Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-22, 17:35
  #1
Medlem
AldoRaines avatar
Jag har varit i kontakt med ett antal mäklare ang. försäljning av en bostadsrätt. Arvodet varierar från 1,5-5% Vilket kan betyda ganska mycket pengar.

Hur mycket spelar valet av mäklare roll vid en försäljning tror du?

Kan en mäklare trissa upp priset? Hur i så fall?

När du köpt bostad, har du någonsin valt objekt efter vilken mäklare som säljer bostaden?
(Så länge det är väl etablerade mäklarfirmor)
Citera
2012-08-22, 17:47
  #2
Medlem
kurt-sunes avatar
Japp det kan ha stor betydelse. Håll koll på vilka som säljer i ditt hus. Är det någon som sitter på de flesta försäljningarna är det av en anledning. Han eller hon har förmodligen ett brett kontaktnät av folk som kommit 2:a och 3:a på andra budgivningar av lägenheter liknande din.

En annan sak som är viktig är att man SKA PRUTA. Säljer du innnan visning finns det verkligen en anledning att förhandla ner priset. En normal lägenhet i sthlmsområdet ska absolut inte kosta mer än 40 000 att sälja och då har jag tagit i.

Man ska inte gå med på avtal där mäklaren får 10% över en viss nivå (om den inte är helt ouppnåelig förstås).

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2012-08-22 kl. 17:50.
Citera
2012-08-22, 18:11
  #3
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Japp det kan ha stor betydelse. Håll koll på vilka som säljer i ditt hus. Är det någon som sitter på de flesta försäljningarna är det av en anledning. Han eller hon har förmodligen ett brett kontaktnät av folk som kommit 2:a och 3:a på andra budgivningar av lägenheter liknande din.

En annan sak som är viktig är att man SKA PRUTA. Säljer du innnan visning finns det verkligen en anledning att förhandla ner priset. En normal lägenhet i sthlmsområdet ska absolut inte kosta mer än 40 000 att sälja och då har jag tagit i.

Man ska inte gå med på avtal där mäklaren får 10% över en viss nivå (om den inte är helt ouppnåelig förstås).

Lycka till!

Du kan ge dig på att jag ska pruta. Jag förstår inte de som väljer mäklare och accepterar arvodet med buller och bång. Tänkte försöka spela ut dom mot varandra och se hur lågt jag kommer. Hittils är ingens ens i närheten av 40 000 kr.

Vad baserar du det på? Att det inte ska kosta mer än 40 000 kr i Sthlm?
Citera
2012-08-22, 18:19
  #4
Medlem
Nathurams avatar
Mäklararvodet för en seriös mäklare ligger på cirka 40.000 oavsett. Procenten sjunker och stiger baserat på värdet av fastigheten.

Att mäklaren får procent är dock ingen motivering alls för mäklaren att jobba hårdare eller jaga högre bjudande köpare.

Alla mäklare har ett mål och det är att sälja snabbt och dra vidare till nästa objekt.
Citera
2012-08-22, 18:45
  #5
Medlem
woofers avatar
Ett tips kan vara att kolla med föreningen om dom har någon mäklare som de har goda eller dåliga erfarenheter av. Som vicevärd har jag en hel del kontakt med mäklare då lägenheter skall säljas och det är stor skillnad på hur proffesionellt dessa framstår. Vissa ljuger medvetet i annonser och far med rena osanningar vilket i värsta fall kan ge dig som säljare problem. Vissa mäklarfirmor framstår som rätt dåliga då de verkar ha svårt att sälja lägenheter i ett hus där lägenheter normalt säljs ganska lätt och snabbt. Vi hade en stor mäklarfirma som tog nästan ett halvår på sig att sälja en lägenhet i huset och till slut såldes den till i mitt tycke ett underpris. Vi har rätt hög omsättning på lägenheter i huset och normalt tar det max ett par veckor att sälja en lägenhet.

Jag vet definitivt vilka mäklarfirmor (och mäklare) på orten jag tänker vända mig till respektive inte vända mig till när jag själv ska sälja min lägenhet.
Citera
2012-08-22, 20:00
  #6
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathuram
Mäklararvodet för en seriös mäklare ligger på cirka 40.000 oavsett. Procenten sjunker och stiger baserat på värdet av fastigheten.

Att mäklaren får procent är dock ingen motivering alls för mäklaren att jobba hårdare eller jaga högre bjudande köpare.

Alla mäklare har ett mål och det är att sälja snabbt och dra vidare till nästa objekt.

Det priset mäklaren ger kan man ganska lätt pruta på. Oftast är det en bra deal för mäklaren och dålig för dig som säljare. Särskilt om mäklaren får välja hur arvodet sätts själv.

Har man koll på priserna kan man sälja innan visning om mäklaren har mycket spekulanter. Då går det att förhandla ner arvodet rejält eftersom insatsen från mäklarens sida inte är speciellt stor. Runt 20-25 000 bör man kunna komma ner till då i arvode. Oavsett vad så är det en bra deal för mäklaren då kostnaden för att sälja en lägenhet inte är speciellt dyr för mäklaren.
Citera
2012-08-22, 20:10
  #7
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du kan ge dig på att jag ska pruta. Jag förstår inte de som väljer mäklare och accepterar arvodet med buller och bång. Tänkte försöka spela ut dom mot varandra och se hur lågt jag kommer. Hittils är ingens ens i närheten av 40 000 kr.

Vad baserar du det på? Att det inte ska kosta mer än 40 000 kr i Sthlm?

Känner flera mäklare och har gjort ett par bostadsrättsaffärer, då lär man sig efter ett tag. Det finns en rejäl prutmån hur som helst. Detta baserat på att det inte kostar speciellt mycket att sälja en lägenhet egentligen. Att vara på hemnet betalar firmorna en engångskostnad för årligen. Annonsering i tidning kostar inte heller speciellt mycket. Allt som allt kanske mäklaren har ett utlägg på nån tusenlapp. Resten är ren vinst.
Citera
2012-08-22, 20:41
  #8
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det priset mäklaren ger kan man ganska lätt pruta på. Oftast är det en bra deal för mäklaren och dålig för dig som säljare. Särskilt om mäklaren får välja hur arvodet sätts själv.

Har man koll på priserna kan man sälja innan visning om mäklaren har mycket spekulanter. Då går det att förhandla ner arvodet rejält eftersom insatsen från mäklarens sida inte är speciellt stor. Runt 20-25 000 bör man kunna komma ner till då i arvode. Oavsett vad så är det en bra deal för mäklaren då kostnaden för att sälja en lägenhet inte är speciellt dyr för mäklaren.

Normalt sätt skrivs ju ett kontrakt innan mäklaren påbörjar sitt arbete, i så fall måste man få in det i kontraktet.

"Om försäljning sker innan visning utgår ett arvode på xxxkr"

Ha man redan skrivit och det sker försäljning innan visningar blir det nog svårt att förhandla ner arvodet.
Citera
2012-08-22, 20:50
  #9
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Normalt sätt skrivs ju ett kontrakt innan mäklaren påbörjar sitt arbete, i så fall måste man få in det i kontraktet.

"Om försäljning sker innan visning utgår ett arvode på xxxkr"

Ha man redan skrivit och det sker försäljning innan visningar blir det nog svårt att förhandla ner arvodet.

Japp så kan man skriva. Det finns egentligen inga regler, men det kan man komma överrens om. Som säljare har man alltid makten att byta mäklare, om man inte är nöjd och tycker att arvodet sprungit iväg onormalt mycket.

Om jag själv inte bytt mäklare, när jag sålde en av mina bostadsrätter hade jag fått betala uppåt 100 000 i arvode pga felväderad lägenhet. Han byttes ut ganska omgående då jag märkte att avtalet var helt åt skogen. (trappstegsmodell med 10% över en viss summa) Det är därför jag vill varna andra för det.

Mäklare har en tendens att värdera lägenheterna för lågt för att de ska verka duktiga när den säljs dyrare än vad den värderades till. Därför ska man som säljare ha järnkoll på försäljningspriser så att man inte blir lurad av mäklaren med arvodet.
Citera
2012-08-22, 22:11
  #10
Medlem
Självklart går arvodet att förhandla ner trots att avtal har slutits. Det är bara att säga som det är till mäklaren, du har lagt ner mindre tid och ev. mindre annonsering på detta jobb, därför tänker jag bara betala x kr i arvode. Passar inte det så säljer jag inte. De flesta mäklare går med på detta då de tjänar lika mycket som om de skulle haft visning men på kortare tid, så det är ju en win-win.
Citera
2012-08-22, 23:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det priset mäklaren ger kan man ganska lätt pruta på. Oftast är det en bra deal för mäklaren och dålig för dig som säljare. Särskilt om mäklaren får välja hur arvodet sätts själv.

Har man koll på priserna kan man sälja innan visning om mäklaren har mycket spekulanter. Då går det att förhandla ner arvodet rejält eftersom insatsen från mäklarens sida inte är speciellt stor. Runt 20-25 000 bör man kunna komma ner till då i arvode. Oavsett vad så är det en bra deal för mäklaren då kostnaden för att sälja en lägenhet inte är speciellt dyr för mäklaren.

Bara kassa mäklare med dåligt självförtroende prutar på sitt arvode. Duktiga mäklare, som jag själv, har gott om uppdrag ändå och passar inte min prisbild så finns det gott om mäklare som drar ner brallorna för vad som helst.

Och varför skulle jag pruta om jag tar fram ett bra bud innan ordinarie visning? Mig betalar du inte för antalet timmar utan för resultatet.

Till topic:

Valet av mäklare är viktigt. Välj den du klickar med. Är hen några tusen dyrare? So be it. Är det bara priset på tjänsten du är ute efter - kör på hemverket eller själv på blocket.
Citera
2012-08-22, 23:31
  #12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KHL
Bara kassa mäklare med dåligt självförtroende prutar på sitt arvode. Duktiga mäklare, som jag själv, har gott om uppdrag ändå och passar inte min prisbild så finns det gott om mäklare som drar ner brallorna för vad som helst.

Och varför skulle jag pruta om jag tar fram ett bra bud innan ordinarie visning? Mig betalar du inte för antalet timmar utan för resultatet.


Själv tycker jag att det är fullständigt orimligt att en mäklare kan ta uppåt 100 tuss i arvode för en lägenhet som säljs inom en vecka.

Självklart ska man vara prismedveten som säljare och inte låta sig luras av mäklare som tycker sig vara duktiga bara för att bostadspriserna är rekordhöga.

För egen del har det absolut lönat sig att både välja ut, pruta och byta mäklare. Som säljare är man faktiskt kung över affären och det ska man använda till max.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback