2012-08-22, 23:33
Nu säljs väl inte smällare längre, men jag har en del "MAXI-skott" kvar. Vad händer om man lägger en i micron o kör igång den? Smäller den då...

Jag provade en gång att stoppa in ett provrör med nitroglycerin i min gamla micro. Väntade mig att allt skulle sprängas i bitar, men det blev bara en massa nitrösa gaser från salpetersyran.
Citera
2012-08-22, 23:37
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nu säljs väl inte smällare längre, men jag har en del "MAXI-skott" kvar. Vad händer om man lägger en i micron o kör igång den? Smäller den då...

Jag provade en gång att stoppa in ett provrör med nitroglycerin i min gamla micro. Väntade mig att allt skulle sprängas i bitar, men det blev bara en massa nitrösa gaser från salpetersyran.

testa!
Citera
2012-08-22, 23:41
Medlem
Millediablos avatar
Eller kolla in youtube "Can i microwave this", dom micrar allt från ipods till dynamit.
Citera
2012-08-23, 00:01
Medlem
ManJuices avatar
Vet inte om det innehåller aluminiumpulver, men om det gör det så lär det lysa till innan 'The Big Bang'. Precis som aluminium (förutom smällningen förstås)
Citera
2012-08-23, 00:17
Bannlyst
Är det BLP är det rätt troligt att den smäller.
Citera
2012-08-23, 01:13
Medlem
G-punktens avatar
Skulle nog inte göra det om jag var du.
Citera
2012-08-23, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Vet inte om det innehåller aluminiumpulver, men om det gör det så lär det lysa till innan 'The Big Bang'. Precis som aluminium (förutom smällningen förstås)
Hur tänker du då?

Oavsett om satsen innehåller aluminium eller ej så innebär ju antändning att skottet smäller och en diskussion kring skillnaden i ljusets och ljudets hastighet är väl ganska irrelevant i denna diskussion?!

Svaret på frågan är ja, förr eller senare antänds krutet av mikrovågorna.

För övrigt känner jag en kille som försökte torka 200 g svartkrut i mikron. Det gick sådär!
Citera
2012-08-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Hur tänker du då?

Oavsett om satsen innehåller aluminium eller ej så innebär ju antändning att skottet smäller och en diskussion kring skillnaden i ljusets och ljudets hastighet är väl ganska irrelevant i denna diskussion?!

För övrigt känner jag en kille som försökte torka 200 g svartkrut i mikron. Det gick sådär!

Jag kan bekräfta att torka svartkrut i mikrovågsugn fungerar sådär...så smällaren smäller med största sannolikhet förr eller senare.
Citera
2012-08-23, 16:45
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Hur tänker du då?

Det är väldigt relevant eftersom att han ville veta 'vad som händer'. En smällare kan innehålla olika ämnen, och olika ämnen reagerar olika snabbt i värme. Därför försökte jag säga att aluminium kommer att lysa i micron och aluminiumpulver brukar finnas i stubintråd.

Krutet kommer uppenbarligen att säga 'kaboom' förr eller senare!!
Citera
2012-08-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Det är väldigt relevant eftersom att han ville veta 'vad som händer'. En smällare kan innehålla olika ämnen, och olika ämnen reagerar olika snabbt i värme. Därför försökte jag säga att aluminium kommer att lysa i micron och aluminiumpulver brukar finnas i stubintråd.

Krutet kommer uppenbarligen att säga 'kaboom' förr eller senare!!
Jag vet väldigt väl vad som ingår i pyroteknik, och vanlig stubintråd av modernt typ innehåller aldrig aluminiumpulver för övrigt.

Det jag menar är att eventuellt aluminiumpulver inte kommer att hinna antändas så att du hinner märka det innan själva satsen antänds, vilket omedelbart gör att smällaren exploderar.

Om du på något sätt tänkte att aluminiumpulvret låg separat, utan kontakt med oxidationsmedlet, så skulle det sannolikt antändas långt efter det att pyrosatsen gått igång.

(Slutligen anar jag att du egentligen tänker på magnesium då den metallen har en helt annan tendens att brinna med en egen låga!)
Citera
2012-08-23, 20:22
Bannlyst
WASAG-stubin innehåller ju en metalltråd, men den brinner inte utan leder bara värmen, om jag minns rätt.

Annars är det ju ett småbarnsligt men harmlöst nöje att stoppa in en smällare modell större i en mikro, ett kylskåp eller liknande, som ändå ska kasseras.

Några glada tyskar stoppar in en Cobra 6 i en mikrovågsugn. För bättre effekt stoppar de in en liten flaska bensin också: Sprengung einer Mikrowelle mit Cobra 6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in