Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-23, 14:37
  #1
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Hejsan

Jag har en ganska naiv och blåögd polare som har bestämt sig för att köpa en lägenhet (kostar drygt 750 000 och ligger i centrala Eskilstuna). Han har runt 50 000 i besparingar och arbetar han ihjäl sig en månad kan han få ut drygt 22000 kronor (detta gör han verkligen inte ofta). Han är 24 år gammal. Hans motivering att köpa lägenhet är för att: " det är najs att äga", och "han kommer få igen pengarna". Han säger själv att han vill bo där i några år.
Jag som är tråkig och realist tycker det verkar fett korkat och tycker istället att han borde hyra.
Min fråga till er är: är detta verkligen en bra idé? Borde han köpa lägenhet?
Citera
2012-08-23, 14:41
  #2
Medlem
Sardinbruss avatar
Vad får han för månadskostnad för den inräknat lån etcetera? Svårt att säga generellt huruvida ha borde hyra eller inte, men jag själv hade nog inte gett mig tusan på att köpa en kvart i den åldern om det fanns möjlighet att hyra billigt alternativ, i synnerhet om jag inte var särskilt arbetsför.
Citera
2012-08-23, 14:50
  #3
Medlem
Blattebruds avatar
Klart att han ska satsa på det! Du vet väl om att man får minst 1000 kr tillbaks varje månad, om man har insatslägenhet (hyran alltså). Jag har insats och kan säga att jag bor mycket billigare än mina kursare som bor i en hyres som dessutom är mindre än min lägenhet.
Citera
2012-08-23, 14:56
  #4
Medlem
kurt-sunes avatar
Japp det brukar vara bra att äga eftersom det inte är speciellt dyrt att låna pengar till boende. På den nivån kan han säkert göra sig av med en del lån om han är duktig på att amortera och på så sätt långsiktigt sänka sina kostnader för boende.
Citera
2012-08-23, 15:01
  #5
Medlem
John-Pauls avatar
Det behöver inte alls vara en fett dålig idé, det beror på vad han tror om värdeutveckling på bostadsrätten under den tid han planerar att inneha den och vad kostnaden är under tiden han har den jämfört med att hyra motsvarande. Och, eftersom det ska finansieras med lån, hur räntan på lånet utvecklas. Risk finns också att han blir tvungen att sälja lägenheten tidigare än planerat och att värdet då inte är enligt förväntan.
Mattematik, Risk/Möjlighet, Sannolikhet.
Citera
2012-08-23, 15:53
  #6
Medlem
Krösus Sorks avatar
Han bör ju ha åtminstone 15% av köpeskillingen vilket han inte verkar ha. Hade han haft det så ser jag inte något direkt fel med att köpa lägenhet. Tänkte han bo kvar i ett antal år är det med stor sannolikhet en bra affär.
Citera
2012-08-23, 15:57
  #7
Medlem
DaLorDs avatar
Fett dålig idé??

Det behöver det absolut inte vara..
Frågan är vad hyran ligger på?

Sen om han är lite händig och har bra smak kan han kanske slänga in ett ikea-kök och måla om lite.. kanske lägga ett klickgolv.. totalt 70.000 och med tur få ut 900.000 om två år..
Citera
2012-08-23, 15:58
  #8
Medlem
C8H11Ns avatar
Det är en superb idé om man inte planerar att flytta inom en snar framtid. En bra investering. Lånet+den låga hyran (jämförelsevis med hyresrätter) blir som en vanlig hyra, fast för varje månad som går får han en andel av lägenheten.
Citera
2012-08-23, 16:09
  #9
Medlem
kurt-sunes avatar
Ett viktgt tillägg:

Att köpa en bostadsrätt är som att skaffa sig en gigantisk sparbössa. Ju mer man amorterar desto mer växer det i bössan och boendekostnaderna minskar. Den som hela tiden hyr lägenhet kommer inte att ha några pengar att lägga i en sparbössa om det inte sker på sidan om.

Ofta är det billigare att äga en bostadsrätt än att hyra densamma. Dessutom bjuder staten på 30% av lånekostnaderna. Varför skulle det vara en fett dålig idé att köpa? Själv anser jag att det är en mycket god idé att börja yrkeslivet med att köpa en bostadsrätt som man amorterar ner vartefter tiden går.

Den som spar han har
Citera
2012-08-23, 17:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
Hejsan

Jag har en ganska naiv och blåögd polare som har bestämt sig för att köpa en lägenhet (kostar drygt 750 000 och ligger i centrala Eskilstuna). Han har runt 50 000 i besparingar och arbetar han ihjäl sig en månad kan han få ut drygt 22000 kronor (detta gör han verkligen inte ofta). Han är 24 år gammal. Hans motivering att köpa lägenhet är för att: " det är najs att äga", och "han kommer få igen pengarna". Han säger själv att han vill bo där i några år.
Jag som är tråkig och realist tycker det verkar fett korkat och tycker istället att han borde hyra.
Min fråga till er är: är detta verkligen en bra idé? Borde han köpa lägenhet?
var jävligt försiktig med att ge råd, du har ingen aning om det är bra eler dålig affär.
Citera
2012-08-23, 17:02
  #11
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
hyran låg på runt 3000 tror jag
Citera
2012-08-24, 10:41
  #12
Medlem
Det är väl inget fel på att äga? En ganska god ivestering, tycker jag.

Om vi ponerar att din vän bor där i minst 3 år så kan han också binda räntan i 3 år (kan vara smart eftersom det är flaggat för höjningar). Vi sätter en amorteringstakt på 40 år som exempel. Därtill räknar vi med att han på annat sätt får ihop resterande kapital som krävs för kontantinsatsen (totalt 112 500, varav enligt dina uppgifter fattas 62 500). Då får vi följande boendekostnad:

Ränteutgift 1 907
Amortering 1 328
Månadsavgift 3 000
Månadsutgift 6 235
Skattereduktion - 572
Boendekostnad per månad 5 663

Kort sagt så bor han för runt 5 700 i månaden, vilket låter ganska bra kostnadsmässigt om det är en bra stadsdel och hyggligt med utrymme.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback