Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-22, 22:58
  #1
Medlem
Nemjungs avatar
Tja.
Har en lätt unken lukt i min toalett som jag misstänker kommer från min dushkabin.. brukar städa ofta och hålla någorlunda fräscht, men får en väldigt unken lukt från dushkabinen, vet inte om de kommer från brunnen... Drog en skrubb där nu, men känns som lukten är kvar, får även vita bildningar som jag misstänker är kalk? SKrubbat bort skiten iafl.. Men brukar man ha ett speciellt medel i dushkabinen eller toaletten i övrigt för att ha en fräsh o bra lukt? :S Fett osäker, tacksam för svar
Citera
2012-08-22, 23:05
  #2
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja, du kan ju montera in en sådan där toagrej som gör att det luktar gott, minns inte vad det heter. Kolla i butiker osv, finns massvis med grejer till badrum för att det inte ska lukta APA
Citera
2012-08-22, 23:11
  #3
Medlem
SmilingFacess avatar
Klorin&Ajax är en bra kombo. Bra medel som klarar av den mest vidrigaste stanken
Citera
2012-08-22, 23:12
  #4
Medlem
Hejsan

Ditt vattenlås i brunnen (som förhindrar att lukt sipprar upp från huvudstammen) har förmodligen torkat ut. Om du inte duschar på 1-2 veckor kan detta hända. Spola bara lite vatten i brunnen o vänta en timme så ska du se att det blir bättre
Citera
2012-08-22, 23:13
  #5
Medlem
Nemjungs avatar
Är de nåt speciellt medel som man häller i goldbrunnen i duschkabinen så att de är en fräsh lukt där? Klorin funkar ju men sjukt jobbit om toan ska lukta badhus :P
Citera
2012-08-22, 23:29
  #6
Medlem
Malleusus avatar
häll i en cola så kanske kalkavlagringarna i rören försvinner
Citera
2012-08-22, 23:33
  #7
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteportion1
Hejsan

Ditt vattenlås i brunnen (som förhindrar att lukt sipprar upp från huvudstammen) har förmodligen torkat ut. Om du inte duschar på 1-2 veckor kan detta hända. Spola bara lite vatten i brunnen o vänta en timme så ska du se att det blir bättre

Torkat ut tror jag de inte har, då jag duschar varje dag, å gjort de ett tag med undantag för max 2 dagar då jag inte bott hemma.. Men kan ju vara nåt med vattenlåset !
Citera
2012-08-22, 23:33
  #8
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malleusu
häll i en cola så kanske kalkavlagringarna i rören försvinner

haha seriöst? :P
Citera
2012-08-23, 00:27
  #9
Medlem
Har du testat ättika?
Citera
2012-08-23, 00:30
  #10
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har du testat ättika?

Ättika är the shit för att få bort dålig lukt.
Låt det ligga öppet en stund, gärna i en skål. Sen vädra ut allt
Citera
2012-08-23, 09:16
  #11
Medlem
Har du rensat golvbrunnen? Mycket hår och annat gojs där gör att det blir för lite vatten i vattenlåset och vips så får du lukta på hela kommunens samlade avloppsdofter!
Citera
2012-08-23, 11:11
  #12
Medlem
Tlagnojs avatar
Rensa både golvbrunnen och vattenlåset i handfatet. Se till att diska alla delar ordentligt och skölj igenom en omgång klorin. Då ska all lukt försvinna fullständigt.

Orsaken till att det luktar skit är att vattenlåset i både golvbrunnen och handfatet samlar hår, tvålresten blandat med hudrester osv. När detta sedan har legat och gojsat till sig i vattnet i 2-3 månader så luktar det inte helt hundra.

För handfatet tar du först en hink och ställer under rören, sen skruvar du bort vattenlåset och rengör alla delar, gräv lite in i rören också brukar ligga massa hår där.

För golvbrunnen brukar det vara lite olika, men öppna upp gallret så ser man vad problemet är rätt snabbt. Antingen rinner bara skiten iväg eller så har du ett vattenlås att tömma. Ifall skiten bara rinner iväg kan det vara aktuellt med lite kaustiksoda i avloppet, se bara till att kolla med eventuell husvärd eller liknande så inte rören fräts.
__________________
Senast redigerad av Tlagnoj 2012-08-23 kl. 11:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback