Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-30, 06:25
  #121
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Den svarta kursen ändras konstant och behöver inte alls stämma med de siffrorna du har. Jag kan lika bra hitta på mina egna.

(1$ = 833 Bs) Är inte påhittade siffror, det är den kurs som växlings kontor i colombia för dagen använder i handeln i en fri marknad med rörlig valuta, som ett naturligt alternativ till en planekonomisk fast officiell växelkurs där ( 1$ = 6,3 Bs)

För ett år sedan var svarta växel kursen (1$ = < 200 Bs)
__________________
Senast redigerad av Clawed 2015-12-30 kl. 06:33.
Citera
2015-12-30, 11:42
  #122
Medlem
aeg1ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Officiell kurs 1 USA $ = 6.28839 VEF. Venezuelan Bolivar

Svart kurs 1 USA $ = 833.33 VEF. Venezuelan Bolivar

Innebär att Svart kurs överstiger Officiell kurs 132 ggr
men vafan läste du inte vad jag skrev? Du har fel, det där stämmer inte. Precis som prislistan du länkade i den politiska venezuela-tråden, så stämmer den inte. DU vet inte vad du pratar om, jag rekommenderar att du idag antingen går utanför dörren eller läser en faktahistorisk bok som behandlar ämnet.

Vi tar det igen: Den officiella växelkursen ligger en bra bit under den svarta men är inte i närheten av så låg som många tror. På Maiquetia i Caracas var det t.ex 190bsf för 1 dollar medan den svarta kursen var på ca 400bsf per dollar.
Citera
2016-01-02, 13:17
  #123
Medlem
Duckhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Den svarta kursen ändras konstant och behöver inte alls stämma med de siffrorna du har. Jag kan lika bra hitta på mina egna.

Ja det stämmer att den svarta kursen går lite upp och ner. Skaffa appen dolar today så kan du hålla koll.
Sen får man ALDRIG så mycket för dollarn som det står i appen. Det är en sammanvägd kurs beroende på en massa faktorer. men när den står i 833/$ kan du räkna med att få minst 750 om du inte blir lurad.
Kommer du till flygplatsen i Caracas så kommer en massa människor att vilja växla med dig men de kommer att erbjuda dig riktigt dålig kurs, ibland rånar de dig eller ger dig ogiltiga sedlar så det gäller att vara vaken!
Citera
2016-01-09, 21:01
  #124
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckham
Ja det stämmer att den svarta kursen går lite upp och ner. Skaffa appen dolar today så kan du hålla koll.
Sen får man ALDRIG så mycket för dollarn som det står i appen. Det är en sammanvägd kurs beroende på en massa faktorer. men när den står i 833/$ kan du räkna med att få minst 750 om du inte blir lurad.
Kommer du till flygplatsen i Caracas så kommer en massa människor att vilja växla med dig men de kommer att erbjuda dig riktigt dålig kurs, ibland rånar de dig eller ger dig ogiltiga sedlar så det gäller att vara vaken!


Jag har varit på flygplatsen ett tiotal gånger och aldrig blivit rånad eller ens erbjuda att växla. Var menar du att de stå? Inne i vänthallen eller på Avenida Intercomunal?
Har i såfall tyckt det varit värre på diverse pizzerier där ägaren gör pengar på att växla stora summor dollar med turister. Har själv sett folk växla hela CSN-laddningen utan problem. Där ska man nog vara mer försiktig med både att inte bli blåst på kursen eller ogiltliga sedlar.
Citera
2016-01-10, 01:11
  #125
Medlem
Laxons avatar
Vet att frågan kommit upp tidigare, men ett opartiskt svar hade satt fint; Hur ær situtionen i Venezuela før tillfællet?
Var i Colombia tidigare i år och ville åka øver grænsen men blev starkt avrådd att åka in i landet på grund av den extrema stæmningen. Træffade på flera venezuelaner som hade flytt landet før att det hade eskalerat och blivit så illa, de berættade hur de inte kunde læmna huset efter att solen gått ner då mænniskor blev skjutna till høger och vænster. Jag fegade ut och struntade i att ta turen om landet, vill dock gærna dit och hoppas på att kunna åka dit någon gång under årets gång, men - hur illa ær det egentligen? Ær det som i resten av Sydamerika (visa inte dina værdesaker och var smart) eller ær det så lagløst och superkorrupt som jag fick det berættat før mig (polisen lægger kokain på dina ægodelar och hotar med mångåriga fængelsestraff om man inte betalar en fet muta)?

