Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-25, 03:45
  #25885
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lypsyl2
Ännu en text om att folk måste pröjsa för journalistik - och journalister. Malin Crona skriver i en krönika i ”Journalisten”:

”Att betala för journalistik är som att betala för en försäkring. För att inte pengar ska försvinna och människor råka illa ut. För att den som råkat ut för orättvisor och rättsövergrepp ska kunna göra sin röst hörd och få upprättelse. För att fel i systemet ska kunna uppdagas och rättas till.

Faktum är att journalistik till och med är bättre än en försäkring eftersom den också fungerar före*byggande och avskräckande och kan se till att samma sak inte händer igen.”

https://www.journalisten.se/kronika/...ma-du-hade-fel
Var det där en upprepning av den gamla "om vi inte får pengar kommer folk bli knäppa och gasa judar igen" från Crona?

Att hon just tar upp kvällstidningarna som ett exempel där problemet ska vara att kunden inte vet vad hen kan få läsa om för pengarna förstår jag inte heller.
Problemet är enligt mig att kunder mycket väl vet vad de kan förvänta sig för pengarna de låser upp material med.

Mer halvdana artiklar om stridsvagnar till Ukraina (som skribenten uppenbarligen inte vet eller är kapabel att förstå något om), extramaterial om Carola och Bredkäft Ingrosso, en närbild på Balis skägg, dagens "så vet du om svullnad X är sjukdom Y" (stulen från en öppen sida daterad 1999), ett bildspel med Sveriges 40 mest efterlysta nysvenskar (måste vara inaktuellt eller politiskt "icke-problematiskt") och mer utfyllnad från Mello med redaktionens husbög. Ironiskt nog kan även en "så sparar du pengar"-artikel finnas med.

Så jo. Potentiella kunder är nog rätt luttrade och vet vad kvällstidningarna vill sälja.
Citera
2023-02-25, 04:11
  #25886
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Säg att jag är journalist och har gjort ett stort avslöjande som många är intresserade av att läsa. Jag har nu två val: sälja artikeln till 2000 pers för 10 kronor styck eller signa upp 1000 pers för 69 kronor i månaden löpande. Vad väljer jag tror du?

Visst efterfrågar läsarna en lösning där man kan köpa enskilda artiklar. Ingen tidning kommer någonsin erbjuda detta eftersom det skulle vara ekonomiskt direkt katastrofalt. DET ÄR INTE LÖNSAMT ATT SÄLJA ENSKILDA ARTIKLAR. Tro mig, jag arbetar med detta. Finns inte på kartan.
De enda halvlyckade exemplen jag varit med om var när man haft livesändningar från sportevenemang för prenumeranter. Fast klubbarna kom på att publiken på plats minskade.

I övrigt håller jag med om att inkomster för media måste vara löpande. Speciellt om man ska gå ifrån kvällstidningarnas tröttsamma urval och satsa mer på samhällsbevakning och grävande journalistik. För de flesta små regionala och lokala tidningar är prenumerationsinkomsterna symboliska. Inkomster kommer via annonsering.

Visst - det är ett tankespel kring om man ska ge kunderna det de förväntar sig eller oväntade saker. Det Expressen, DN och Aftonbladet erbjuder verkar mest dra ut på lidandet.
__________________
Senast redigerad av Ratad 2023-02-25 kl. 04:20.
Citera
2023-02-25, 06:28
  #25887
Medlem
flashbackdasens avatar
https://www.journalisten.se/nyheter/...-pa-gt-och-kvp

Citat:
Expressen kapar sju av tio tjänster vardera på GT och KvP

Expressen ska spara 20 miljoner vilket drabbar redaktionerna i Göteborg och Malmö stenhårt. Sju av tio tjänster, på respektive ort, försvinner. "Med stor sannolikhet väntar uppsägningar", uppger Klas Granström, Expressens chefredaktör.

Det som blir kvar på de två redaktionerna är två sporttjänster vardera, samt var sin lokalredaktör. Trots detta har ledningen för avsikt att behålla de två varumärkena GT och Kvällsposten.
Citera
2023-02-25, 11:00
  #25888
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är nog bara en tidsfråga innan någon provar att starta en sida där frilansare kan lägga upp sina artiklar och läsarna själva kan välja vilka artiklar de vill betala för att läsa. Journalisternas ersättning kommer då stå helt i relation till antalet personer som är beredda att betala för att läsa deras artiklar. Själva sidan och den/de som håller i den kan nog finansieras helt av reklamintäkterna.

Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
...
Säg att jag är journalist och har gjort ett stort avslöjande som många är intresserade av att läsa. Jag har nu två val: sälja artikeln till 2000 pers för 10 kronor styck eller signa upp 1000 pers för 69 kronor i månaden löpande. Vad väljer jag tror du?

Visst efterfrågar läsarna en lösning där man kan köpa enskilda artiklar. Ingen tidning kommer någonsin erbjuda detta eftersom det skulle vara ekonomiskt direkt katastrofalt. DET ÄR INTE LÖNSAMT ATT SÄLJA ENSKILDA ARTIKLAR. Tro mig, jag arbetar med detta. Finns inte på kartan.

https://substack.com/ finns för frilansare men som schipperke skriver så är affärsmodellen prenumeration, dock på enskilda skribenter.

Readly försöker göra ett paket av prenumeration på många olika titlar, verkar gå sådär och nu när aktien är i botten så dyker Bonniers upp med ett skambud, som av en händelse. Viktigt att kontrollera hela värdekedjan.

(FB) Readly - READ
Citera
2023-02-25, 13:08
  #25889
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
https://substack.com/ finns för frilansare men som schipperke skriver så är affärsmodellen prenumeration, dock på enskilda skribenter.

Readly försöker göra ett paket av prenumeration på många olika titlar, verkar gå sådär och nu när aktien är i botten så dyker Bonniers upp med ett skambud, som av en händelse. Viktigt att kontrollera hela värdekedjan.

(FB) Readly - READ
Ja, om någon i dessa tider har en nyhetsförmedling som går plus får man räkna med att någon av dinosaurierna eller fattiga klanen i Villa Gorilla kommer och nosar och erbjuder uppköp. Antagligen för att kunna lägga ner allt. Jag känner till uppstickare som faktiskt tar andelar och går plus med sin nyhetsverksamhet som fick tidigt sådana anbud från de urgamla konkurrenterna. Någon frågade dess ägare om han tänkt stöpa om sina egna haltande tidningar och lära sig något och han ska tydligen svarat att det bara var för att snabbt kunna lägga ner uppstickaren.

De gamla drakarna är sinnessjukt självgoda. De vill inte ändra på sig. De sitter och drömmer om att nyhetskonsumenter ska nicka med och bete sig som om det var 1965. Alla frågor om anpassning och förnyelse tar de som en provokation och hot.

Det är skillnad på folk som är insatta i ett visst ämne och prenumererar på bloggar där inlägg kommer allt eftersom och de som vill ha regional nyhetsförmedling. Läsare förväntar sig kontinuitet och där funkar det liksom inte att vara ensam frilansare. Man måste vara ett större team. Mina erfarenheter är som schipperke77. Att ta betalt per artikel eller inlägg fungerar inte. Folk gillar att läsa nyheter och hålla sig uppdaterade. Problemet är att de gamla drakarna håller så låg kvalité, har urgammalt tänkande och är oerhört von oben - det sista går i arv i organisationerna. Därav den dryga attityden i många journalistiska krönikor som försvarar sina hussar.
Citera
2023-03-02, 14:45
  #25890
Medlem
flashbackdasens avatar
https://www.dagensmedia.se/medier/da...elets-villkor/

Citat:
Magnus Ringman lämnar Stampen: ”Det är spelets villkor”

Magnus Ringman rekryterades till Stampen våren 2022, men nu lämnar han den västsvenska mediekoncernen.

Besparingar gör att Stampen drar in Magnus Ringmans tjänst som redaktionell utvecklingschef: ”Det har varit en väldigt trevlig arbetsplats, men nu måste jag hitta nya spännande vägar i livet”, säger han till Dagens Media.

På onsdagen rapporterade Dagens Opinion att Stampens redaktionella utvecklingschef Magnus Ringman, tidigare chefredaktör på Kvällsposten, slutar. Enligt tidningens uppgifter skulle det hela meddelas på en presskonferens senare under dagen.
Citera
2023-03-06, 17:57
  #25891
Medlem
flashbackdasens avatar
https://www.journalisten.se/nyheter/...-besparingarna

Citat:
Expressen-journalisterna kräver: ”Dra tillbaka besparingarna”

Journalistklubben på Expressen Lifestyle anser att ledningen måste dra tillbaka det stora sparpaketet som presenterades nyligen, om tidningen ska klara sina fyra centrala uppdrag.

Journalisten har tidigare berättat [1] om Expressens sparåtgärder på cirka 20 miljoner kronor som bland annat betyder att sju av tio tjänster försvinner både på Kvällsposten i Malmö och GT i Göteborg. Under ett medlemsmöte i slutet av förra veckan fastslog journalistklubben på Expre
Citera
2023-03-09, 22:20
  #25892
Medlem
När Anders Lindberg sitter och gnyr om ANC och Mathias Våg letar upprättelse i ett upplopp som sossarna delade ut rosor till poliserna efteråt i samma tidning får symbolisera vad vänstern är.

Lite vita gubbar som minns slagen från förr. Glöm aldrig att Kampucheas sak är er. Den historia ni äger nu är nersmetad med kommunism som bara kunde rättfärdigas genom neutraliteten.

Fortsätt famla i mörkret grabbar. Det är game over och ni har slut på mynt.
Citera
2023-03-10, 06:46
  #25893
Medlem
Eller vad ska man kalla det då?

Hur många journalister har egentligen slutat Stockholmssyndroma sig med sossehjärntvätten och insett vilken ideologisk seger NATO är?

Det var inte den ideologiska kampen i Sverige som avgjorde ett skit. Det var tillgången på energi och hotet om krig.

Den här gången kommer Sverige vara på rätt sida. Det finns precis inget att skämmas för.

Världen klär sig i vitt för den ska gifta sig med våren. Istället för att sitta och sia och grubbla över det förflutna ser man var energin finns. Vänstern är en spent force.

Hela historieskrivningen har de att göra upp med men ingen vågar. Det är varför MSM är döende. Alla var som Magda Gad och Jocke Lamotte tidigare. Det är värt att stå med rak rygg i varje fall med vem man är och vad man tror på. Gå all in i livet. Känslan är skön.

Det skiiiiiiitmycket som väntar på att skrivas och nu får man tala helt fritt om saker också. Det kommer bli en sån j-vla kanonsommar.
Citera
2023-03-17, 16:49
  #25894
Medlem
flashbackdasens avatar
https://www.dagensmedia.se/medier/da...ran-expressen/

Citat:
Förhandlingarna klara: Så många får gå från Expressen

Förhandlingarna om omorganisationen på Expressen, GT och Kvällsposten är avslutade. Förutom att GT och KvP bantas kraftigt blir det även neddragningar på Expressen TV.

Som Dagens Media tidigare har rapporterat försvinner totalt 14 tjänster från Göteborgs-Tidningen och Kvällsposten. Nu står det klart att nio tillsvidareanställda journalister sägs upp, skriver Journalisten. Övriga har erbjudits och accepterat omplaceringar.

Dessutom blir det neddragningar på Expressen TV där sex tjänster försvinner. Det innebär att tv-redaktionen bara ska sända live när nyhetsläget kräver det.

Samtidigt försvinner ett okänt antal bemanningsanställda på redaktionen i Stockholm.


Från www.journalisten.se

Citat:
Förhandlingen om sparpaketet på Expressen är avslutad. 14 tjänster försvinner från Göteborgs-Tidningen och Kvällsposten. ”Det här är negativ mediehistoria”, säger Jan Spångberg, ordförande i journalistklubben på Expressen.

Av Göteborgs-Tidningen som grundades i Göteborg 1902 och Kvällsposten som grundades i Malmö 1948 är nu bara printloggorna kvar. Sju tjänster försvinner från vardera tidningen, kvar blir två sportreportrar som jobbar mot riks, samt en lokalredaktör som jobbar mot breaking news.
Citera
2023-03-18, 09:12
  #25895
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.dagensmedia.se/medier/da...ran-expressen/




Från www.journalisten.se
Vad var det jag sa för flera år sedan?

Gammelmedia dör inte av en snabb infarkt utan av långsam cancer där allt tynar bort så bara varumärket och en logga består. Så länge en logotype används någonstans kan de låtsas om att de inte har behövt lägga ner tidningar och upplagor.

Citat:
"Av Göteborgs-Tidningen som grundades i Göteborg 1902 och Kvällsposten som grundades i Malmö 1948 är nu bara printloggorna kvar. Sju tjänster försvinner från vardera tidningen, kvar blir två sportreportrar som jobbar mot riks, samt en lokalredaktör som jobbar mot breaking news."
Citera
2023-03-19, 11:14
  #25896
Medlem
Rosén och Kajsa Ekis Ekman, den ena traumatiserad av sin farsa den andra kör tänk på barnen i AB.

Båda vita.

Båda mot cannabislegaliseringen ute i världen. Båda helt ur fas med svartskallarna de hela tiden ömmar för som både rappar och dödar på gatorna och kopplingen till klass, etnicitet och hopplöshet.

Vänstern ser inte för den vill inte se. Det är svårare att illustrera hur ur fas vänstern är med sin omvärld på grund av makt och mediehegemoni än såhär.

Högern har värsta frisparken om de bara slutar hyckla om weedet.

edit: glöm inte att snacka över huvudet på Yasin btw, era vita kommunistsvin. Vänstern är 100% kulturellt slut.
__________________
Senast redigerad av Nowness 2023-03-19 kl. 11:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback