2021-11-10, 20:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Att tro att Palmes mördare skulle komma tillbaka endast 50 meter från mordplatsen så kort efter gärningen efter en flykt FRÅN mordplatsen är helt rubbat enligt mig.
Känns rubbat men frågan är varför han kom tillbaka. I och med att han kom tillbaka var han knuten till mordplatsen både strax före och en stund efter skotten. Sedan när GM-signalementet som stämde in "hemskt mycket på mig" kablades ut så fick han kalla fötter (i hypotesen att han är GM) och den stora förväxlingsvalsen drogs igång, "jo jag var där men enbart som vittne som sprang åt samma håll som gärningsmannen".
Citera
2021-11-10, 20:10
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är samma förhör som jag länkade till. Jag förstår inte heller att HO:s "ett par minuter", till exempel, av en del används som något slags alibi för SE. Knappast "rock solid" som min namne i England skulle säga .
Det faktum att SE förnekar att det skett någon ordväxling är dock ett bevis på att SE inte vill ha alibi. Åtminstone ett mycket starkt indicium.
Citera
2021-11-10, 20:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Statistiskt sett borde åtminstone ett annat vittne kunna peka ut honom där om han har stått inom några meter från mordplatsen.

Det finns förstås andra vittnen som inte är utpekade.

Ett vittne - Per W - har bara setts av syrran som han var ute tillsammans med.

Hur som helst säger ett vittne att han såg Engström på plats, även om han kanske inte sade det i förhör 1986, vilket kanske kan förklaras av att han då inte kände Engström till namnet.
Citera
2021-11-10, 20:20
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ingenting.

Hittepå och vilda fantasier.

Allt TP, KP och SE-sekten har att komma med är hittepå och vilda fantasier.

SE träffade på makarna Palme när de gick in på Grand?
Hittepå.

SE väntade på makarna Palme utanför grand och sprang runt på baksidan av Grand genom en öppen dörr för att sedan gå ut genom Skandias entré och skjuta OP i ryggen?
Hittepå.

SE var vapenintresserad och hade tillgång till en revolver?
Hittepå.

SE var en fanatisk Palmehatare. Hittepå.

SE var socialt handikappad? Hittepå.

SE var med i Stay Behind?
Hittepå.

SE sprang på DBG?
Hittepå.

Precis allt är hittepå och vilda fantasier.
Han var väl med i en skytteklubb, så nått vapen intresse borde han väl haft?

Fanatisk Palme hatare, kanske inte. Men det räcker väl med lite innanför västen och en smått psykisk störning för att brinna av.

Socialt handikappad verkar han inte varit, lite egen dock.

Medlem i stay behind, är det väl ingen som konstaterat, inte ens serien.

DBG vet jag inte vad det är… den enda ”lärdom” om palmemordet jag besitter har jag fått ifrån poden ”palmemordet”.

Vem/vilka skulle du säga är skyldig?
Citera
2021-11-10, 20:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
De där Epa-väktarna har jag inget förtroende för.

Länk från IT Demokrati med förhöret av HO.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html?m=1

HO förhördes 12 juni 1986.
Över tre månader efter mordet.
Han säger UNGEFÄR två gånger.

Citat:
Det är samma förhör som jag länkade till. Jag förstår inte heller att HO:s "ett par minuter", till exempel, av en del används som något slags alibi för SE. Knappast "rock solid" som min namne i England skulle säga .

Din namne i England hade nog inte charmats av så lösa indicier.

Vad säger ni om er själsfrände PH:s uttalanden då? Han misstänkte ju SE för mordet.

Plockar några väl valda körsbär ur hans utredningsmaterial:

PH frågar ut AK, och får följande svar: "Kl. 23:15 [korrekt: 23:19] kom *SE* till entrén. Han pratade en stund om semester innan han gick. *HO* och *AK* var närvarande." [indikerar samtal]

PH frågar ut HO, och sammanfattar: "En stund senare kom *SE* till entrén. *SE* skulle åka hem med sista tåget. *SE* skulle på semester men måste ha någonting klart -- därför övertiden." [indikerar samtal]

"23:30 lämnade *AK* entrén och gick ned till det yttre garaget för att ta bilen och åka hem." [indikerar att SE kom in något tidigare än 23:40, när AK var på väg ner i hissen kom han ju in ...]

"*SE* hade endast hört ett skott. Han hade då befunnit sig vid entrén S44." [indikerar att han hade en bit kvar till mordplatsen när skotten föll]
Citera
2021-11-10, 20:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det faktum att SE förnekar att det skett någon ordväxling är dock ett bevis på att SE inte vill ha alibi. Åtminstone ett mycket starkt indicium.
Svårt att veta varför SE sa som han sa i olika situationer. Utstämplingstiden flyttade han åtminstone konsekvent åt alibihållet. Han fick 23.19 av RB den 1 mars men lämnade 23.20 till polisen drygt en vecka senare, trots att han påstått att bland annat polisen ville veta den exakta tiden (polisen kände inte ens till hans existens i det här skedet). Vid rättegångarna la han sedan till ytterligare någon eller några minuter, 23.21 och 23.23.

Här brukar motargumentet vara, varför skulle han ljuga om sådant som går att kontrollera, ja säg det. Kanske räknade han med att utstämplingstiden nog inte var så lätt att kontrollera eller att ingen borde vara intresserad av den, och i så fall tänkte han rätt. Enligt förhören var polisen lindrigt intresserade av hans utstämplingstid. Den blev inte intressant förrän trettio år senare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-10 kl. 20:39.
Citera
2021-11-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Han var väl med i en skytteklubb, så nått vapen intresse borde han väl haft?

Fanatisk Palme hatare, kanske inte. Men det räcker väl med lite innanför västen och en smått psykisk störning för att brinna av.

Socialt handikappad verkar han inte varit, lite egen dock.

Medlem i stay behind, är det väl ingen som konstaterat, inte ens serien.

DBG vet jag inte vad det är… den enda ”lärdom” om palmemordet jag besitter har jag fått ifrån poden ”palmemordet”.

Vem/vilka skulle du säga är skyldig?

Skytteklubben var han med i när han jobbade på Armetygförvaltningen. Eftersom det var inom försvaret förväntades det säkert av de anställda.
Var det på 50-talet han var med i den?

TP var inne på att SE var medlem i Stay Behind och ansåg sig ha bevis på att Skandia var centrum för Stay Behind. TP var även tidigare övertygad om att CIA var inblandade i MOP.

Psykisk störning? Bitter och missbruk. Psykisk ohälsa. Jag antar att hans psykiska ohälsa var kopplad till att SE hade inre konflikter pga av han hade en personlighet som var känslig och ändå äregirig.

DBG = David Bagares Gata.
Gatan där man antar att GM flydde efter att han nått trappkrönet.
Finns inget bevis för det.

Vem jag tror på?

Det finns ju absolut inget spår alls.
Svarade på den frågan i ett tidigare inlägg i tråden idag.
Citera
2021-11-10, 20:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Svårt att veta varför SE sa som han sa i olika situationer. Utstämplingstiden flyttade han åtminstone konsekvent åt alibihållet. Han fick 23.19 av RB den 1 mars men lämnade 23.20 till polisen drygt en vecka senare, trots att han påstått att bland annat polisen ville veta den exakta tiden. Vid rättegångarna la han sedan till ytterligare någon eller några minuter, 23.21 och 23.23.

Här brukar motargumentet vara, varför skulle han ljuga om sådant som går att kontrollera, ja säg det. Kanske räknade han med att utstämplingstiden nog inte var så lätt att kontrollera eller att ingen borde vara intresserad av den, och i så fall tänkte han rätt. Den blev inte intressant förrän trettio år senare.
Jag antar att du har läst förhöret där det här med klockorna och tiderna förklaras. Om SE fick en lika virrig förklaring är det inte konstigt att han trodde att den riktiga tiden var 23.20. Han kan också ha menat att han var ute på gatan 23.20. PH säger något i stil med: "Så vi bestämde att 23.20 gick han ut".

I Tingsrätten har det gått över tre år, han är tillräckligt vettig för att förstå att misstankarna inte skulle vändas mot honom om han där sa 23.20.

Det mest anmärkningsvärda är att han blånekar till någon form av ordväxling överhuvudtaget, på vägen ut från Skandia. Är han oskyldig och vill vara ett viktigt vittne finns det logik i lögnen, men är han GM måste det finnas någon annan förklaring som vi inte känner till. Till skillnad från det där med tiden 23.20, så VET vi att detta är ren lögn!
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-11-10 kl. 21:11.
Citera
2021-11-10, 21:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Hmm... ambulanserna hade väl ändå åkt, när SE påstår sig ha återvänt (kvar fanns endast en slemsug)?

SE's språngmarsch efter polisen är med största sannolikhet en lögn. SE säger i förhör 25 april, att han sprang efter poliserna när han sett dem nå barackerna och Luntmakargatan. Att alla dessa poliser skulle ha hunnit "gå upp i rök" sekunderna senare när han börjar springa in i gränden, är inte troligt för fem öre. Så långt är inte avståndet (och poliserna tjurrusade sannolikt inte likt tossiga galningar heller), så lång tid tar det inte att nå Luntmakargatan från mordplatsen. Och i Rapport-inslaget, visar han ju som bekant prov på, att han var (minst sagt) pigg i benen. SE bör ha hunnit ikapp dem, eller sett dem (iaf någon) på andra sidan Luntmakargatan mot tunneln, eller uppe i trappan, eller uppe på krönet. Och att SE, när han missat alla dessa poliser, skulle ha ryckt på axlarna, kilat in på Bohemia, bara för att sätta sig och vila benen ett par minuter, är väl ändå en rätt krystad och weird teori, vem skulle komma på tanken att göra det vid en skjutning? SE ljuger sannolikt om språngmarschen. Men det gör honom inte nödvändigtvis till GM. SE:s story är sannolikt en pojkrumsfantasi.

Bara en slemsug kvar? Inte om man får tro det han uppger den 10:e mars:

"Fler poliser samt ambulans hade anlänt. De bar just in *OP* i ambulansen."

Det beror väl på vad som var hans vanliga rutiner. Vid chock eller extrem stress brukar man väl "relapsa" in i det som känns tryggt och välbekant, som att ringa till frugan och ta en kopp kaffe. Eller?

Och som att koppla av lite inne på Bohemia? Vem vet, kan vara värt att vända på varje sten ...

Plötsligt finner vi vår kruka guld vid regnbågens slut.
Citera
2021-11-10, 21:03
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Skytteklubben var han med i när han jobbade på Armetygförvaltningen. Eftersom det var inom försvaret förväntades det säkert av de anställda.
Var det på 50-talet han var med i den?

TP var inne på att SE var medlem i Stay Behind och ansåg sig ha bevis på att Skandia var centrum för Stay Behind. TP var även tidigare övertygad om att CIA var inblandade i MOP.

Psykisk störning? Bitter och missbruk. Psykisk ohälsa. Jag antar att hans psykiska ohälsa var kopplad till att SE hade inre konflikter pga av han hade en personlighet som var känslig och ändå äregirig.

DBG = David Bagares Gata.
Gatan där man antar att GM flydde efter att han nått trappkrönet.
Finns inget bevis för det.

Vem jag tror på?

Det finns ju absolut inget spår alls.
Svarade på den frågan i ett tidigare inlägg i tråden idag.

Kanske inget bevis men hon som tro sig såg Stig halka runt på sina loafers på DBG samtidigt han försökte fippla ner nåt i sin handväska kan väl vara nått?

Du har rätt i att det inte finns några spår, allt bygger på indicium… eller som Peterson sa, ”vi kan inte komma runt”.
Citera
2021-11-10, 21:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack för bilden.

Jag vill fortfarande dock påstå att det är omöjligt att i det ljuset (eller rättare sagt avsaknande av ljus) kunna göra den beskrivning SE gör. Att det rör sig om en 20-25 åring med blå täckjacka. Att han gör den beskrivningen är inte konstigt då han stod uppe i trappan när han såg LJ. Frågan är, gjorde han det som GM eller modig gubbe som sprang efter mördaren (vilket han sedan ändrade till poliser)?

Det borde vara lika mörkt uppe i trappan, och förhållandena runt Jeppsson måste ha varit desamma. Kan Engström inte se Jeppsson väl från mordplatsen kan han förmodligen inte se honom från trappan.
Citera
2021-11-10, 21:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det borde vara lika mörkt uppe i trappan, och förhållandena runt Jeppsson måste ha varit desamma. Kan Engström inte se Jeppsson väl från mordplatsen kan han förmodligen inte se honom från trappan.
Sant, men det står tämligen klart att man kunde urskilja konturer och hår och färg på jackan från mordplatsen. Vissa vill bara inte acceptera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in