Citera
2016-01-10, 22:59
  #126
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Vet att frågan kommit upp tidigare, men ett opartiskt svar hade satt fint; Hur ær situtionen i Venezuela før tillfællet?
Opartiskhet finns inte!
Det är bara du själv som på förhand kan komma sanningen närmast en objektiv bedömning av hur det förhåller sig i venezuela idag, med din egen slutlednings förmåga av den absolut senaste uppdaterade information som finns tillgänglig.
I venezuela sker stora förändringar på kort tid.

Man måste också läsa mellan raderna där sanningen ligger närmast.
Om du kontaktar ambassaden så kan du utgå ifrån att all information är bestämd av regimen, opartiskhet finns inte på kartan.

Resebyråer ger svar som gynnar profiten.
Sydamerikaner i sverige vinklar även det mest vardagliga, med fördel till vänster.

Det mest opartiskt informativa om venezuela jag sett är videos på en sajt som inte blundar för motsatsen till idealism och patriotism
Jag kan dock inte erinra mig namnet på den. Googla på engelska eller spanska.

Vilka språk du behärskar gör skillnad. Den pålitliga pressen i världen varierar.
http://static1.businessinsider.com/i...rte2014_en.png
Flashback har en tråd om en svensk tjej som blev mördad i venezuela
(FB) Svenska Jessica Sirén död i Venezuela
Citera
2016-08-07, 01:35
  #127
Medlem
Lekbarns avatar
Finns det något soft backpacker ställe vid havet i Venezuela? Söker något likt Sihanoukville i Kambodja. Där man kan röka en holk i baren utan att nojja och festa till det på natten. Gärna feta rave.

Vad kostar det att hyra rum i månaden?
1 mål mat?
Öl?
Gräs?
Kola?
Klarar man sig på 6000kr månad?
__________________
Senast redigerad av Lekbarn 2016-08-07 kl. 01:38.
Citera
2016-08-11, 15:22
  #128
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekbarn
Finns det något soft backpacker ställe vid havet i Venezuela? Söker något likt Sihanoukville i Kambodja. Där man kan röka en holk i baren utan att nojja och festa till det på natten. Gärna feta rave.

Vad kostar det att hyra rum i månaden?
1 mål mat?
Öl?
Gräs?
Kola?
Klarar man sig på 6000kr månad?

Du kommer klara dig fint på 6000kr i månaden, ta med pengarna helst i dollars, och i andra hand euros. Det är massiv inflation, så växla bara in lite i taget efter behov, så kommer du klara dig fint.
Kanske behöver du köpa mat på svarta börsen, men kommer du med dollars ska det inte va några problem.
Citera
2016-08-11, 15:24
  #129
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Vet att frågan kommit upp tidigare, men ett opartiskt svar hade satt fint; Hur ær situtionen i Venezuela før tillfællet?
Var i Colombia tidigare i år och ville åka øver grænsen men blev starkt avrådd att åka in i landet på grund av den extrema stæmningen. Træffade på flera venezuelaner som hade flytt landet før att det hade eskalerat och blivit så illa, de berættade hur de inte kunde læmna huset efter att solen gått ner då mænniskor blev skjutna till høger och vænster. Jag fegade ut och struntade i att ta turen om landet, vill dock gærna dit och hoppas på att kunna åka dit någon gång under årets gång, men - hur illa ær det egentligen? Ær det som i resten av Sydamerika (visa inte dina værdesaker och var smart) eller ær det så lagløst och superkorrupt som jag fick det berættat før mig (polisen lægger kokain på dina ægodelar och hotar med mångåriga fængelsestraff om man inte betalar en fet muta)?



Läget är ganska illa, håll dig bara i säkra områden i början tills du får lokal information, och bo säkert där de har vakter till huset där du bor. Det är extremt där just nu. Men du kan ändå ha det väldigt schysst och just nu är det ju jättebilligt i och med inflationen, så ta reda på pålitlig lokal fakta om säkerheten så ska det gå bra.
Citera
2016-08-28, 02:48
  #130
Medlem
Claweds avatar
Till Caracas bårhus i venezuela inkom under första halvåret 2827 offer för mord och trafikolyckor, vilket ger ett snitt på 15-16 offer varje dag under 6 mån.

Motsvarande siffror för stockholm relativt med proportionerna 80% vs 20% skulle ge ett snitt på 5 mördade och en trafikdöd om dagen.

Under årets första 5 mån blev 163 poliser poliser eller andra securitys ihjälskjutna.
Dessutom så anklagas securitys för att också själva ängna sig åt utpressning och väpnade rån.
Men hela sydamerika i övrigt ligger inte långt efter.

Genom att tänka på var man befinner sig så hoppar man inte i spat och simmar med krokodiler.
Citera
2016-08-28, 02:53
  #131
Medlem
Claweds avatar
http://www.insightcrime.org/news-bri...ld-2015-report


http://www.insightcrime.org/news-bri...caracas-report
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1944349

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback