Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 14:13
  #18601
Medlem
flashbackdasens avatar
Stampen ska sparka en massa säljare och liknande. Pappersmedia blöder för mycket...

Mer info på Resumé.
Citera
2018-05-22, 17:31
  #18602
Medlem
ace_secs avatar
https://www.medievarlden.se/2018/05/...dsavdelningen/

Stampen slaktar marknadsavdelningen

Citat:
Stampen säger upp ett 20-tal personer på främst marknadsavdelningen och ger säljarna ett ensidigt frivilligerbjudande att lämna företaget

Citat:
Nedbemanningen kommer att bestå av både uppsägningar och frivilliga avslutserbjudanden för sälj- och marknadsorganisationerna.
Citat:
”Vi kommer att gå ut med ett ensidigt frivilligerbjudande till en del av vår säljkår om att avsluta sin anställning. Dessutom blir det nödvändigt med ett 20-tal uppsägningar som i första hand berör marknadsavdelningen men också övriga delar av organisationen, dock inte redaktionerna”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson i ett pressmeddelande.
Citera
2018-05-22, 17:37
  #18603
Medlem
ace_secs avatar
https://www.resume.se/nyheter/artikl...ring-maktspel/

Schibsted pausar all Googleannonsering - något som kan kosta dem miljontals kronor per dag.

Citat:
På grund av valet att stå upp mot Google riskerar Schibsted att förlora miljontals kronor varje dag. Samtidigt som spelet pågår oroar sig mediebyråerna för hur de ska leverera mot kund.

Citat:
Så hur mycket kostar det Schibsted att blockera annonser från Google tills dess att konflikten är löst? Enligt Mikael Taipale rör det sig förmodligen om miljontals kronor varje dag, även om en exakt bedömning är svår att göra.

Uppfattningen delas av Fredrik Forsberg på IPG Mediabrands.

– Vad jag förstår har Schibsted gjort en kalkylerad riskbedömning och enligt den verkar de anse sig ha råd att svälta ut Google. Samtidigt står de i nuläget själva och skulle bli starkare av att något annat mediehus stod vid deras sida, säger han till Resumé.
Citera
2018-05-22, 17:52
  #18604
Medlem
godhetsapostelns avatar
Vad i hela världen är "ett ensidigt frivilligerbjudande att lämna företaget"? Möjligheten att sluta och lämna en arbetsplats finns väl alltid?
Citera
2018-05-22, 18:03
  #18605
Medlem
Energiknippes avatar
– Vad jag förstår har Schibsted gjort en kalkylerad riskbedömning och enligt den verkar de anse sig ha råd att svälta ut Google. Samtidigt står de i nuläget själva och skulle bli starkare av att något annat mediehus stod vid deras sida, säger han till Resumé.

Bra plan!
Citera
2018-05-22, 18:17
  #18606
Medlem
B0B0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Bra plan!

Ja, ha ha ha ha ha ha ha!!

Detta om något påvisar ju vilken oerhört skev och förvriden självbild som svenska medier har. De tror alltså att Google på något sätt är "skyldigt" att anpassa sig till dem, så att de ska kunna fortsätta köra på som tidigare. Ungefär som att svensk media på nåt vänster skulle vara större eller mäktigare än den globala superjätten Google! En helt vansinnigt grandios självbild, som närmast för tankarna till riksnarcissisten Arnstad, och definitivt någonting som kommer att stå dem oerhört dyrt i längden.

Det är Google som ytterst, genom ren välvilja, tillåter svensk media att tjäna pengar genom sitt anonssystem. Svensk media tillför inte ett dyft till Google som organisation eller företag, och skulle Google plötsligt bestämma sig för att helt sonika dumpa alla svenska tidningar skulle det inte ha ens 1% inverkan på företagets inkomst. Trots detta maktförhållande håller svensk gammelmedia ständigt på att hata och dreva mot Google. Ungefär som att hålla fram ett rött skynke för en tjur och tro att man inte "kan" bli stångad - man är ju en alldeles för viktig person för det!

För att citera från mitt förra inlägg i den här tråden:

Citera
2018-05-22, 20:59
  #18607
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
– Vad jag förstår har Schibsted gjort en kalkylerad riskbedömning och enligt den verkar de anse sig ha råd att svälta ut Google. Samtidigt står de i nuläget själva och skulle bli starkare av att något annat mediehus stod vid deras sida, säger han till Resumé.

Bra plan!
Jag tänkte samma sak. Övermod följs av nederlag, högmod går före fall. Ledningen på Schibsted lider alltså av samma dumdryga attityd som journalisterna nere i leden. De övriga anställda inom koncernen är nog inte imponerade.
Inom några år är Aftonbladet blott en blogg.
Citera
2018-05-22, 21:53
  #18608
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
– Vad jag förstår har Schibsted gjort en kalkylerad riskbedömning och enligt den verkar de anse sig ha råd att svälta ut Google. Samtidigt står de i nuläget själva och skulle bli starkare av att något annat mediehus stod vid deras sida, säger han till Resumé.

Bra plan!

Ja, det är komik på hög nivå.

Schibsted ska svälta ut Google

Det självförtroendet går inte av för hackor!
Citera
2018-05-23, 11:29
  #18609
Medlem
constants avatar
Tittade på ett klipp från Nyhetsmorgon 2015-02-21, som i sin tur hade ett klipp med Alexander Bard och en Mattias från 1995, där de berättade vad man skulle kunna ha Internet till.
Citat:
-Det anmärkningsvärda är att din tidning finns i första hand på papper.
-Vi har inte kommit så långt än, och jag tror aldrig vi kommer komma dit i modern tid, att vi vill läsa tidningar på datorer. Det är en myt som är grovt överskattad. Tidningar är något som man vill ha bredvid datorn som manual när man gör det som man gör på datorn.
Cirka två minuter in i klippet.
Det var Mattias, vem det nu är, som sa det. Han kunde uppenbart inte förutspå framtiden :-) Vem är han?

https://www.youtube.com/watch?v=6VfZsoMZEdg
__________________
Senast redigerad av constant 2018-05-23 kl. 11:32.
Citera
2018-05-23, 11:44
  #18610
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tittade på ett klipp från Nyhetsmorgon 2015-02-21, som i sin tur hade ett klipp med Alexander Bard och en Mattias från 1995, där de berättade vad man skulle kunna ha Internet till.
Cirka två minuter in i klippet.
Det var Mattias, vem det nu är, som sa det. Han kunde uppenbart inte förutspå framtiden :-) Vem är han?

https://www.youtube.com/watch?v=6VfZsoMZEdg
Den där Mattias känner jag mycket väl igen. Känns som någon som var ofta på TV på den tiden.
Citera
2018-05-23, 19:24
  #18611
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den där Mattias känner jag mycket väl igen. Känns som någon som var ofta på TV på den tiden.
Det är Mattias Hansson. Han var med i mycket som hände i IT/internet-Sverige i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Han var även inblandad i tidningen Z, drog igång torget.se och var involverad i Hyper Island och Abba-museet.

Jag tror aldrig att han tjänade några större pengar som entreprenör utan var mest med och genomförde projekt och tyckte och debatterade. En sån där människa som kunde röra sig ganska fritt mellan tv, radio, tidningar, internet och andra media och ändå verka hyfsat vettig.
Citera
2018-05-23, 21:28
  #18612
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är Mattias Hansson. Han var med i mycket som hände i IT/internet-Sverige i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Han var även inblandad i tidningen Z, drog igång torget.se och var involverad i Hyper Island och Abba-museet.

Jag tror aldrig att han tjänade några större pengar som entreprenör utan var mest med och genomförde projekt och tyckte och debatterade. En sån där människa som kunde röra sig ganska fritt mellan tv, radio, tidningar, internet och andra media och ändå verka hyfsat vettig.
Visst fan är det han. Stort tack för att du satte stopp för mina bryderier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback