Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 23:42
  #145
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Ägg 4-5 st i Gubbröra 2-3 st ägg i en liten VB paj. Hur många ägg ska räknas i rätten för att kvalificera sig hur man äter ägg?

Västerbottenstquiche :
https://mittkok.expressen.se/recept/...d-kantareller/

Är ju lite fler ägg men dubbelt så stor fyllning och deg

Okej jag provar på nytt Spenatsoppa: Går även köra med hönsbuljong och lite cremefraishe i

https://www.mathem.se/recept/spenatsoppa

Du fattar fortfarande inte poängen.
Men ha det så bra
Citera
2017-11-28, 00:12
  #146
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du fattar fortfarande inte poängen.
Men ha det så bra

Okej, ja lite svår tråd kanske. Men jag ger mig inte..

Men en god äggröra är iaf

http://feber.se/video/art/306038/gor...y_lagar_ggrra/

Sen 55 bästa omeletter sägs det?

http://www.delish.com/cooking/g2148/...cipes/?slide=1
Citera
2017-11-28, 15:42
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ägg är verkligen en fantastiskt maträtt. Billigt, näringsrikt, gott, enkelt. Och framförallt passar det verkligen till allt. Struntar oftast i vanliga pastan riset eller potatisen till sånt som köttbullar, falukorv, fisk kyckling, vegetariskt, ja i princip allt och kör ägg till istället. Gärna med lite kryddor till. Gott på brödet också. Eller varför inte bara äta det som det är. Kör nästan enbart med kokta ägg dock. Har ingen stekpanna och är lat av mig. Enklare och bara stoppa ned dem i vatten 5-10 min än att stå och steka. Är inte så kräsen hur kokt ägget ska vara dock. Lika gott med hårt som mjukkokt.

Själv skulle jag inte klara mig utan en stekpanna, så jag är lite imponerad över att du lyckas.

Å andra sidan, jag tycker inte att det är så jobbigt att stå och steka lite ägg. Eller ens tillaga äggen på annat sätt (äggröra, omelett etc).

Vet dock inte om jag kan tänka mig att ha kokt ägg som ersättning för pasta/ris/potatis till varje rätt.
Citera
2017-11-28, 23:35
  #148
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Gubbröra är ju galet gott. Kan bannemig leva på det
Citera
2017-12-02, 02:25
  #149
Medlem
Kuypers avatar
Stekta, alltid.
Citera
2017-12-02, 09:41
  #150
Medlem
NaZdravis avatar
Oftast stekta på macka, ibland i hamburgerbröd, som en äggburgare helt enkelt!
Kokt på macka då och då.
Citera
2017-12-04, 05:40
  #151
Medlem
another-devils avatar
Helst vändstekta med salt o peppar. Annars löskokta, 4 min med majonäsen eller skivade på smörgås med kaviar.

Kan även serveras hackade med smör o salt på smörgås. Eller i form av omelett med lite svettad purjolök på.
Citera
2017-12-04, 05:49
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBlae
Hej Fb!

Hur äter ni era ägg?
Kokar, steker eller tillagar ni på något annat vis? Eller kanske äter ni dem råa?
Har ni salt eller något annat gössigt på?

Stekt ägg - Endast lite salt, tycker det blir bäst så.
Kokt ägg (min favorit), antingen med lite salt på, men helst med klassikern Kalles kaviar som man har på mellan varje tugga.

Hur äter ni era goda ägg?

Jag tycker om att steka men jag steket baconet först och sedan steker jag äggen för jag tycker om att ta tillvara det salt som baconet lämnar i stekpannan och jag tycker om att göra flera saker parallellt.
Citera
2017-12-04, 07:41
  #153
Medlem
Kokt skivat med pepparrot och Marmite. Stekt med HP-sås. Båda på ett gott rågsurdeg. Eller som svampomelett eller frittata. Möjligheterna är oändliga...
Citera
2018-02-02, 14:32
  #154
Medlem
Kokar och äter på rostad macka tillsammans med kaviar.
Citera
2018-02-02, 15:54
  #155
Medlem
XXXX042335s avatar
Jag älskar att göra ägghalvor.

Såhär gör jag:

6 hårdkokta ägg
36 skalade räkor (köp frysta oskalade och tina långsamt för bästa smak).

Blanda ihop:
1 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs (hellmans är godast)
Salt och vitpeppar efter smak
2 matskedar röd stenbitsrom

Skär äggen i halvor, lägg på en klick av smeten, lägg på 3 räkor på varje halva och toppa med en dillkvist. Mums!
Citera
2018-02-02, 17:30
  #156
Avstängd
Godisglads avatar
Givetvis beror det på vilken rätt det handlar om.

Men om du vill ha ett svar från toppkock som mig själv gillar vi mest när det lite halvt löskokt.

Personligen föredrar jag hårdkokta ägg. Och dylika romaner.
__________________
Senast redigerad av Godisglad 2018-02-02 kl. 17:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback