Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-23, 12:59
  #1
Medlem
derbicoolings avatar
Hej! Vad säger ni om en Toyota Avensis är det en bra bil? Tänker på den nya modellen som jag tycker är riktig läcker. Men har lite frågor någon som haft en Toyota är det en bra bilar? Är Avensis super tråkig att köra?

Tycker även den känns rätt så gammal inuti tror ni det kommer en ny modell snart? Och sista frågan kan man på något sätt trimma en sådan här bil? Den har 177hk som standard men känns ganska tråkigt vill ha lite effekt i den

Denna modell:
http://www.blocket.se/orebro/Toyota_....htm?ca=18&w=3

Just denna bil hade något kjolpaket eller dylikt men det kan ni bortse ifrån
Citera
2012-08-23, 13:09
  #2
Medlem
Shrink in spes avatar
Jag har en tidigare modell av Avensis (automat) och är helnöjd. Det är klart att det inte är någon "busbil", men den går fint även vid högre hastigheter och det är inga som helst problem med omkörningar eller acceleration. Jag tycker även att man sitter fint i den, och jag som är relativt lång sitter bra även i baksätet. Jag skulle definitivt rekommendera ett Avensisköp!
Citera
2012-08-23, 13:40
  #3
Medlem
Toyota gör kanske världens mest tillförlitliga bilar. Det är mycket sällan Toyota-bilar krånglar, åtminstone var det så förr. Det enda man bör se upp med är rost men det fixar man enkelt genom att ge bilen en ordentlig underredsbehandling. Har själv en Toyota Carina II -92 som gått 29.000 mil och som alltid startat i alla väder och som aldrig krånglat.
Citera
2012-08-23, 13:56
  #4
Medlem
Förlåt för dubbelpost men räcker inte 177 hk för en diesel?
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2012-08-23 kl. 14:02.
Citera
2012-08-23, 14:21
  #5
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Jag har en tidigare modell av Avensis (automat) och är helnöjd. Det är klart att det inte är någon "busbil", men den går fint även vid högre hastigheter och det är inga som helst problem med omkörningar eller acceleration. Jag tycker även att man sitter fint i den, och jag som är relativt lång sitter bra även i baksätet. Jag skulle definitivt rekommendera ett Avensisköp!

Funderar med på en automat! Låter som bilen inte är allt för tråkig då vilket är positivt. Tack för ditt svar blev mer sugen på än nu! Ska åka ner och kolla på en nu i dagarna så jag får se om den är skön köra och tyst och så vidare eftersom jag kör ofta väldigt långa sträckor inom mitt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Förlåt för dubbelpost men räcker inte 177 hk för en diesel?

Såg ditt andra svar och låter som Toyota är ett bra märke. Egentligen borde 177hk räcka måste provköra en för att testa min nuvarande har 300hk dock inte diesel och känns väldigt rapp att köra bra vid omkörningar och så vidare hade gärna velat ha en bil med lite effekt är fortfarande rätt ung med Men borde väll gå få en sådan här till över 200hk? Har letat lite trimm men inte hittat allt för mycket tyvärr!
Citera
2012-08-23, 15:07
  #6
Medlem
Är inte 177hk varianten en redan fabrikstrimmad modell, finns väl även som 150hk. Hur som helst så bör en diesel på 177 hk räcka till för omkörningar då en diesel i regel har bättre bottendrag än en bensinare. Men förstås det går ju inte alls att busköra på samma sätt som med en 300hk bensinare.
Citera
2012-08-23, 15:12
  #7
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Är inte 177hk varianten en redan fabrikstrimmad modell, finns väl även som 150hk. Hur som helst så bör en diesel på 177 hk räcka till för omkörningar då en diesel i regel har bättre bottendrag än en bensinare. Men förstås det går ju inte alls att busköra på samma sätt som med en 300hk bensinare.

Jo, finns en 150hk modell med ingen aning om 177hk är trimmad från fabrik kanske den är. Vet att diesel motorer har mer bottendrag men i huvudet känns 177hk ganska tamt men har inte kört denna bil ännu så dumt klaga för mycket på effekten. Men nu hittade jag lite olika boxar man kan få upp bilen till 212hk och mer vrid känns lite roligare går kanske få upp den med ännu mer effekt! Ska leta vidare
Citera
2012-08-23, 20:00
  #8
Medlem
8u1137p200phs avatar
Jag har sträckkört 114 mil i en Toyota Avensis (-10) och jag tyckte inte att det var varesig en speciellt tråkig bil (Jämfört med t.ex. Volvo V50/70 eller Volkswagen Passat som jag sträckkört, dock inte lika långt). Passaten är helt klart ROLIGARE att köra men det avgörande för mig har alltid varit driftsäkerhet och kostnad där Toyotan helt enkelt vinner.

reres tråd är också värd att läsa igenom och ställa frågor i.
__________________
Senast redigerad av 8u1137p200ph 2012-08-23 kl. 20:06.
Citera
2013-12-11, 17:29
  #9
Medlem
Jag har en 08.
Massor med fel på den.
Jag kommer aldrig mer att köpa Toyota.
Det var kvalitet förr, men det var då det.
Efter 3 år börjar felen komma, sen bara ökar de.
Citera
2018-08-05, 15:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordStapleton
Jag har en 08.
Massor med fel på den.
Jag kommer aldrig mer att köpa Toyota.
Det var kvalitet förr, men det var då det.
Efter 3 år börjar felen komma, sen bara ökar de.

Hej!

Jag såg ditt inlägg när jag sökte på toyota avensis, jag har en toyota avensis D4D 2.0 årsmodell 2008.
Jag köpte den för för fyra år sedan, första problemet jag var med hände när jag körde efter en asfalterad väg, körde rakt fram och kände att höger framhjul liksom gav vika och bilen liksom tvärdrog åt höger och efter det så har den varit vinglig, jag sa det till bilprovningen som kände detta men hittade inget fel, läste att en bakvagn med ett visst modellnr hade problem med stabiliteten, men enligt toyota så har min bil inte det problemet, jag påpekade om radiomottagningen som är dålig men de sa att de inte kände till problemet trots att jag visade de vad teknikens värld skrivit om detta och till och med så hade toyotaägare fått det på goodwill av toyota men när jag sa det till toyota där jag bor så nekade de all kännedom.
Nu har jag fått problem med vsc och trc off på bilen så problemen blir bara fler och fel, rost under på bakre axeln trots tvätt vintertid så fort jag kört saltade vägar, men även på andra ställen där man inte kunde tro att det kunde rosta, blir även vatten inuti lysen.
Så nog är avensis en problem fylld bil.

Så jag undrar vilka problem ni har haft med er Avensis?

Mvh Mikael
Citera
2018-09-11, 00:50
  #11
Medlem
Toyota är en driftsäker bil fast inredningen är väldig tråkig, om man tänker på ekonomin så är toyotan ett bra val
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback