttryffelost.
Jag tror jag la runt €200 på enbart skinka men min fru köpte en MK-väska för €250 så frågan är vem som är galen ? Förmodligen båda.

Tyvärr lär varken min kära maka eller Ryanair låta mig ta hem en hel grisaskånk bara sådär utan att skinnflå mig på ett eller annat vis så det får bli nästa gång jag är här.
Citera
2014-07-20, 10:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
I morgon lämnar jag motvilligt det vackra Madrid med alla dess jamonerias med ett par kilo skinka i väskan. 1.2 kg paleta (framben) bellota och en bok med olika regioners urval av skinkor.
Jag tycker verkligen att frambenen är härligt möra. Tre år sedan den här åt sitt sista ekollon.

Jag ser verkligen fram emot att skiva den tunt med min finaste filékniv som jag knappt fått användning för då jag finlirar alltför sällan.

I övrigt ligger det runt ett halvkilo färdigskivat plus sju hekto olika korvar av samma svin.
Ett halvkilo vällagrad manchego och två hekto svarttryffelost.
Jag tror jag la runt €200 på enbart skinka men min fru köpte en MK-väska för €250 så frågan är vem som är galen ? Förmodligen båda.

Tyvärr lär varken min kära maka eller Ryanair låta mig ta hem en hel grisaskånk bara sådär utan att skinnflå mig på ett eller annat vis så det får bli nästa gång jag är här.

Fy fan vad gott, jämfört med din frus inköp är ditt en investering snarare än en utgift! Bellotan är fantastisk, när jag var i Barcelona för ett år sen drygt orkade jag inte släpa med mig så mycket hem tyvärr. Men jag såg till att äta så mycket jag orkade medan jag var på plats. Bra jobbat!
Citera
2014-07-22, 12:12
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Fy fan vad gott, jämfört med din frus inköp är ditt en investering snarare än en utgift! Bellotan är fantastisk, när jag var i Barcelona för ett år sen drygt orkade jag inte släpa med mig så mycket hem tyvärr. Men jag såg till att äta så mycket jag orkade medan jag var på plats. Bra jobbat!
Tack för ditt stöd, jag översatte ditt inlägg för min kära fru som fortfarande är lite skeptisk.
- But look, he is even a moderator!
Kollade priset på belottan i en svensk butik och den kostade 1250kr per kilo och såg inte ut att vara ens i närheten av lika smarrig som den jag har hemma. Investering kan man lugnt säga.
Jag tror inte ens jag vågar fråga vad den kostar hemma i Norge.

Och för er som aldrig har smakat kan jag inte med ord beskriva hur gott det är.
Jag bryter fortfarande ut i ofriviliga "mmmmh" och "namnam" när jag stoppar in dagens första slice i munnen. Ingen människa skall behöva dö utan att ha smakat detta mästerverk.
Senast redigerad av murder_u 2014-07-22 kl. 12:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in