Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-21, 16:00
  #1
Medlem
Alanas avatar
Som rubriken säger så kommer min fastighetsägare att byta leverantör från Tele2 till Com Hem. Det jag undrar över är hur sånt här påverkar mig, måste jag ha tv från com hem? Det kommer bli ett nerbyte både kanal- och prismässigt. Har varit nöjd med tele2 och vill fortsätta med det.
Citera
2012-08-21, 17:04
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Detta beror på om föreningen väljer att lägga Com hem parallellt eller om de kopplar ur Tele2. Kopplar de ur Tele2 blir du illa tvungen att byta.
Citera
2012-08-21, 19:40
  #3
Medlem
DrBums avatar
Lägg en motion om att behålla tele2?
Citera
2012-08-21, 23:15
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Detta beror på om föreningen väljer att lägga Com hem parallellt eller om de kopplar ur Tele2. Kopplar de ur Tele2 blir du illa tvungen att byta.

Vilken förening? Det är en hyresrätt och då har man inte så mycket till att säga om. Man kan möjligen byta till IP-tv och köra tv via bredbandet istället om man nu vill behålla tele2, men då krävs det att man kör bredband via telefonledningen.
Citera
2012-08-22, 22:26
  #5
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vilken förening? Det är en hyresrätt och då har man inte så mycket till att säga om. Man kan möjligen byta till IP-tv och köra tv via bredbandet istället om man nu vill behålla tele2, men då krävs det att man kör bredband via telefonledningen.
I grund och botten brukar det alltid finnas en förening. Antingen en bostadsrättsförening eller en förening för gemensamt kabeltv-nät. Det senare är ganska vanligt bland små hyresvärdar och villor/radhus. Men visst, jag kan omformulera mitt svar.


Detta beror på om fastighetsägaren väljer att lägga Com hem parallellt eller om de kopplar ur Tele2. Kopplar de ur Tele2 blir du illa tvungen att byta.
Citera
2012-08-22, 23:01
  #6
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag har aldrig hört talas om koaxialnät där både comhem och tele2 finns, teknisk går det antar jag. Men låter osannolikt. Om fastighetsägaren byter till Comhem kan TS inget göra. Däremot borde man slippa uppsägningskostnader och annat då det är bortom TS kontroll att det blir ett byte.
Citera
2012-08-23, 00:30
  #7
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Jag har aldrig hört talas om koaxialnät där både comhem och tele2 finns, teknisk går det antar jag. Men låter osannolikt. Om fastighetsägaren byter till Comhem kan TS inget göra. Däremot borde man slippa uppsägningskostnader och annat då det är bortom TS kontroll att det blir ett byte.


Det står ingenting om att det är via koax som Tele2 körs, även om det känns självklart. Jag har sett bostäder där det finns Tele2 via koax och Telia via fiberlan. Jag tror inte att det är tekniskt möjligt att köra både Com hem och Tele2 via samma koax. Jag är nästan helt säker på att det är omöjligt till och med.

Com hem vet jag stryker kvarvarande bindningstid och uppsägningstid helt när fastighetsägaren säger upp avtalet. Gissar att det är samma med Tele2.
Citera
2012-08-23, 05:15
  #8
Medlem
Är det bara fråga om att fastighetsägaren byter leverantör till sina mottagare på vinden eller? Då är det nog inte mycket du kan göra.

Om ni idag har Fiber från Tele2 så kommer väl ComHem att få dra egen fiber? Då har du båda sedan. Även om det på grund av fastighetsägarens avtal kan vara så att du inte längre kan få vanlig TV från Tele2 så kan du som någon skrev få det via fibern.

Den stora fördelen i så fall är dock att du kan pruta på bredbandet om du har fiber från båda i fastigheten.

Sedan några år har vi det i vår hyresrätt och det är en ren fröjd när man ska förhandla om bredbandskostnaden. Det är inga problem att komma ner på ungefär halva den utannonserade vanliga kostnaden i en kombination av lägre månadsavgift och fria månader.

Dessutom kan du få ner TV priset från ComHem genom att förklara att du annars tar det via fiber från Tele2. De har full koll på vilka fastigheter som har dubbla fiber men du måste påpeka det själv så de fattar att du är medveten om att du kan spela ut dom mot varandra.

ComHem är ett av Sveriges lönsammaste bolag. De har enorm prutmån om du kan visa att du har alternativ.

Ett annat enkelt tips som fler borde utnyttja är att säga upp sitt ComHem avtal när det är på väg att gå ut. När de ringer med ett erbjudande om att fortsätta låter du först dom berätta vad det är och sedan säger du att du precis satt upp en antenn på balkongen (alternativt har fått en som du ska sätta upp). Sedan berättar du att du har ett erbjudande från Canal Digital via satellit och raskt får du en ännu bättre deal.
Citera
2012-08-23, 10:09
  #9
Medlem
DennisOlofs avatar
sdre ja du, det är nog nästa steg för fastighetsägare, att ytterligare bygga om så man har båda fiber, LAN, kabel-TV, kabel-TV till vinden för mottagning av boxer osv. Så man kan ta emot så många olika leverantörer som möjligt för att folk ska kunna välja det dom vill.
Citera
2012-08-27, 21:10
  #10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
I grund och botten brukar det alltid finnas en förening. Antingen en bostadsrättsförening eller en förening för gemensamt kabeltv-nät. Det senare är ganska vanligt bland små hyresvärdar och villor/radhus. Men visst, jag kan omformulera mitt svar.

Tråden handlar om hyresrätt, håll dig till det. De flesta hyresrätter ligger i städer och där har jag aldrig hört talas om någon som har antennförening. Det är även på väg bort på landsbygden och i villaområden då fibern sprider sig och ger möjlighet till effektivare TV-distribution. Det är mycket jobb och kostnader att drifta en modern headend.

Så, i en flerbostadsfastighet finns ett internt kabelsystem som i de flesta fall byggdes som en "centralantennanläggning", långt före det existerade kabelTV. Förutom i ett fåtal hus, t ex de som dåvarande Stjärn-TV byggde om i Sthlm på 80-talet är näten byggda med kaskadprincip, dvs en kabel går ner genom lägenhet till nästa osv med 4-6 lgh på en sådan slinga. Det finns alltså inte en egen kabel från lgh till vind eller källare, och därför kan man bara ha en leverantör åt gången. Man kopplar ur en och in en annan på en viss tidpunkt.

På många orter har ComHem haft närmast monopol då de på tiden de var en del av Televerket kunde dra koax i televerkets rör i gatorna. På senare tid när bredbandsoperatörerna dragit in fiber i kåkarna, ofta via fjärrvärmeutbyggnad, finns det plötsligt konkurrens. Man kan distribuera envägs-TV via HFC-teknik i fibern och med en enkel konverter går man tillbaka till koax och ansluter i husets nät så hyresgästerna får signalen i antennuttaget som vanligt.Blanda inte ihop detta med IP-TV, det är varken IP eller ethernet.

Så det kommer bli allt vanligare att man byter leverantör i framtiden när man nu äntligen har fått lite konkurrens på marknaden.

Har man ett bredbandsnät i fastigheten med antingen Cat5/6 eller fiber upp i lägenheten är ju dessa alltid stjärnnät, dvs det är tekniskt sett möjligt att koppla olika leverantörer till olika lägenheter. I praktiken är detta dock inte så vanligt då det ofat finns exklusivitetsavtal för att möjliggöra investeringen i nya nät, samt att logistiken blir besvärlig med fysiska omkopplingar vid varje hyresgästbyte. En bra kompromiss är att en nätleverantör drar in ett öppet stadsnät där kunderna sen kan välja mellan de tjänsteleverantörer som anslutit sig till stadsnätet. En fiber, en switch, men konkurrens på tjänsteutbudet. Där kan man ju även ofta få IP-TV om man är missnöjd med den i huset valda kabelTV-leverentören. Betala det gemensamma grundutbudet får man dock göra ändå.

/capmac
__________________
Senast redigerad av capmac 2012-08-27 kl. 21:18. Anledning: Komplettering
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback