Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-24, 15:40
  #121
Medlem
Det finns inga bilder på BO? Vad jobbade hon med? Har hon släkt i Sverige eller var hon ett ensamkommande barn?
Citera
2012-08-24, 15:51
  #122
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetkin
Det är lätt som utomstående att säga att "ingenting görs" och "samhället borde vakna" utan att ha en inblick i vad som faktiskt har hänt. Kvinnan kanske har blivit erbjuden hjälp och stöd av socialtjänst/kvinnojour men har av någon anledning valt att gå tillbaka till sin man. Min erfarenhet är att det är ett ganska vanligt scenario det också.


Hjälp o stöd uppenbarligen inte tillräcklig sådan.

Samhället måste se dess alvar när ngn ber om hjälp o då hjälpa på alla sätt. Skyddat boende ja allt som står i dess makt,
Citera
2012-08-24, 16:33
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Hjälp o stöd uppenbarligen inte tillräcklig sådan.

Samhället måste se dess alvar när ngn ber om hjälp o då hjälpa på alla sätt. Skyddat boende ja allt som står i dess makt,

Kan bara hålla med. Det är helt absurt när en begäran om hjälp inte tas på allvar. Det är inte direkt en 'förmån' som kan missbrukas att skyddsplaceras. De som begär hjälp borde systematiskt sättas i skyddat boende tills en omfattande undersökning gällande hotbilden kan göras.
Citera
2012-08-24, 16:59
  #124
Medlem
Quid pro quos avatar
Kan man åtminstone hoppas att hans medborgarskapsansökan läggs på is till frigivningsåret.
Kanske har vi ett annat klimat i Sverige då när det gäller värdelösa invällare.
Citera
2012-08-24, 17:04
  #125
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outtogetya
Kan bara hålla med. Det är helt absurt när en begäran om hjälp inte tas på allvar. Det är inte direkt en 'förmån' som kan missbrukas att skyddsplaceras. De som begär hjälp borde systematiskt sättas i skyddat boende tills en omfattande undersökning gällande hotbilden kan göras.
Och detta var ju långt ifrån första gången det hände. Att en kvinna/tjej, som sökt hjälp, blir mördad av en anhörig/partner/bekant.

Och så här kommer det att fortsätta så länge ingen ställs till svars.
I mina ögon är det inte ett dugg bättre än medhjälp till mord.
Citera
2012-08-24, 17:29
  #126
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetkin
Det är lätt som utomstående att säga att "ingenting görs" och "samhället borde vakna" utan att ha en inblick i vad som faktiskt har hänt. Kvinnan kanske har blivit erbjuden hjälp och stöd av socialtjänst/kvinnojour men har av någon anledning valt att gå tillbaka till sin man. Min erfarenhet är att det är ett ganska vanligt scenario det också.
Jag antar att du arbetar i kommunens tjänst, vem annars skulle börja med att försvara socialtjänsten.
Citera
2012-08-24, 17:41
  #127
Medlem
Braxynglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag antar att du arbetar i kommunens tjänst, vem annars skulle börja med att försvara socialtjänsten.

Det tror jag inte han/hon gör, snarare försökte han/hon ge ett möjligt och annorlunda perspektiv på det. Med risk att det blir offtopic, men ingen av oss har en blanka aning om vad socialen gjort, vad kvinnan i fråga gjort, när hon anmält etc. I byråkratins Sverige tar allt tid, och i ett område med relativt låg socioekonomisk status kanske sådana instanser har mer jobb än i andra delar av landet.

Ibland måste man lägga sina åsikter åt sidan och försöka vända på stenen.
Citera
2012-08-24, 17:45
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus

SÖDERTÖRNS TINGSRÄTT - B 11113-12

Häktningsframställan, sannolika skäl Mord den 23 augusti 2012 på Vetevägen 14, NORSBORG

Noor Zaman, Safiullah Jan
källa

Pashtu + namnet får mig att gissa på Afghan. Sunni-Muslim.
Citera
2012-08-24, 17:55
  #129
Medlem
Det är för sådana här fall det borde finnas en enhet för kreativa utvisningar, för vilka syftet är att gärningsmannen skall placeras i en miljö och med ett rykte vilket gör det osannolikt att överleva någon tid att tala om. Det lär väl knappast vara första gången någon avlider efter att ha blivit utvisad ifrån Sverige, så varför inte vässa våra färdigheter som nation och bli riktigt bra på vad vi redan kan. Lämpligt kan vara att det framgår för vederbörande på gärningsmannens destination att han blivit rik/smädat någon/förrått någon, allt beroende på de lokala förhållandena naturligtvis. Vi måste göra det enkelt och självklart för de lokala intressenterna att ta tag i frågan. Om ansvarig enhet hade att åka ner och rensa upp på plats om personen skulle visa sig ovanligt vital så skulle det möjligen motivera deras kreativitet ytterligare. Ett sådant här förhållningssätt skulle visa att vi som nation tar vårt ansvar och håller rent istället för att slappt bara skicka avskrädet vidare.
Citera
2012-08-24, 18:15
  #130
Medlem
Citat:
Enligt uppgift till Aftonbladet ville kvinnan lämna sitt äktenskap.

-Det finns uppgifter som tyder på att hon inte ingått äktenskapet frivilligt. Kvinnan hade också sökt hjälp hos kurator för att våga lämna sin make och hantera de problem som en skilsmässa skulle innebära, säger en poliskälla till Aftonbladet.

Vid tidpunkten för mordet befann sig den 22-åriga kvinnan hemma hos en kvinnlig släkting.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...13820857065154
Citera
2012-08-24, 19:40
  #131
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ny rubrik //Mod
Citera
2012-08-24, 19:52
  #132
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obstacle
Japp det är Vetevägen. Ska dit nu och ta mig en titt.

har du kommit fram ännu? har inte hört något...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback